Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #855 skrivet: 15 juli 2012, 09:50:55 »
knauer skrev tidigare i denna tråd att den nya CTC har ett USB-interface. Jag har försökt leta efter mer information om detta men inte hittat något. Vad finns det för möjligheter att läsa ut information själv ur pumpen (typ EcoHeat 300)?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #856 skrivet: 21 juli 2012, 13:25:46 »
Den skriver logg filer och laddar ny mjukvara från usb.
Har inte hört om andra funktioner.

Utloggad racedadde

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #857 skrivet: 21 augusti 2012, 11:02:41 »
Hej!
Har precis fått en Ecoheat 312 installerad och har läst igenom detta dignande forum. Verkar vara lönt iaf för att kunna hålla koll på att allt blir till det bästa.
Kör två borrhål (ett på 170 och ett på 150 tror jag, har ej fått borrprotokoll än).
Skall värma ett hus på 204 + 81 kvm med 21 grad överallt.
Har tidigare gjort av med 15 pall pellets per år (eldade i gammal vedpanna, styrde med ctc kombipanna från -72). Hade säkert en hel del förluster...

Det jag undrar över till att börja med är hur man ser vilken programvaruutgåva som är installerad på pumpen?
Har frÃ¥gat min installatör men fick svar att jag har ny programvara sen Ã¥rsskiftet, här läser jag att den rättade programvaran kom i slutet pÃ¥ februari? vill gärna kolla det själv  :)
Skall få intrimning av systemet när temp ute ligger under +5 så det är bara o vänta o se hur bra det kommer att bli när det är färdigt.... skall ta o se till att pumpen blir luftad ordentligt iaf!!!
Tack alla intresserade för alla tips man kan fÃ¥ av detta! Är guld värt när man är en riktig amatör i dessa sammanhang.  tummenupp

För att få ut loggfiler, är det bara att plugga in ett usb och låta det sitta den tiden man vill logga?

Mvh / David
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #858 skrivet: 21 augusti 2012, 13:25:41 »
Tjena :)

Ta och läs lite i manualen så ser du var i menyerna du hittar info om mjukvaran.
Jag ringde CTC igår och 0229 var senaste mjukvaran och den du bör köra, min 308 blev mycket bättre.
Man sätter in ett usb minne och sen går in i ett menyval och väljer loggning. Sen måste du slå av loggningen i samma meny innan du tar bort usb minnet.
Ska du logga så bör man nog ha något program som hjälper att ta fram kurvor tex LogPro om man inte är kung på excel.

Lär bli lite mer aktivitet i tråden när kylan börjar komma :)

Utloggad racedadde

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #859 skrivet: 21 augusti 2012, 14:11:40 »
Kanon!

Jag tackar och bockar för info, skall kolla i manualen (har bara skummat den en gång).
Kommer o hålla koll på forat framöver..
Mvh / David
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.

Utloggad altazzar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • CTC Ecoheat 310
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #860 skrivet: 26 augusti 2012, 21:30:27 »
Tjena,

Fick en CTC Ecoheat 310 installerad förra veckan. Man blir ju direkt lite orolig när man hör att så många haft problem med sina ecoheats. Lagt in lite bilder på några inställningar jag har. Nån som kan mer än jag kanske kan ha nå tips på vad som kan ändras för att få den att gå bättre.

Luftat i omgångar och verkar inte ha luft i systemet, bara 1 gång jag sett övre tanks temp över 60 grader men jag har aldrig sett vad den ligger på dirket efter laddning.

Kompressorns gång tid / dygn och antal starter är det normalt? Tycker det verkar ganska mycket med tankte på att vi inte använder mycket varmvatten eller skickar ut mycket på elementen.

Finns det någon som kan tänkas ha tid att titta på min logg fil om jag tar ut den?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #861 skrivet: 27 augusti 2012, 16:23:26 »
41 starter per dygn låter på tok för mycket. Är inte en av poängerna med CTC's konstruktion att VP'n alltid skall ha tillräckligt mycket vatten att jobba med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #862 skrivet: 27 augusti 2012, 17:23:34 »
Den har inte så mycket vatten eftersom den shuntar vattnet den kör ut på raddarna och inte kör ut övertemp på raddarna. Borde i princip bli endast nedre pannan den jobbar mot max 150 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #863 skrivet: 27 augusti 2012, 20:11:02 »
altazzar, lägg upp en fil så kan vi ju titta lite på hur din pump fungerar. Fotona av displayen säger inte så mycket.

Jag håller med Purjo och Smurfen, 41 starter låter mycket. Nu har du en 10kW kompressor ihop med förmodligen ett varmt borrhål. Det ger en ganska ordentlig effekt och den lilla volymen kompressorn har att arbeta emot blir ganska snabbt över sitt brytvärde. Det är väl samma kärl till alla kompressorstorlekar....

Utloggad altazzar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • CTC Ecoheat 310
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #864 skrivet: 28 augusti 2012, 05:11:54 »
Tack, här kommer loggen. Grävde in 800m slang. Eldade efter kl ~17:00 så efter det bör kompressorn gått mindre. Brinepumpen är även satt att gå hela tiden för avluftning av slingan, ingen aning om det påverkar kompressorns gång.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #865 skrivet: 28 augusti 2012, 21:46:49 »
Tack, här kommer loggen. Grävde in 800m slang. Eldade efter kl ~17:00 så efter det bör kompressorn gått mindre. Brinepumpen är även satt att gå hela tiden för avluftning av slingan, ingen aning om det påverkar kompressorns gång.

Nu har jag tittat lite på din loggfil. Det verkar som att din rumsgivare blockerar värmen. Efter kl17 så blir det ingen mer värmedrift utan din Ecoheat verkar gå in i något sommarläge där hela tanken, även undre delen, laddas till varmvatten temp.

En timme på X-axeln är = 120.

Man ser hur den under varje varmvattenladdning skjuter ner den övre volymen i den undre. Sedan shuntas denna värme ut. När kompressorn sedan måste gå i värmedrift blir det väldigt korta drifttider, några enstaka minuter. Volymen i nedre delen av tanken är nog inte jättestor. Hela tanken med varmvattendel var väl strax över 200 liter. Då kan man ju förutsätta att "varmvattendelen" är större än "värmedelen". Detta i kombination med en köldbärare på över +10, vilket säkert ger över 12 kW laddeffekt gör att det blir korta drifttider. Du kan rädda upp det hela lite genom att ställa ned utetemperaturen när den inte ska göra värme längre så lågt du bara kan utan att få kallt inomhus.

När kompressorn arbetade var medel laddkrets ut 46 grader.

När kompressorn arbetade mot värme låg kondensor ut på 37 grader i snitt.

Din medelframledning ut på radiatorerna var 26 grader i snitt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #866 skrivet: 28 augusti 2012, 21:58:44 »
Värme delen är större än vv delen i alla fall enligt bilderna i broschyren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad altazzar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • CTC Ecoheat 310
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #867 skrivet: 29 augusti 2012, 16:03:29 »
Glömde skriva att jag även köpt till styrenheten för att underlätta om jag eldar under vintern. Gissar det är därför pumpen gick in i ett "sommarläge" efter kl 17:00.

Tror inte jag hade rätt om antal starter på kompressorn. Måste ha uppfattat det fel, verkar som det är totalt antal starter sen den kom igång. Har total antal timmar den gått / dygn men inte antal starter.

Är det för tidigt än att se om pumpen uppför sig "konstigt"?
Bör man vänta tills det blir kallare för att se om den funkar som den ska eller såg loggen "normal" ut för att vara en CTC pump?

Ändrad för övrigt utetemperaturen så nu blir det kanske lite bättre. Tack för tipset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #868 skrivet: 29 augusti 2012, 18:42:22 »
Nu har jag en äldre programversion än du, men min 308 har startat knappt 4000ggr de senaste 24 timmarna.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #869 skrivet: 29 augusti 2012, 18:54:35 »
Nu har jag en äldre programversion än du, men min 308 har startat knappt 4000ggr de senaste 24 timmarna.

4000start/24h  tummenupp du tog hela Ã¥ret pÃ¥ ett dygn ;)
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!