Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F135, erfarenheter  (läst 2789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Nibe F135, erfarenheter
« skrivet: 29 augusti 2017, 23:00:28 »
Klurar på att bygga vidare i mitt värmesystem.
Ersätta nuvarande frånluftsfläkt (kråkvärmare)
med en F135 dockad till min F2120 -VVM 320 kombo.

Hur stor andel av mitt värmebehov kan tänkas smita genom ventilation?
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2017, 07:53:04 »
Nu fick jag lära mig nått nytt, hade inte sett denna lilla frånluftsvärmepump tidigare.
Men den verkar inte så jättevass, ger mellan 1,2-1,4 kW och det med 180 m3/h.
Har du koll på nuvarande luftflöde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2017, 08:50:39 »
Inte koll på nuvarande men jag. Är nog ligga runt 160/h enligt beräkningar på boyta/takhöjd
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2017, 09:34:53 »
Normenlig ventilation för 200 m² hus är egentligen 252 kbm/tim. 160 kbm/tim motsvarar ett hus på strax under 130 m². Baserat på kompressorns storlek och jämförelse med andra traditionella frånluftsvärmepumpar gissar jag att energibesparingen här kan bli drygt 5000 kWh/år brutto. Sedan är ju frågan hur mycket av detta som blir utöver vad F2120 redan klarar att ge? Klarar F2120 redan att ge detta med COP 3 i snitt har man ju inte vunnit något, utan det kostar bara i investering istället. Det är framförallt om kapaciteten i F2120 är fullt utnyttjad på vintern, det är kallt och den arbetar med lägre COP, t.ex. neråt 2, som det finns något att vinna. Här behövs det mer information om besparingskalkylen för att resonera vidare. Hur långt neråt i temperatur klarar F2120 huset utan el-tillsats? Att testa en vinter utan F135 är nog vettigt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2017, 15:24:04 »
Klokt. Utedelen får gå en säsong nu så ser vi vad som sker rent driftsmässigt
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
Nibe F135, erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 07 december 2017, 17:40:46 »
Låning (eller, väckning om man vill se det ur det perspektivet!) av tråden ::)

Såg just nu, denna lilla pump, när jag läste changeloggen på fw till min vvm310, och hittade tråden via google.

Jag har ett hus på 89+89 (etage, där halva nedervåningen är bostadsyta typ), idag självdrag, som inte funkar något vidare och jag har därför funderat på att förbättra ventilationen.
1-2 personer i hushållet, inga husdjur. FFA är det 2 sovrum som kan bli lite instängda om dörrar/fönster är stängda under natten.

Har idag en 2026 utedel dockad till vvm310, som klarar ungefär ner till -7 och kanske någon grad till, innan stöttning börjar ske.

Har även lite väl hög radon i sutterängplan. (mest markradon).

Kan det vara en god investering att köra med denna pump? Med tanke på att den inte kostar mer än 13tkr så känns den intressant, då det blir enklare rördragning i mitt gamla hus, än med växlare.
Alternativet skulle kunna vara just en värmeväxlare typ deras ERS 10-500 istället.

Är det sämre ur radonperspektiv, att köra med FLVP istället för vvx?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 07 december 2017, 19:11:31 »
Med FLVP blir det större undertryck i huset, risken finns att det sugs in mer radon från marken. FTX ger bättre möjlighet att balansera luftflödena. Är det mycket markradon som kommer in i bostaden kanske det även behövs en radonfläkt som suger ut luften under betongplattan? Bra då att rådgöra med en expert på radon. Har själv FLVP och ligger på ca 400 Bq/m3 markradon i krypgrunden under huset men bara 30 Bq/m3 på entrévåningen tack vare ett tätt golvbjälklag och god ventilation. Huset har åldersbeständig plastfolie överallt i skalet och jag har varit noga med att täta kring alla rör och ledningar i bjälklaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 07 december 2017, 22:26:45 »
Jo, är med på att det blir mer undertryck än med FTX. Men jämför man med idag, när det är väldigt liten luftväxling, tänker jag att radonet 'bygger på' utan några direkta naturliga fiender, då det ändå blir ett undertryck i ett flervåningshus.
Senaste säsongsmätningen gav 200 i årsmedel, så det är inte så himla farligt, men iaf något att ha med i alla ventilationstankar.
Bjälklaget mellan vÃ¥ningarna är betong, sÃ¥ det är ingen höjdare att ta upp  nya hÃ¥l, ett rör kan ma möjligen trockla sig fram med utan att göra det, tänker jag.

Min gissning är att radonet primärt kommer genom väggarna, som är betonghålsten, och mätningar visar att jag dessutom får lite påspädning från lättbetongväggar i en nyare del från 50-talet.

Vad tror du om det rent ekonomiska i detta - är en FTX mer ekonomisk? Nibes kostar nästan dubbelt mot den lilla F135:an, och F135 borde väl ge ett överskott större delen av året, emedan FTX bara kan ligga på strax under noll (fläktarna) som bäst. Eller tänker jag fel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 08 december 2017, 14:19:15 »
Ok, ja det är ju ett årsmedel precis på gränsvärdet och är då inget egentligt bekymmer. Men det är bra med god ventilation ur fler perspektiv.

Det gjordes bl.a. en utförlig studie av FLVP kontra FTX vid Lunds Tekniska Högskola för drygt 10 år sedan. Slutsatsen blev att FLVP (av den gamla traditionella typen på ca 2 kW) sparade mer energi än FTX generellt men fördelarna med FTX ökar vid kallare klimat och stränga vintrar. Vissa föredrar också FTX av komfortskäl oavsett utetemperaturer. Har man redan en luftvattenvärmepump bör man försöka ta reda på hur mycket el-tillsats den behöver per år och hur mycket F135 skulle kunna hjälpa till att reducera detta. Ett alternativ skulle ju vara att bara sätta in frånluftskanaler och dito don med en enkel kanalfläkt som suger ut luften ur huset, en ganska billig lösning. Klarar det sig nu med befintlig värmepump ner till ca -7 °C utan stöttning blir det bara ett begränsat antal dygn per år i stockholmstrakten som F135 skulle ge en verklig energibesparing. Mekanisk ventilation kommer dock att göra att befintlig värmepump klarar färre minusgrader utan stöttning men det rör sig nog bara om några grader. Vintrarna här är ju mycket runt nollgradigt väder så det borde inte bli en avgörande skillnad. Är man sparsam med utgifterna skulle säga kör med en kanalfläkt men vill man satsa lite och är beredd på en längre återbetalningstid så är F135 ett intressant komplement.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 17:18:37 »
Kör här även om lite gammalt... :)

@Josth - varför kommer en F135 bara in vid låg utetemp?

När värmeperioden börjar så tillförs ju värme för att hålla säg 20 deg. Och då åker ju en del ut med ventilationen - är det inte alltid värt att ta denna tillvara - om det går?

MVH //

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2024, 17:30:32 »
Luftvattenvärmepumpen kan ju producera den värme som behövs även för ventilationen. Det är först när luftvattenvärmepumpens kompressor inte räcker till längre som F135 verkligen skulle kunna ge lite ytterligare värme, 1,5 kW eller något sådant. Men har man F135 kommer den givetvis att gå mest hela tiden och luftvattenvärmepumpen behöver gå något mindre/på lägre effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2024, 17:45:42 »
 tummenupp

"Luftvattenvärmepumpen kan ju producera den värme som behövs även för ventilationen. " - Det är jag helt med på.

Men fortfarande givet att det finns överkapacitet i LVVP... hur kan det vara mer ekonomiskt att sända ut värme genom ventilationen än att skicka tillbaka den in i värmesystemet som borde då gå "lättare"?

Om man skulle köra en icke-återanvänd ventilation hårdare skulle ju golvet behöva vara varmare för att hålla temperaturen i rummet...

Men det behövs ju till en temp skillnad att jobba mot  - är det det som är problemet med varm luft?

Det är bevisligen nåt jag inte riktigt hajar här :)

//


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2024, 19:49:20 »
Jag räknar med att LVVP normalt har COP 3 i snitt och F135 har COP 3 så det spelar då ingen roll vilken av dem som kör. Är det riktigt kallt ute tappar dock LVVP i COP och man kan tjäna lite grann på att F135 kör istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F135, erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2024, 19:51:03 »
Hmm, ja det kanske blir så ja.

Tack för svaren!

//

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!