Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 532035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonathan Dahlbäck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #825 skrivet: 21 november 2013, 07:41:35 »
Installera givaren men ha de inaktiv tills du trimmat in en bra värmekurva.
Sätt givaren en bit ifrån kamin, annars kan det bli kallt i övriga huset då du eldar.

Ok, får bli så. En kanske väl tidig fråga men hur trimmar jag in en optimal värmekurva? Något jag absolut måste tänka på i uppstart ? Antar att installatören bara ser till att funkar.
Ska jag låta den gå i typ en månad sen kolla loggen och hålla på så?
NIBE 1245-10, 184 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boyta och ca 40 m2 biyta. Träkåk från 1925 under renovering med dragiga fönster. Tillägsisoleras allt eftersom renovering sker.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #826 skrivet: 21 november 2013, 18:22:41 »
Jepp logga värden är bra, samt att köra med öppna termostater och reglera värmen inne med kurva/förskjutning.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonathan Dahlbäck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #827 skrivet: 22 november 2013, 00:19:11 »
Jepp logga värden är bra, samt att köra med öppna termostater och reglera värmen inne med kurva/förskjutning.  tummenupp

Tack för snabba svar  tummenupp
Hur länge bör jag låta vp gå innan jag loggar ? En dag, en vecka eller typ en månad ?
Ursäkta en idiot men vad menas med att "reglera värmen inne med kurva/förskjutning" ? ???
NIBE 1245-10, 184 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boyta och ca 40 m2 biyta. Träkåk från 1925 under renovering med dragiga fönster. Tillägsisoleras allt eftersom renovering sker.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #828 skrivet: 22 november 2013, 05:55:36 »
... Hur länge bör jag låta vp gå innan jag loggar ? En dag, en vecka eller typ en månad ? ...

Logga kan du göra hela tiden, låt ett USB-minne sitta i maskinen 24/7, så har du alltid data att tillgå om det uppstår frågetecken. Vittjar gör du när du vill komma åt data för att analysera vad din värmepump sysslat med. Exempelvis efter en varmvattenladdning eller efter en vecka med mycket blåst eller efter en morgon med svinkallt i huset. Loggen i sig är inte ett facit till inställningar, utan snarare en dokumentation på vad värmepumpen sysslat med och varför, sen får man dra sina slutsatser själv om vad som behöver justeras.

... Ursäkta en idiot men vad menas med att "reglera värmen inne med kurva/förskjutning" ? ???

Många termer och uttryck är obegripliga innan man satt sig in i ämnet, det gör ingen till idiot. Din värmepump reglerar inomhusklimatet genom att försöka hålla en specifik temperatur på vattnet i radiatorsystemet (eller golvvärme om man nu har det). Denna temperatur står i direkt relation till utomhustemperaturen och baseras på en förutbestämd kurva, dvs blir det kallare ute med n grader så ökar VP temperaturen i radiatorsystemet med nn grader. Eftersom alla hus inte är identiska och ej heller står på samma plats kan man justera kurvan; lutning och förskjutning. Med en nyinstallerad VP behöver man ge sig lite tid att hitta rätt kurva. Med lite tur är det gjort på några dygn, eller så tar det flera värmesäsonger innan man hittat rätt. Många gör misstaget att inte ta sig denna tiden, utan börjar för tidigt laborera med innegivare och andra tricks.

Jag föreslår att du laddar ner lite manualer från Nibes hemsida och bläddrar igenom, så har du mycket gratis när din VP väl står på plats.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Jonathan Dahlbäck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #829 skrivet: 22 november 2013, 07:28:43 »
Logga kan du göra hela tiden, låt ett USB-minne sitta i maskinen 24/7, så har du alltid data att tillgå om det uppstår frågetecken. Vittjar gör du när du vill komma åt data för att analysera vad din värmepump sysslat med. Exempelvis efter en varmvattenladdning eller efter en vecka med mycket blåst eller efter en morgon med svinkallt i huset. Loggen i sig är inte ett facit till inställningar, utan snarare en dokumentation på vad värmepumpen sysslat med och varför, sen får man dra sina slutsatser själv om vad som behöver justeras.

Många termer och uttryck är obegripliga innan man satt sig in i ämnet, det gör ingen till idiot. Din värmepump reglerar inomhusklimatet genom att försöka hålla en specifik temperatur på vattnet i radiatorsystemet (eller golvvärme om man nu har det). Denna temperatur står i direkt relation till utomhustemperaturen och baseras på en förutbestämd kurva, dvs blir det kallare ute med n grader så ökar VP temperaturen i radiatorsystemet med nn grader. Eftersom alla hus inte är identiska och ej heller står på samma plats kan man justera kurvan; lutning och förskjutning. Med en nyinstallerad VP behöver man ge sig lite tid att hitta rätt kurva. Med lite tur är det gjort på några dygn, eller så tar det flera värmesäsonger innan man hittat rätt. Många gör misstaget att inte ta sig denna tiden, utan börjar för tidigt laborera med innegivare och andra tricks.

Jag föreslår att du laddar ner lite manualer från Nibes hemsida och bläddrar igenom, så har du mycket gratis när din VP väl står på plats.

 tummenupp tummenupp ahh nu trillar det ner nÃ¥gra poletter. Ska ta och ladda hem nÃ¥gra manualer och försöka fÃ¥ tid till att läsa lite i helgen.

Tänkte på en sak till, i min offert står det 184 m aktivt borrhål. Tycker ni jag ska borra lite djupare för säkerhets skull ? Säg 20 m extra ? Är det ett bra förslag eller ingen idé ?
NIBE 1245-10, 184 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boyta och ca 40 m2 biyta. Träkåk från 1925 under renovering med dragiga fönster. Tillägsisoleras allt eftersom renovering sker.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #830 skrivet: 22 november 2013, 07:40:38 »
Tänkte på en sak till, i min offert står det 184 m aktivt borrhål. Tycker ni jag ska borra lite djupare för säkerhets skull ? Säg 20 m extra ? Är det ett bra förslag eller ingen idé ?

Bra idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #831 skrivet: 24 november 2013, 14:45:41 »
Tycker ni jag ska borra lite djupare för säkerhets skull ? Säg 20 m extra ? Är det ett bra förslag eller ingen idé ?

Extremt klokt, jag var ju inte lika smart som dig o hängde här pÃ¥ forat INNAN jag började bygga.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Jonathan Dahlbäck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #832 skrivet: 25 november 2013, 05:02:52 »
Extremt klokt, jag var ju inte lika smart som dig o hängde här pÃ¥ forat INNAN jag började bygga.  tummenupp

 tummenupp igen för er här. DÃ¥ kör jag pÃ¥ 20 m extra. NÃ¥got mer jag borde tänka pÃ¥ innan jag skakar tass med rörpulararen ?

NIBE 1245-10, 184 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boyta och ca 40 m2 biyta. Träkåk från 1925 under renovering med dragiga fönster. Tillägsisoleras allt eftersom renovering sker.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #833 skrivet: 25 november 2013, 12:41:52 »
Känner du dig osäker kan du ju alltid skriva ned allt (i en ny tråd) och be om lite synpunkter innan du skakar tass. Om du behöver en dag eller två i betänketid så är det väl inget konstigt på ett så "stort" beslut.

Skvallra gärna om vad de extra 20 metrarna kostade i praktiken dÃ¥ du redan i första priset betalat för framkörning, uppställning, foderrör, tyngd och tank för borrslam etc etc. Det borde fÃ¥ fler att "vÃ¥ga" borra lite extra, det blir ju liksom inte 20% dyrare att borra 120 meter istället för 100 meter. LÃ¥ngt ifrÃ¥n 20% dyrare.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

VBCP

  • Gäst
VBCP
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #834 skrivet: 25 november 2013, 23:46:44 »
För att hÃ¥lla ca. 7-8 graders diff pÃ¥ varma sidan sÃ¥ kör jag cp pÃ¥ 8% Spontant tycker jag att det verkar lÃ¥ngsamt  dontknow
-2 ute och 20 inne

Är det raddarna som är dåliga på att avge värme? Ett enrörssystem som är en kvarleva från oljepannan. Har väl 17 st. "normalstora" på 106*2kvm Beräknad framledningstemp just nu är 45.6 framledning 47.5 och retur 40.8

Skulle lagt med en log men insåg att jag inte har startat igång det igen efter senaste strömavbrottet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #835 skrivet: 26 november 2013, 07:10:12 »
Att du har så lågt flöde kan bero på att du har för hög kurva, och att termostaterna stryper bort flöde över radiatorerna, då behövs det inte så högt flöde.
I normalfallet brukar annars ett ettörssystem kräva bra med flöde för att ge en låg deltaT.

Öppna alla termostater för fullt, och om det blir för varmt inne, sänk kurvan, och öka hastigheten på cirkpumpen för att bibehålla deltaT.
Justera kurvan ca 1 gång/dygn tills du ligger rätt vad gäller rumstemp.

Varje grad lägre värde på beräknad framledningstemp (börvärde) ger dig ca 3% större besparing, så detta är viktigt!
« Senast ändrad: 26 november 2013, 07:11:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonathan Dahlbäck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #836 skrivet: 27 november 2013, 04:32:06 »
Känner du dig osäker kan du ju alltid skriva ned allt (i en ny tråd) och be om lite synpunkter innan du skakar tass. Om du behöver en dag eller två i betänketid så är det väl inget konstigt på ett så "stort" beslut.

Skvallra gärna om vad de extra 20 metrarna kostade i praktiken dÃ¥ du redan i första priset betalat för framkörning, uppställning, foderrör, tyngd och tank för borrslam etc etc. Det borde fÃ¥ fler att "vÃ¥ga" borra lite extra, det blir ju liksom inte 20% dyrare att borra 120 meter istället för 100 meter. LÃ¥ngt ifrÃ¥n 20% dyrare.  tummenupp

Hat egentligen en till fråga, jag har ju golvvärme i köket med egen CP och termostat. Ska det gå på samma som resten av huset eller bör det kopplas in separat på VP'n ? Röris säger att det ska gå på samma. Jag tänker ju bara så att om och när jag fått in rätt kurva och kör igång innegivaren och tex eldar i kaminen så VP inte behöver gå, blir det inte kallt på golvet i köket då ?


Sen angående de extra borrmeterna så sa han att det kostar 175kr/m exkl moms. Men att han inte kommer ta något extra för det är så små summor för honom i jämförelse med vad jobbet ger honom. Så 20 m skulle väl kosta ca 4000kr om jag hörde rätt.
NIBE 1245-10, 184 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boyta och ca 40 m2 biyta. Träkåk från 1925 under renovering med dragiga fönster. Tillägsisoleras allt eftersom renovering sker.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #837 skrivet: 27 november 2013, 21:53:31 »
Köksgolvet skall inte vara ett eget klimatsystem, har du raddar i övrigt med högre framledning shuntas köksgolvet men sitter oavsett sÃ¥ som röris menar. En aktiv innegivare kommer pÃ¥verka VP´s beräknade framledning, dvs hela huset indirekt. Du kan dock sätta ned faktorn ordentligt för hur mycket den fÃ¥r pÃ¥verka. Om köksgolvet shuntas kommer det inte pÃ¥verka köket alls när du eldar (ja, om inte rumstermostat stänger slingan sÃ¥ klart. Men du kan ju strupa slingan manuellt o strunta i termostat OM du tycker komforten blir dum i köket av eldning). Bgt definitvt svar kkan jag inte ge dÃ¥ jag inte har koll pÃ¥ alla dina förutsättningar, men jag akn inte se att du inte kan kringÃ¥ eventuell komfortproblem pga eldning.  tummenupp

Du ser, extra meter kostar snudd pÃ¥ gratis.... "-Jag är inte bitter!"  :::_)   *roflmao*
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #838 skrivet: 06 december 2013, 17:33:55 »
Ursäkta om jag är lite för lat för att läsa hela manualen nu.

Men kan man lägga in gränsvärden för där pumpen går in och styr på innegivaren trots att den egentligen har värmekurva som primärstyrning?

Vi startade med värmekurva 5 när pumpen installerades för 6 veckor sedan och har fått höja till 7 nu men där har det fungerat bra ner till -5 som är det kallaste vi haft hittils.

Dock är det just nu som ni vet lite blåsigt i stora delar av landet (Sven) och vi bor vid sjön och får mer eller mindre is-storm rakt in emot oss och vaknade med 14 grader i vardagsrummet. Vi har stängt till vårt uterum som normalt är uppvärmt på vintern nu och det dök ner till 4 grader plus på bara ett par timmar (inte helt tätt som ni förstår). Vi eldar just nu lite i öppna spisen och har det både varmt och mysigt, men jag funderar på hur det blir imorgon bitti.

Då slog det mig att det borde kunna finnas gränslägen där innegivaren blir prio 1 även om man normalt sett styr mot kurva.

Exempelvis om det går under 16 grader (eller över 23) så går innegivaren in och tar kommandot?

Går det ställa in det på ett sådant sätt?

Jag ser gärna att pumpen krämar på för fulla muggar i natt så vi slipper vakna och behöva käka frukost med raggsockar och mössa :)

(Visst kan jag temporärt höja manuellt och det går jag ju göra om ingen sån här funktion finns)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #839 skrivet: 06 december 2013, 17:46:19 »
Det är ju precis det en aktiv innegivare är till för: att kompensera för extrema vädersituationer såsom vind och solinstrålning.

Aktivera den och låt den styra och inaktivera den när det extrema vädret upphört och fortsätt då justera VP igen och när du är nöjd med justeringen aktiverar du den igen.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!