Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärmning av varmvatten i BrF ?  (läst 1506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StrangeThinker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Förvärmning av varmvatten i BrF ?
« skrivet: 25 december 2017, 15:25:34 »
Hej, jag undrade lite om möjlighet at använda luft vatten monoblock och en ackumulatortank för at förvärma vatten som go till undercentralen.
Kanske från 6-8 grader till 40, det är ca 3kbm varmvatten vi behöver om dagen, samtidigt är fjärrvärmecentral dimensionerad för att värma kallvatten direkt till 55-60°C.
Jag tänkte inte at göra nån ändring i anslutningseffekt först men långsiktigt behöver man tydligen inte 150kw.
Jag undrar varför  fjärrvärmeleverantörerna vill ge föreningar sÃ¥ mycket effekt, vi har ca 5-10kw effektbehöv i medel och ca 5-10kw circulationsförlust. Om vi gÃ¥ ner till 75kw för varmvattenväxlare spara vi över 20000kr i anslutningseffekt per Ã¥r.
Är detta inte tillåtet i sverige, jag har inte funnit information om ackumulatortank inom flerbostadshus med fjärrvärme och värmempump.
« Senast ändrad: 25 december 2017, 15:29:12 av StrangeThinker »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvärmning av varmvatten i BrF ?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2017, 15:45:08 »
Kan nog vara olika mellan olika leverantörer, om man får ha annan värmekälla samtidigt som fjärrvärmen.
Värt att tänka på är dock att du inte kan värma en acktank till 40 grader utan att riskerar legionella (du skulle nästan säkert får det i en sådan tank) utan OM det är möjligt så måste ni sätta in en tank med förvärmningsslingor som vattnet går igenom istället för att man tar vatten direkt från tanken.
Det skulle då se ut som följer:
INkommande kallvatten kopplas till förvärmningsslinga i ackumulatortanken.
Från den slingan kopplar man sedan till värmeväxlaren för tappvarmvatten som värms av fjärrvärmen.
Vattenvolymen i tanken kan värmas direkt av monoblocken.

Eventuellt kan ni behöva någon form av skydd mot frysning vid längre strömavbrott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Förvärmning av varmvatten i BrF ?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2017, 19:03:00 »
Ja en slingberedare i tanken vore optimalt. Märker på min lilla husenhet vilken fördel jag får med ökad mängd varmvatten vid störttappning med just sådan lösning
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad StrangeThinker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Förvärmning av varmvatten i BrF ?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2017, 08:14:34 »
Tack för svar,
jag tänker lite hur man kan optimera allting men man jag har inte funnit liknande projekt, jag själv tycker at värmepumpar kan vara en jätte bra komplementärsystem till fjärrvärme, och även miljövänligare en vår torv,sop och olja brinnande fjärrvärmeleverantör. Jag har inte funnit klar regler om lagen men också funnit flera fjärrvärmeleverantör som förbjuder andra värmekällor.
Samtidigt när man använder frånluft kan en fjärrvärmeleverantör även förbjuder värmepumpar ? Och för fjärrvärme är kallvatten inte lika viktigt som för värmepumpar som kann inte leverera höga temperatur. Självklart är det bättre för dom också med returtemperatur men inte lika viktigt. Och ja en slingberedara är viktigt eller "Hygienespeicher" som det också kallas på främmande språk :)
« Senast ändrad: 27 december 2017, 08:40:31 av StrangeThinker »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!