Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)  (läst 5177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« skrivet: 21 februari 2016, 22:29:17 »
Vår bergvärme (Nibe Fighter 1230) har knallat på utan problem i mer än tio år, men nu har den börjat krångla. Först har jag fått börja fylla på vätska i kb-kretsen då och då. Har väl blivit några liter på typ tre månader. Sedan har den börjat "låta luft" i kb-kretsen mer och mer. Och i dag stannade den, med "LP-larm" i displayen. Det tycks vara vanligt med läckor inne i pumpen (slangar, kopplingar). Läckor utanför huset är väl inte lika vanligt vad jag har förstått. Inne i pumpen (huset) har jag kunnat hitta lite fukt/kladd på golvet. Ja, väldigt lite. Och ingen spritlukt e.d.

Nu undrar jag om en sån liten läcka att man knappt kan märka den kan vara orsaken till det jag har fått fylla på, till luften i kretsen och till att pumpen stannade.

Mycket tacksam för en bedömning av detta av någon kunnig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2016, 06:58:30 »
Det finns ett par vanliga problem:

1. Spruckna muttrar på KB-ledningen efter värmeväxlaren (där är det ofta minusgrader, och kondens som säker sig in i gängången mellan mutter och koppling kan spräcka muttrarna).

2. Dåligt dragna kopplingar mellan flexslangarna och värmeväxlaren för kalla sidan, läcker i plantätningen.

Läcker det tillräckligt lite så luktar det nog inte mycket sprit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2016, 12:10:02 »
Tack Rickard! Tror du att det är möjligt att en läcka som märks så där lite kan vara förklaringen till att man behöver fylla på flera liter vätska och att det blir så mycket luft i kretsen att pumpen stannar? (Man hoppas ju att det inte ska vara en läcka någonstans i marken eller i brunnen.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2016, 21:56:57 »
Det absolut vanligaste stället för läcka på köldbäraren är inne i värmepumpen på just kopplingarna som Rickard nämner. Spriten förångas rätt snabbt men brukar lämna kletiga spår efter denatureringsmedlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?) - tips om service?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2016, 08:46:54 »
Ja någonstans därinne finns det en läcka iaf. Får väl klä av isolering och försöka lokalisera den. Och hoppas att det man hittar är förklaringen till vätskeförlusten och luften. Funderar på att ringa hit någon service, luftningen verkar ju en aning meckig och kräver en pump som jag annars måste skaffa (den bör väl vara ren och fin och inte använd att pumpa skitvatten med). Något tips om bra företag i eller nära Nacka? Nibe är märket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2016, 09:56:18 »
Närmaste auktoriserade serviceombud för NIBE är (går att söka under "kontakt" på deras sajt):

Energivärme AB
Värmdövägen 703
132 35 Saltsjö-Boo
Tel: 08 - 664 81 00
Fax: 08 - 670 98 68
info@energivarme.se
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2016, 13:15:46 »
Tack! Jag borde ha strukit under ordet "bra", för jag var närmast ute efter om nÃ¥gon har nÃ¥gon erfarenhet och kan rekommendera eller avrÃ¥da vg olika firmor. Jag har förstÃ¥tt sÃ¥ mycket om marknaden som att där ute finns det bÃ¥de kunniga och inkompetenta servicetekniker i farten. Det företag du nämner är ju iaf upptaget pÃ¥ Nibes hemsida sÃ¥ det ska väl vara en viss trygghet. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2016, 04:40:40 »
Problemet med att rekommendera bra service är att det lika ofta kan vara någon anställd, eller ägare som kommer med rekommendationen...
"Marknadsföring på nätet" du vet.
De allra sämsta är mest aktiva med att göra reklam för sina verksamheter genom att rekommendera sig själva.
Dessutom kan säkert även de riktigt dåliga ha gjort bra (enklare) arbeten hos vissa individer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2016, 12:36:50 »
Makes sense. Nu ska jag iaf starta med att (min vana trogen) "göra själv", åtminstone så långt som att lokalisera läckan.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2016, 22:07:22 »
Så här såg det ut under isoleringen! Det är KB-slangen från cirkpumpen till värmeväxlaren. Läckan är längst upp, kopplingen mot värmeväxlaren verkar inte vara tät. Ingen har ju varit där sedan 2005 så det verkar väl som om installatören inte drog kopplingen ordentligt. Den sitter i och för sig svåråtkomligt. Men f-n!
« Senast ändrad: 26 februari 2016, 07:26:42 av Pelotard »

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2016, 22:10:08 »
Bilden blev vriden ett kvarts varv - kopplingen ska vara uppåt!

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2016, 21:10:00 »
Är nog skyldig rörisen/montören en ursäkt. Så här var det. Muttern till den övre klämringskopplingen, vid anslutningen in till värmeväxlaren, var inte åtdragen och det läckte där. När jag skulle dra muttern märkte jag dock att den var av, sprucken. Precis 'som det ska vara' alltså, efter vad jag har förstått av bl.a. Rickard. Skönt att veta vad det var iaf. (Om jag utgår ifrån att det är bara detta och inte flera fel.) Antar att det blir att köpa en ny slang. Kopparrörsstumpen har väl svällt ut omkring klämringen så det inte går att få av den och byta bara muttern. Tur att det inte är så kallt nu när pumpen inte går uan bara elpatronen.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2016, 21:12:42 »
Även denna bild blev vriden ett kvarts varv t.v. Förstår inte varför.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2016, 22:24:48 »
Passa på att byta flexslangarna...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med diagnos! (Stoppat! Läcka?)
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2016, 22:52:16 »
Som Rickard påpekade i början av tråden, så är det mycket vanligt att överfallsmuttrarna råkar ut för frostsprängning i sådana här sammanhang. Man kan förebygga det genom att fylla gängorna med lämpligt fett eller vax (ej hygroskopiskt) vid monteringen.

Om flexslangarna hade varit i bra skick i övrigt, så hade det kunnat gå att ta bort den gamla klämringen genom att såga ett spår i den på längden (eller kanske i 45 graders vinkel om det är svårt att komma åt på annat sätt) med bågfilblad. Såga inte hela vägen genom utan lämna någon mm längst in så det inte blir någon skada på röret. Sätt en skruvmejsel i spåret och bryt sönder klämringen, därefter är den lätt att ta bort.
Men som den där flexslangen ser ut är det nog bäst att byta den när man nu har chansen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!