Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #870 skrivet: 29 augusti 2012, 19:01:47 »
Japp, jag hoppas de använt kvalitetsrelän i mjukstarten.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #871 skrivet: 29 augusti 2012, 22:06:13 »
Hej! Du ska sätta 'tid nere efter vv' till 0 min tills det visar sig att man behöver det någon svinkall vinter.
Du ska inte behöva ändra något annat om vi här inte hittar något i vinter, FW0229 har ju inte rullat en hel vinter.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #872 skrivet: 29 augusti 2012, 22:57:47 »
Glömde skriva att jag även köpt till styrenheten för att underlätta om jag eldar under vintern. Gissar det är därför pumpen gick in i ett "sommarläge" efter kl 17:00.

Tror inte jag hade rätt om antal starter på kompressorn. Måste ha uppfattat det fel, verkar som det är totalt antal starter sen den kom igång. Har total antal timmar den gått / dygn men inte antal starter.

Är det för tidigt än att se om pumpen uppför sig "konstigt"?
Bör man vänta tills det blir kallare för att se om den funkar som den ska eller såg loggen "normal" ut för att vara en CTC pump?

Ändrad för övrigt utetemperaturen så nu blir det kanske lite bättre. Tack för tipset.

Angående antalet starter så har du nog inte missuppfattat det. 41 starter på 24 timmar som man ser i dina foton stämmer nog. I loggen jag kollade på får du ca 40 starter på 24 timmar. Ca 100 liter på 12-13 kW laddeffekt leder till korta drifttider och många starter.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #873 skrivet: 30 augusti 2012, 12:17:43 »
Taket på antal starter är satt av startfördröjning på 10min och det borde ju vara styrt av tillverkarens rek. Men ju mindre ju bättre är det väl.
Sen är det ju upp till flöde,returtemp och deltat på 5grader för start och stop.
Risvall och även jag hade ju en hel del starter, får väl se i vinter.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #874 skrivet: 04 september 2012, 16:27:54 »
Uppdaterad 300 serie enligt hemsidan, lägre ljud.
Inga andra ändringar ska vara gjorda på tank/styrning och mjukvara.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #875 skrivet: 30 oktober 2012, 18:33:09 »
Jag har med stort intresse läst hela tråden, alla inlägg, men det känns som det saknas något i slutet av tråden.
Hur blev det med uppmätt COP?
Kan denna verkligen prestera som utlovat?
GöranA var ju lite tveksam, så kanske man kan uttrycka sig...

Men någon faktisk mätning ägde väl aldrig rum? Utan 3% försämring av COP per ökad temp efter kondensor användes (om jag förstod det hela rätt)...?

Vad hände sen?
Är CTC fortfarande tysta?
Deras reklam är fortfarande i stil med, bästa pumpen, högst COP 5.04 osv...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #876 skrivet: 30 oktober 2012, 18:39:00 »
Alla vp är bäst om du litar pÃ¥ reklamen  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #877 skrivet: 05 november 2012, 23:15:32 »
Ja, jag är också förvånad.
Kan man köra mot 56gr och komma undan med ett COP för 35?
Hur blev det med CTCs uppgraderade mjukvara? (Orkade inte läsa längre än sid 23 eller nåt..)
Ska detta bara sluta i ingenting..?
Skulle jag vara spekulant idag på en ny vp så går ju CTC bort direkt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #878 skrivet: 05 november 2012, 23:29:17 »
Jag har med stort intresse läst hela tråden, alla inlägg, men det känns som det saknas något i slutet av tråden.
Hur blev det med uppmätt COP?
Kan denna verkligen prestera som utlovat?
GöranA var ju lite tveksam, så kanske man kan uttrycka sig...

Men någon faktisk mätning ägde väl aldrig rum? Utan 3% försämring av COP per ökad temp efter kondensor användes (om jag förstod det hela rätt)...?

Vad hände sen?
Är CTC fortfarande tysta?
Deras reklam är fortfarande i stil med, bästa pumpen, högst COP 5.04 osv...

Jo, man blir ju "tveksam", speciellt när CTC går ut och säger att de är bäst samtidigt som deras loggar visar att det hela är en katastrof.

Själva kylkretsen i CTC är det säkert inget större fel på. Den är nog väldigt lik de övriga tillverkarnas. Det är tanken och styret som jag kritiserar. Jag anser att tanken är felkonstruerad. Det går inte att få det bra och separera värme och varmvatten i en och samma tank med bara en växelventil.

Några mätningar där man ser ett riktigt COP (alltså producerad värme/tillförd elenergi) visades aldrig.

3% är bara ett grovt mått. Det ligger i rätt storleksordning. Att ligga 10-20 grader i snitt över det man siktar på är närmast att betrakta som såkallad fast kondensering. Det ger ett ganska uselt COP men är väldigt robust.

Det var ett tag sedan jag tittade in i tråden men det verkar inte ha hänt så mycket det senaste halvåret här.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #879 skrivet: 05 november 2012, 23:40:35 »
Ja, jag är också förvånad.
Kan man köra mot 56gr och komma undan med ett COP för 35?
Hur blev det med CTCs uppgraderade mjukvara? (Orkade inte läsa längre än sid 23 eller nåt..)
Ska detta bara sluta i ingenting..?
Skulle jag vara spekulant idag på en ny vp så går ju CTC bort direkt.
Tyvärr är det inte möjligt att få 56 graders framledning till samma COP som vid 35 grader. Det är vi nog alla eniga om.

Hurvida deras tanklösning i verkligheten presterar jämfört med ex ivt, nibe och thermia kan man kanske tvista om. Någon lyckade trimma in det någorlunda, andra var katastrof.

Men även de som lyckades trimma in det hela någerlunda gick med temperaturer en bra bit högre jämfört med de nibe värmepumparna som vi också tittade på i tråden.

Tittar man på värmepumpstestet som kom ut idag så hade jag nog köpt en nibe eller en thermia.

MrksL

  • Gäst
MrksL
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #880 skrivet: 07 november 2012, 12:53:30 »
Jag är intresserad av att logga mitt system, för jag känner att jag inte riktigt lyckas trimma in det perfekt.
Sedan är det ju intressant vad systemet ger i förhållande till man sålde inte det med för värden.

Vad behöver jag?

- Energimätare på radiatorkrets
- Samma på varmvattnet?
- Elmätare och givare till denna
- Logger

Blir rätt så dyrt, bara för att stilla allas nyfikenhet.

Hjälp mig välja rätt grejor för ett vettigt pris så ska jag nog kunna förse forumet med värden sen.

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #881 skrivet: 10 november 2012, 00:43:33 »
Tjena, har fått en 308 installerad i veckan, har också en väldans massa starter/dygn (ca 40), antar att det blir "bättre" när brunn svalnat av ett par grader. Men jag har en fråga, när jag kollar på historisk driftinfo så står där inget om starter/dygn??? Bara gångtid/dygn. Går det att få till?

//Fabbe

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #882 skrivet: 19 november 2012, 23:28:03 »
Tjena, har fått en 308 installerad i veckan, har också en väldans massa starter/dygn (ca 40), antar att det blir "bättre" när brunn svalnat av ett par grader. Men jag har en fråga, när jag kollar på historisk driftinfo så står där inget om starter/dygn??? Bara gångtid/dygn. Går det att få till?

//Fabbe

Har inte heller starter/dygn, och har skickat fråga till CTC om det.

Enligt en mätmetod, att jag slog av kompressorn och lät den gå på el ett halvt dygn med ungefär bibehållen utetemp och bibehållen uppvärmning, jämförde med ett motsvarande halvt dygn med vp, så fick jag ut cop på 4-4.5 ungefär. Det är en del höftande inblandat i hur mycket el som gått till annat (för att dra bort från totalförbrukningen), men någorlunda kvalificerade höftningar. EcoHeat 308.
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #883 skrivet: 20 november 2012, 10:10:46 »
Gå till "Fabriksinst kodad" i menyn och knappa in 0014 så får ni mycket mer info under driftinfo kompressor/historisk. Jag tycker dock att den räknar konstigt på antal starter, varierar väldigt, jag vet inte när han summerar på dygnet. Det bästa är att logga till USB och räkna själv.

Fabbe2

  • Gäst
Fabbe2
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #884 skrivet: 22 november 2012, 03:47:55 »
Okok, då kom de fram mycket info ja! Men ræknaren visar øver 400 starter/dygn... Ligger på knappt 40 om jag ræknar. Tycker inte om att det ær sådana buggar i fw.. Någon som har liknande problem?
Gå till "Fabriksinst kodad" i menyn och knappa in 0014 så får ni mycket mer info under driftinfo kompressor/historisk. Jag tycker dock att den räknar konstigt på antal starter, varierar väldigt, jag vet inte när han summerar på dygnet. Det bästa är att logga till USB och räkna själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!