Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenledning och noll/minusgrader?  (läst 20259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
vattenledning och noll/minusgrader?
« skrivet: 29 december 2008, 18:58:34 »
Vatten fryser ju vid nollgradigt i fritt tillstånd, hur är det med vatten i en vattenledning som har x antal bars tryck?

Och går det räkna på vilket flöde man måste ha på vattnet i ledningen för att det inte ska frysa om temperaturen runt röret blir nollgradigt eller ännu kallare?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vattenledning och noll/minusgrader?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2009, 22:59:50 »
jag bumpar denna tråd när jag inte fått något svar.

Finns det någon här som vet hur man räknar ut hur fort vatten fryser?

jag spolade kallvatten ett tag här nu och sen mätte jag tempen på det vatten som kom i ledningen och det stannar på +7grader.

Hur lång tid tror ni det tar för det +7gradiga vattnet att frysa? vi har just nu -2grader i krypgrunden där vattenledningen kommer upp ur marken. ledningen har någon cm isolering runt sig de 2meter den är i "luften" innan den går in i källaren som håller +6grader och sen upp i köket ovanför.

Vi har -19grader utanför just nu, brrrr.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: vattenledning och noll/minusgrader?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2009, 19:42:07 »
Kan inte svara med exakta siffror, men vi har PEX-rör på vinden med tappvatten i, och det fryser redan vid ett par minusgrader...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: vattenledning och noll/minusgrader?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2009, 08:17:51 »
Kan tillägga att pÃ¥ mitt LB-hus har PEX-slangen, (svart plast slang) till inkommande vatten varit oisolerad i krypgrunden, utan att frysa sedan -76... TÃ¥l en PEX att "frysa till" utan att spricka..? 
Isolerade för säkerhets skull :-)

R.
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: vattenledning och noll/minusgrader?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2009, 09:39:34 »
Vi hade tidigare bara sommarvatten i en jättesvart PEM slang som låg precis under grannens gräsmatta men sedan uppe på marken korsande en äng. Den hade vi i 25 år och den var alltid frusen tills markytan (grannens gräsmatta) tinat upp. Där den låg synlig tinade den naturligvis upp tidigt i vårsolen. Vi stängde bara av huvudkranen på hösten och lämnade slangen full med vatten, och de enda gånger vi lyckats få hål på slangen är då gräsbränning på ängen gått över styr. Men den frös aldrig sönder.

Det kalla vattnet fryser lÃ¥ngsammare vid lägre temperatur än "kallt" varmvatten frÃ¥n en vvb eller panna. SÃ¥ är det en grad hit eller dit en kortare stund sÃ¥ klarar en kallvattenledning sig bättre. Det är förmodligen omöjligt att säga när just ditt vatten fryser eller hur lÃ¥ng tid det tar innan det fryser till. För det är sÃ¥ mycket som spelar in i fryspunken. Vattnets renhet och tryck i ledningen spelar stor roll. Men i vÃ¥r sommarvattenledning frös vattnet stegvis frÃ¥n slangen och in, sÃ¥ det hände ibland dÃ¥ man öppnade kranen kalla höstmornar att det bara kom en smal strÃ¥le vatten en stund innan det jordvarma vattnet tinat upp ett större hÃ¥l i slangen. Och i en metallkoppling fryser det betydligt fortare ihop än i en plastkoppling eller i själva slangen vid samma yttertemp. Ett kopparrör kan frysa flera gÃ¥nger utan läckage, men till slut spricker det och det blir en längstgÃ¥ende reva i röret med mycket tunt gods i sprickan. En vass kant kan man säga!  Har aldrig hört att plastslangar fryser sönder annat än om man bryter i den frusna slangen. Inte ens billiga trädgÃ¥rdsslangar fryser sönder om dom fÃ¥r vara orörda och är snyggt ihoprullad och veckfria. Däremot i kopplingar kan det börja hända saker.

Jag höll vår ledning fri från frysning med kranen ständigt rinnande en vinter då jag bodde i sommarstugan. Det räckte med en smal stråle så klarade det sig, för då det frös närmast slangen blev hålet i slangen mindre och farten på vattnet ökade rejält. Vatten i rörelse vill inte gärna frysa och där slangen låg i snön blev det en luftspalt mellan slang och snö, och i marken höll slangen omgivningen med ny energi hela tiden. Slangen jag pratar om är dryga 300 meter lång, så det är ingen slangstump mellan typ garage och hus. Så att beräkna när det fryser i en slang är förmodligen omöjligt om någon dessutom tappar vatten då och då.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!