Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mera värme frÃ¥n bottenplan till övervÃ¥ningen?  (läst 12173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej på er help

Har surfat och letat samt läst här på forumet men kan inte lösa mitt problem.

Jag vet att det finns duktiga forum medlemmar som kanske kan hjälpa mig och andra med det här problemet.

Jag har ett suterrängs hus med 112 m2 per våning. Inte direkt någon öppen planlösning.
På nedervåningen har jag installerat två luft värmepumpar Fujitsu LEC-N 12 5,6 KW varför två kan man fråga sig?
Mitt hus är byggt som ett [____] ungefär, pumparna är placerade i varje hörna för att få bäst spridning. Jag har ett trapphus vid vänster hörn och under sitter en pump.

Problemet är att jag vill ha upp värme på övervåningen, men det verkar som den fastnar på entrevåningen.

Den lösningen jag har gjort i trapphuset som jag läste om här på forumet var att bygga igen mitt trapp räcke på övervåningen för att få skorstens effekt och det blev lite bättre har även byggt igen trappstegen provisoriskt men det verkar inte ha gjort någon effekt.

Pumparna står på 21 grader och det ger 21 grader på hela undervåningen. Fläkt läget står på högsta och ut-blåset är riktat rakt ut för bästa ut-blåset verkar vara det som fungerar bäst efter provning. Jag har även provat med att höja LF till 23 resp 25 grader men ingen skillnad väsnas mest hela tiden men varmt på undervåningen blir det. tummenupp

Jag hittade den här när jag surfade runt
http://www.sverigepumpen.se/Portals/1/LuftLuft/Vara%20modeller/P_Luftforflyttare.pdf

Kan det vara något? Montera den i golvet så långt bort från trapphuset som möjligt och suga ner luften till våningen under.
Det finns ett ställe på övervåningen som ligger precis ovanför värmepumpen som ligger i hörnet där det inte finns trapphus.
Tanken var att få rotation på luften för att få jämnare värme.

Eller ska jag satsa på en luft värmepump till, någonstans på övervåningen?
Ovanför trapphuset i vardagsrummet finns en stor kamin som jag eldar i och där blir när man eldar runt 25 grader.

Med vänliga hälsningar Nicklas.
« Senast ändrad: 26 januari 2013, 13:49:14 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2013, 07:50:58 »
Hej lägger upp en bild för att klargöra lite om hur det ser ut


2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2013, 09:09:17 »
Intressant problem. Jag är definitivt ingen ventilationare, men fysik är ju alltid kul så jag måste kasta mig in.
Vad jag har förstått så är det inte alls så enkelt att färflytta värme i form av varm/kall-luft då krävs stoa volymer och oftast så motarbetas man av flytkraften i den varma luften.
Jag skulle gissa att det i ditt fall är så att värmepumpen under trapphuset bygger upp en ordentlig varmluftskudde under taket som trycker för att komma upp i trapphuset, samtidigt som den tunga kalla luften uppifrån pressar neråt och det blir nästan som ett lock. Om det inte finns någon ojämnhet i luftdensitet och/eller luftflöde så blir det mer eller mindre stopp. Det som en förbyggnad at trappräcket gör är att den skapar ett område där den varma luften favoriseras och därigenom lämnar väg för den kallare luften att glida under.
Detta gör att luften kan gå åt bägge hållen samtidigt i trapphuset, tänk mötande trafik på en landsväg. I gränsen mellan dom två luftmassorna kommer dom dock att "krocka" så till vid att de två flödena samverkar med varandra och bromsar upp. Ju mer åtskilda man kan göra flödena, desto mer fritt kommer dom att flyta.

Frågan är då hur man skall bättra på detta?
Spontant så skulle lösningen med fläkten, placerad långt ifrån där du vill ha upp luften, som en möjlig väg. Då återstår lite funderingar, hur blir fukt-transporten i huset? Vi vill ju inte föra ner fuktig sovrums och kök-luft i fel utrymme. Nu är det ju varmare där nere så det kanske inte är ett så stort problem, men man får nog i alla fall vara på sin vakt så att man inte stör ventilationen, självdrag eller mekanisk.
En annan fråga är, hur stor luftvolym krävs för att det skall bli en märkbar skillnad. Det går ju räkna på vilken värmeffekt som ett visst flöde av luft vid en viss temperaturskillnad. Det handlar trots allt om en massa watt som skall upp på övervåningen.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2013, 10:04:12 »
Intressant problem. Jag är definitivt ingen ventilationare, men fysik är ju alltid kul så jag måste kasta mig in.
Vad jag har förstått så är det inte alls så enkelt att färflytta värme i form av varm/kall-luft då krävs stoa volymer och oftast så motarbetas man av flytkraften i den varma luften.
Jag skulle gissa att det i ditt fall är så att värmepumpen under trapphuset bygger upp en ordentlig varmluftskudde under taket som trycker för att komma upp i trapphuset, samtidigt som den tunga kalla luften uppifrån pressar neråt och det blir nästan som ett lock. Om det inte finns någon ojämnhet i luftdensitet och/eller luftflöde så blir det mer eller mindre stopp. Det som en förbyggnad at trappräcket gör är att den skapar ett område där den varma luften favoriseras och därigenom lämnar väg för den kallare luften att glida under.
Detta gör att luften kan gå åt bägge hållen samtidigt i trapphuset, tänk mötande trafik på en landsväg. I gränsen mellan dom två luftmassorna kommer dom dock att "krocka" så till vid att de två flödena samverkar med varandra och bromsar upp. Ju mer åtskilda man kan göra flödena, desto mer fritt kommer dom att flyta.

Frågan är då hur man skall bättra på detta?
Spontant så skulle lösningen med fläkten, placerad långt ifrån där du vill ha upp luften, som en möjlig väg. Då återstår lite funderingar, hur blir fukt-transporten i huset? Vi vill ju inte föra ner fuktig sovrums och kök-luft i fel utrymme. Nu är det ju varmare där nere så det kanske inte är ett så stort problem, men man får nog i alla fall vara på sin vakt så att man inte stör ventilationen, självdrag eller mekanisk.
En annan fråga är, hur stor luftvolym krävs för att det skall bli en märkbar skillnad. Det går ju räkna på vilken värmeffekt som ett visst flöde av luft vid en viss temperaturskillnad. Det handlar trots allt om en massa watt som skall upp på övervåningen.

Hej intressant läsning.

Min tanke är att suga ner kal luften till värme pumpen som sitter monterad under ev fläkt för att få luften till att cirkulera runt.

Ner genom fläkten till luftvärme pumpen och värmas för att transporteras till trapp huset upp genom trappan och bort genom kök ner igenom fläkten osv.

Som jag har förståt det när jag läst på forumet så krävs det en hel del förflyttning av luften för att få det till att bli riktigt bra.

Har läst en del inlägg som Raffen skrivit om som har varit intressanta.   

Eller så kör jag på en luftvärme pump till men då har jag 3 st till huset och skulle då nog hellre ha en till garaget som är 60 m2 som idag värms med el-golv värme.

Jag har en monterad Luftvärme pump idag men den går endast att köra AC saknar något i ute delen för att vända kompressorn så det blir värme istället för kyla.

Jag har FL ventilation idag som en firma monterade in för 2 år sen och jag har ett vinter och ett sommarläge som jag använder beroende vilken säsong det är ska tydligen kunna spara upp till 20% på att använda vinterläget i värme förlust.

Bifogar lite bilder på min prototyp byggnation.

Genom att jag byggt igen trapp räcket och trappans steg kan man känna en svag nervandring av kalluft längs med trappstegen och en svag uppströmning av värme längs med den lutande takdelen ovanför trappan. 

Mvh Nicklas.

« Senast ändrad: 26 januari 2013, 13:53:12 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2013, 10:56:21 »
Den innerdel som sitter i tvättstugan ser ut att bli "kortsluten", dvs får ej tillräckligt med luft för att gå bra.
Den skulle du kunna mata med luft från övervåningen, krävs nog en rejäl fläkt typ 400-500m3/h, gissar jag.

Lycka till.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2013, 12:06:44 »
Den innerdel som sitter i tvättstugan ser ut att bli "kortsluten", dvs får ej tillräckligt med luft för att gå bra.
Den skulle du kunna mata med luft från övervåningen, krävs nog en rejäl fläkt typ 400-500m3/h, gissar jag.

Lycka till.

Hej vad menar du med kortsluten?

Luftvärme pumpen är monterad i haldelen på nederplan och blåser rakt fram samt åt höger mot kontoret och det blir som minst 19 grader i kontoret i övrigt blir det 21 grader på nederplan och inställt värde på pumparna är 21 grader.

Det var väldigt svårt att montera upp värmepumpar i det här huset.

Jag hade egentligen tänkt mig en på en-treplanet och ingen mer men för att få det optimalt med värmespridning över hela en-treplanen så blev det två. Tanken var att värmen skulle sprida sig upp med självdraget genom trapphuset pga ventilation och värmestigning men så blev inte fallet :'(

Mitt hus är på 225 m2 med ingjutna el värme slingor i bottenplattan inga element.
PÃ¥ övervÃ¥ningen sÃ¥ har jag element i vardagsrum och kök sen är resten el golv värme pÃ¥ övre plan. 

Med hus garage och frigebod värmer jag ca: 360 m2 med el-drift vilket var väldigt dyrt föra året 250 kr/dygn vid -13 nu ligger det på 150 kw/dygn all elvärme på bottenplanet är avstängd.

Dörrarna till sovrummen stÃ¥r öppna och in till spa omrÃ¥det. Vi använder inte det till dusch och bad sÃ¥ ofta stänger om det har används har separat ventilation till det utrymmet sÃ¥ man kan bestämma skjälv vilken ventilation man vill ha beroende pÃ¥ användning och pÃ¥ sÃ¥ sätt ventileras inte övriga huset mer en nödvändigt. sen stÃ¥r dörrarna till toa och tvättstugan lite pÃ¥ glänt krävs inte mycket för att värmen ska ta sig in i dessa omrÃ¥den. 

Mvh Nicklas.
« Senast ändrad: 26 januari 2013, 12:11:06 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2013, 13:29:09 »
Den innerdel som sitter i tvättstugan ser ut att bli "kortsluten", dvs får ej tillräckligt med luft för att gå bra.
Den skulle du kunna mata med luft från övervåningen, krävs nog en rejäl fläkt typ 400-500m3/h, gissar jag.

Lycka till.

Jag ser vad du menar läste lite för fort bara. ::)

Igentligen så ska allt på bilden så som frysbox kyl och frys skåp bokhyllor tas bort för att öka luftvolymen det ända som måste vara kvar är skåpet till central damsugaren men det ska vridas åt höger så dörr öppningen kommer framåt i bild.

En sak till jag märkte efter vi monterade vÃ¥r ventilations anläggning var ett kal drag frÃ¥n baksidan av el skÃ¥pen har tre st där pÃ¥ vägen.  :o

Hade självdrags ventilation i huset innan och det fungerade väldigt dåligt.


Det kanske var en dum ide att jag täckte för trappstegen men det var mest för att se om det rasade ner mer kal luft från övervåningen. har tejpat upp hårdare papper hela vägen upp.

Den andra bilden vissar en mer öppen trappa där luften inte blir instängd.

Pumpen monterades där i förhoppningen om att värmen skulle ströma till övervåningen automatiskt.

Mvh Nicklas.
« Senast ändrad: 26 januari 2013, 14:06:13 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2013, 16:52:25 »
För att flytta 1 kW värme med luft om vi förutsätter 3 grader temperaturskillnad och absolut torr luft, så skulle det krävas 260 l/s = över 900 m³/h.
Rätta mig gärna om jag räknat fel.
Nu är ju luften inte helt torr, även om det är nära nog en kall vinterdag. Vid 25% luftfuktighet och 20 °C så det krävs 280 l/s, eftersom att fuktig luft väger mindre än torr.

Med räkningarna ovan skulle det krävas en lufthastighet av ca 0,3 m/s om man kör med en öppning av 1 m². Har vi en liten "värmeförflyttar"-fläkt pratar vi snarare runt 1 dm² och då landar det på en hastighet av 25-30 m/s, nånstans mellan storm och orkan.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2013, 20:39:00 »
För att flytta 1 kW värme med luft om vi förutsätter 3 grader temperaturskillnad och absolut torr luft, så skulle det krävas 260 l/s = över 900 m³/h.
Rätta mig gärna om jag räknat fel.
Nu är ju luften inte helt torr, även om det är nära nog en kall vinterdag. Vid 25% luftfuktighet och 20 °C så det krävs 280 l/s, eftersom att fuktig luft väger mindre än torr.

Med räkningarna ovan skulle det krävas en lufthastighet av ca 0,3 m/s om man kör med en öppning av 1 m². Har vi en liten "värmeförflyttar"-fläkt pratar vi snarare runt 1 dm² och då landar det på en hastighet av 25-30 m/s, nånstans mellan storm och orkan.

Det är med andra ord ingen god ide att ta upp hål i golv och inner tak, dra fram ström osv.

Det lutar  nog Ã¥t att man fÃ¥r installera en till Luftvärme pump. :o

Snart kommer väl granarna över och undrar om man öppnat flygplats behöver en till garaget också så då har jag fyra st om det nu inte blir två på garaget behöver lite värme på övervåningen i garaget. Sc:,h

Mvh Nicklas.
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2013, 21:50:24 »
Nja.
Tror att om man får bort "locket" som bildas i trappen så slinker det upp mer värme än det som räknas fram.
Men tror också att 21gr är inte tillräckligt för att få upp mer värme, 22-23 kanske behövs för att få ca 20 uppe.
Komfortfråga, som du säger är väl det bästa att få dit en pump till....
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2013, 22:26:15 »
Jag bodde i ett hus vid ett tillfälle som hade en vedspis i köket.
Blev hett som fasen där inne i köket men inte något vidare i vardagsrummet så där hade dom satt en badrumsfläkt ovanför vedspisen som blåste ut värmen till vargadsrummet och i det fallet så fungerade den lilla fläkten väldigt bra får jag säga.
Tycker den där fläkten som TS länkade till verkar vara en smart grej om man tex har kamin på bottenvåning och vill flytta luft uppåt i huset.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2013, 10:16:56 »
Håller med nic2, det är "locket vi måste få bukt med.
Förbyggnaden på räcket i ovanvåningen har gjort sitt för att hindra den kalla golvluften från att tränga ner runt hela trappöppningen. Det ser ut att vara en spalt längst ner på ca 1 dm, vad händer om du täpper till denna springa. Då måste den kalla luften ta vägen via trappstegen.

Nu när luften måste samsas på samma "väg" utan "mitträcke" måste vi försöka underlätta samspelet så mycket som möjligt.
Om vi tar entreplan så har vi en varm luftkudde som trycker under taket och vill upp, både ovanför själva trappan, men också via den triangelformade sektionen med trappräcke. Om vi täcker den triangelsektionen, borde vi tvinga den varmaste luften att ta vägen över första trappsektionen och sedan mer eller mindre rakt upp, fritt från kollision med kalluft.

Det allra bästa vore säkert att sätta en "avdelare mitt i trappöppningen för att uppmuntra/tvinga fram enkelriktad trafik, men det hade troligen inte varit ett gångbart alternativ, varken estetiskt eller bekvämlighetsmässigt då man troligen hade slått huvudet i den.

På bilden har jag ritat in en skiljevägg, som nu får bli virtuell.


Första inlägget med bilder, får se hur det blir ;)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2013, 10:36:47 »
Håller med nic2, det är "locket vi måste få bukt med.
Förbyggnaden på räcket i ovanvåningen har gjort sitt för att hindra den kalla golvluften från att tränga ner runt hela trappöppningen. Det ser ut att vara en spalt längst ner på ca 1 dm, vad händer om du täpper till denna springa. Då måste den kalla luften ta vägen via trappstegen.

Nu när luften måste samsas på samma "väg" utan "mitträcke" måste vi försöka underlätta samspelet så mycket som möjligt.
Om vi tar entreplan så har vi en varm luftkudde som trycker under taket och vill upp, både ovanför själva trappan, men också via den triangelformade sektionen med trappräcke. Om vi täcker den triangelsektionen, borde vi tvinga den varmaste luften att ta vägen över första trappsektionen och sedan mer eller mindre rakt upp, fritt från kollision med kalluft.

Det allra bästa vore säkert att sätta en "avdelare mitt i trappöppningen för att uppmuntra/tvinga fram enkelriktad trafik, men det hade troligen inte varit ett gångbart alternativ, varken estetiskt eller bekvämlighetsmässigt då man troligen hade slått huvudet i den.

På bilden har jag ritat in en skiljevägg, som nu får bli virtuell.


Första inlägget med bilder, får se hur det blir ;)

Hej

På mitt trapp räcke har jag monterat upp plexiglas och den spalten som är på ca 10 cm har jag täckt för med kartong bitar syns väldigt dåligt på bilden eftersom det är samma färg som golvet bilden nedan visar om man tittar så ser man libro texten från kartongen detta är ju en prototyp montering så det får bli något bättre sen.

Efter att jag gjorde den här monteringen så kunde jag känna att kylan tog sig ner över trappstegen och att värmen steg vid första trapp sektionen.

Jag märkte att det kanske inte var någon bra ide att täcka för trappstegen då Värme pumpen blev för inbyggd. fick liksom inte till sig någon ny luft.

Mvh Nicklas.
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2013, 10:50:24 »
Nu tar sig kal luften ner via en sned vägg bakom trappan lite svårt att se på bilderna.

« Senast ändrad: 27 januari 2013, 10:51:58 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mera värme från bottenplan till övervåningen?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2013, 11:03:43 »
Det här kanske verkar dumt, men vad händer om du tar bort igentejpningen vid det översta steget och testar att tejpa en "kanal", typ snorkel från hela den öppningen fram till insuget av din innedel?

 Hänger du med? Nog borde det bli en positiv cirkulation vid trapphuset dÃ¥, där luften skiktas och lÃ¥ter kalluft rinna/sugas ned samtidigt som den tagna luften ersätts med varmare luft frÃ¥n bottenplan?

Edit: Menade naturligtvis innedel...
« Senast ändrad: 27 januari 2013, 12:26:43 av Fattiglapp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!