Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch ProControl  (läst 3845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad r_persater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch ProControl
« skrivet: 17 december 2014, 09:01:23 »
Är det fler än jag som har problem med Bosch internet-lösning till deras värmepumpar? Deras applikation till Android, Bosch ProControl, är den absolut mest instabila och funktionsodugligaste applikation jag någonsin sett till en mobiltelefon. Den kraschar för jämnan, vissa kommandon 100% av gångerna. Och dessutom tar de duktigt betalt för den. Det är rent pinsamt att en så stor spelare som Bosch kan släppa en så ofärdig produkt. Och dessutom så stolt marknadsföra den som de gör.

Så jag efterlyser någon som kommit på ett annat sätt att utnyttja den annars helt värdelösa internetkopplingen på värmepumpen. (Jag har en luft/vattenvärmepump, Compress 6000 AW med innemodul AWM.)

MatteBosch

  • Gäst
MatteBosch
SV: Bosch ProControl
« Svar #1 skrivet: 17 december 2014, 12:57:58 »
Jag skaffade också appen men insåg att den var sämre än mina värsta farhågor. Buggar ur hela tiden samt har ingen historik. Det enda som fungerar är att ändra temperatur på värmekretsen. Riktigt uselt av Bosch. Vet att IVT Anywhere som också utvecklas av Bosch är så mycket bättre enligt kommentarer på iTunes/Google Play

Utloggad r_persater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ProControl
« Svar #2 skrivet: 17 december 2014, 13:16:32 »
Jag pratade just med min leverantör av värmepumpen och han var väldigt besviken på Bosch. Han hade ringt och pratat med dem idag och fått fram att de har en ny version på gång "inom kort". Så det finns hopp om livet!

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ProControl
« Svar #3 skrivet: 17 december 2014, 13:16:57 »
Har ni provat att logga in med IVT Anywhere appen? Tänkte bara att IVT/Bosch är samma företag använder dom förmodligen samma servrar för att hantera dessa system. Har noterat att Bosch-appen inte uppdateras men att IVT uppdateras lite då och då, detta förfaller märkligt då det är "samma" system i grunden. Har själv Compress 6000 AW med innemodul AWM men har inte haft tid att koppla internet till systemet.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad r_persater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ProControl
« Svar #4 skrivet: 17 december 2014, 13:32:34 »
DET var ett höjdartips! Det fungerar! Jag loggade in med mina Bosch-parametrar och det lirade med en gÃ¥ng! Tack för tipset!!!  tummenupp

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ProControl
« Svar #5 skrivet: 17 december 2014, 13:45:16 »
Trevligt att det fungerade som jag tänkte. Har mer eller mindre lärt mig anvisningarna till prylarna utantill och noterat att Compress 6000 är en kopia på anvisningen till IVT där man bytt "IVT" mot "Bosch". I båda står det att appen är gratis.

Att Bosch försöker sälja en app för 69:- (Android) som dessutom inte fungerar, och skall vara gratis enligt deras egna manualer är löjeväckande. Känns som en brist på styrning/ledning/kvalitetskontroll. Ni borde begära pengarna tillbaka för appen ni köpt. Inga stora pengar - men en principsak.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad r_persater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ProControl
« Svar #6 skrivet: 17 december 2014, 16:12:43 »
Jag skickade ett mail om att jag ville ha pengarna tillbaka, men jag har inget större hopp om att få det...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!