Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling värmekabel SW75  (läst 5633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inkoppling värmekabel SW75
« skrivet: 25 oktober 2017, 12:02:17 »
Hej

Köpt ett nytt markstativ till min SW75 med tillhörande vinkeldroppränna och värmekabel, Mitsubishi original.
Är det någon som vet vilken plint jag skall koppla in kabeln på? Läst manualen för SW75 och i instruktionerna som följde med kittet fanns ingen beskrivning kring inkoppling.

Tack på förhand

Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2017, 13:09:59 »
Ser ut som det sitter en liten termostat på kabeln mellan vit och orange. Då kan den kopplas in på fas och nolla där det är elektriskt lämpligt. Eventuellt behöver man klämma på ett par kabelskor av lämplig typ på ändarna först.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2017, 13:28:53 »
Har inte kikat på dropprännan och vad som följer med men är det inte en kabel med en snabbkontakt med för då ska den troligen anslutas på SV1 på kretskortet så värmekabeln bara går in under själva avfrostningen och 10 minuter efter.

Dubbelkolla med din leverantör.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2017, 23:21:52 »
Har inte kikat på dropprännan och vad som följer med men är det inte en kabel med en snabbkontakt med för då ska den troligen anslutas på SV1 på kretskortet så värmekabeln bara går in under själva avfrostningen och 10 minuter efter.

Dubbelkolla med din leverantör.

Hej

Ja jag trodde att det var själva tanken att den skulle gÃ¥ in 10 minuter efter avfrostning. Men ingen instruktion frÃ¥n leverantören som när jag frÃ¥gat hänvisar till Sw75-manualen....Kanske skall kolla med Mits direkt om de har nÃ¥n kundtjänst.  dontknow

Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

KptHaddock

  • Gäst
KptHaddock
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #4 skrivet: 07 november 2017, 08:24:52 »
Fick du något bra svar från Mits?
Jag har en likadan kabel som jag fick med min 112yha som jag inte heller hittar någonstans var den ska kopplas in., har dock ingen ränna under utan singelkista som det kan rinna ner i.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #5 skrivet: 13 november 2017, 17:49:55 »
Fick du något bra svar från Mits?
Jag har en likadan kabel som jag fick med min 112yha som jag inte heller hittar någonstans var den ska kopplas in., har dock ingen ränna under utan singelkista som det kan rinna ner i.

Hmm nej jag har inte legat på...

Ändrade planer skall byta värmesystem

Således har jag en original Mitsubishi benställning och värmetråg med kabel till salu passande SW75 billigt...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65578.0
« Senast ändrad: 13 november 2017, 18:20:20 av orre »
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad hinken1973

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #6 skrivet: 19 december 2017, 08:52:16 »
Håller också på att fixa till ett pannkakstråg och värmekabel och måste bara kolla om det är på "SV1" på kretskortet dom ska sitta direkt ?
Eller ska det vara någonting mera som behövs ?

/Hinken

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #7 skrivet: 19 december 2017, 21:58:08 »
Hej,

Killen som installerade letade ganska länge efter SV1 men hittade till slut och den satt verkligen dåligt till.
Goda nyheten : SV1 finns
Mindre bra nyheten : Lite svårt sätta in kabeln

Håller också på att fixa till ett pannkakstråg och värmekabel och måste bara kolla om det är på "SV1" på kretskortet dom ska sitta direkt ?
Eller ska det vara någonting mera som behövs ?

/Hinken
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad hinken1973

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #8 skrivet: 20 december 2017, 12:38:17 »
Jo jag har hittat kontakten på kortet och satt i kontakten, fick dock inte värmekabeln att fungera vid avfrostningen...
Kanske är knas med värmekabeln bara eller är den kontakten bara en styrsignal och det krävs någonting mera än att bara koppla på värmekabeln ?

/Hinken

Utloggad hinken1973

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #9 skrivet: 20 december 2017, 14:09:56 »
Frågade Mitsubishi Sverige om sv1 kontakten och fick detta svaret:

Hej Henrik!

Om du ska koppla in värmekabeln som ligger i botten på maskinen kan du använda SV1 för direkt inkoppling.

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #10 skrivet: 20 december 2017, 15:15:23 »
Det tolkar åtminstone jag som det bara avser den värmekabeln som ligger inne i utedelen/aggregatet. Har man en extern värmekabel i rännan och avloppsslangen får man då ansluta den någon annanstans. Det borde verkligen följt med instruktion till rännan var det då är lämpligt att koppla in den externa kabeln.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hinken1973

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #11 skrivet: 21 december 2017, 09:24:41 »
Frågade detta:
Tack för svaret, tänkte främst använda den till ett uppvärmt uppsamlingstråg under pumpen och en värmekabel som ligger i ett rör som leder iväg vattnet, är det ok att göra det ?

Mvh Henrik

Svar:

Nej egentligen inte, eftersom styrfunktionen är tänkt för trågvärmen och styrs av avfrostningarna. I uppsamlingstråget behöver du ju värme hela tiden tror jag. Det går att ha max 1A på detta uttag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #12 skrivet: 21 december 2017, 14:55:39 »
Fint att du fick ett lite tydligare svar från dem! Undrade just hur kraftig säkringen som sitter på kretskortet till bl.a. SV1-anslutningen är. 1 A är inte särskilt mycket och värmekabeln i tråget inne i utedelen behöver ha en hyfsad effekt då den bara är på i samband med avfrostningen. Kan man gissa på runt 150 W? Vore intressant att veta. Naturligtvis vore det också intressant att undersöka om det skulle räcka att värmekabeln i uppsamlingsrännan också bara är på i samband med avfrostningen? Då behöver man bygga en relä-lösning som styrs av SV1. Fast det inte roligt om man upptäcker en 10 kg isklump under utedelen en kall dag. Även om man kör med värmepistolen tar det en evighet att få bort isklumpen och det är lätt hänt att skada plast-/gummimaterial. I avloppsslangen/röret för kondensvattnet tror jag det är bäst med en självreglerande frostskyddskabel som är på hela tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad CarlP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling värmekabel SW75
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2018, 15:11:33 »
Hej, hur löste ni det med era kablar och  inkopplingar?
Nybliven villaägare med nyinstallerad
Ecodan EHPT20X-YM9C/W50VHA2 samt innegivare PAR-WT50R-E
140kvm i souterräng i tre plan i västra Sthlm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 625
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!