Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre isolerat men inte varmare inne  (läst 3608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Bättre isolerat men inte varmare inne
« skrivet: 23 oktober 2009, 16:58:38 »
Jag har fått många bra tips och börjar begripa hur värmepumpen fungera men nu undrar jag följande.
Jag har Nibe 1115 med utegivare och tepmeraturen inne var i början av oktober 19 grader med kurva 9 +-0. Temperaturen i systemet varierar väl efter utegivarens temperatur? Det konstiga är att jag har lagt på masor av isolering och tätat fönster mm men innetemperaturen är exakt den samma. Det samma gäller ett uthus där jag har en radiator från en kulvert. Detta var nästan oisolerat 5-10 cm i tak och nu 25 cm men exakt sammatemperatur inne (16 grader).

Om utegivaren mäter en viss temperatur skall den då inte pumpa runt vatten av en viss temperatur i systemet? Det borde väl då bli några grader varmare inne efter at ha tilläggsisolerat? Vad har jag vunnit på att tiläggsisolera?

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 17:17:04 »
Bra fråga!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 17:25:03 »
Är det samma temperatur utomhus nu som tidigare dÃ¥?  Om temperaturen ute har ändrats eller om det t.ex. är blÃ¥sigare eller mindre solsken, sÃ¥ är ändÃ¥ inte förhÃ¥llandena desamma.  Det kan helt enkelt vara sÃ¥ att du har fel kurva sÃ¥ att det utan isolering hade blivit kallare inne när temperaturen sjunker.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2009, 17:26:10 »

Om utegivaren mäter en viss temperatur skall den då inte pumpa runt vatten av en viss temperatur i systemet? Det borde väl då bli några grader varmare inne efter at ha tilläggsisolerat? Vad har jag vunnit på att tiläggsisolera?

Förmodligen att pumpen inte går lika ofta som innan isoleringen. Den borde använda lite mindre energi efter isoleringen än innan under samma förutsättningar.
Eftersom huset nu läcker ut mindre energi än tidigare, behöver pumpen tillföra mindre energi. Så, antingen använder pumpen mindre energi än tidigare, eller blir det varmare inne, under samma förhållande ute som tidigare. Blir det inte varmare inne, tyder det på att pumpen tillför mindre energi än tidigare.

//Ronnie
« Senast ändrad: 23 oktober 2009, 17:36:50 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 17:44:01 »
Citat från: erp
Förmodligen att pumpen inte går lika ofta som innan isoleringen. Den borde använda lite mindre energi efter isoleringen än innan under samma förutsättningar.
Eftersom huset nu läcker ut mindre energi än tidigare, behöver pumpen tillföra mindre energi. Så, antingen använder pumpen mindre energi än tidigare, eller blir det varmare inne, under samma förhållande ute som tidigare. Blir det inte varmare inne, tyder det på att pumpen tillför mindre energi än tidigare.

Sålänge det sitter endast en utegivare så skall det bli varmare inne. Styren bryr sig inte om tilläggsisoleringen utan kör på som vanligt, men eftersom värmeläkaget är mindre nu så borde det bli varmare, märkligt!

En tilläggsisolering torde rendera i att kurvförsjkutningen kan minskas med samma innetemp som resultat.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 17:56:54 »
Javisst, jag håller med. Men blir det inte varmare, borde det gå åt mindre energi i stället.
Resultatet ska bli något av dessa fall, eller en kombination.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2009, 18:02:34 »
Nibestyren reglerar på gradminuter styrt av FT o RT. Temperaturen blir den samma om man inte höjer kurvförskjutningen, men tillförd energi till huset måste ha minskat.

/Peter 
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2009, 18:12:36 »
Det kan ju vara så att du har kvar termostater på dina radiatorer som stänger vid 19 grader?
Du är helt säker på att det inte finns en innegivare?
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2009, 18:15:41 »
Nibestyren reglerar på gradminuter styrt av FT o RT. Temperaturen blir den samma om man inte höjer kurvförskjutningen, men tillförd energi till huset måste ha minskat.

/Peter 
Fel, den styr enbart på framledningen.

Vilket betyder att det borde bli varmare inne, eller så har inte energiläkaget ut genom tak och fönster minskat.

Och som nämnts, inga stängande termostater?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2009, 18:38:44 »
Ja ok kanske lite oklart formulerat. FT sjunker väl successivt i förhållande till aktuellt börvärde när pumpen stannat och ger nedräkning av gradminutrarna. D.v.s. ju mindre energi som lämnar huset ju längre tid tar det för nedräkningen att nå till nästa värmepumpsstart.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2009, 18:54:57 »
Jag har skruvat av termostaterna så det är inte dessa som spökar. Det beror inte på att dt varit mer eller mindre blåsigt och inte heller på stora skillnader i yttertemperatur.

Jag har samma fenomen i ett uthus som jag tilläggsisolerade rejält. Fortfarande exakt 16 grader som tidigare trots att jag mer än dubblerat takisoleringen.

Antal starter och drifttid är exakt samma som tidigare 23 starter och 10 timmar per dygn. Kurva 9 utan förskutning.

Antingen har jag fortfarande extremt stora värmeläckage eller så har tilläggsisoleringen inte gjort så stor skillnad att jag kan mäta denna.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2009, 19:15:46 »
BV framledning styrs av utekurvan...och förändras inte pga isoleringen.
Innetempen bestämmer sedan effektavgivningen från radiatorerna...och alltså DeltaT,som i förlängningen ger ett avvikande BV på framledningen vid stillastående kompressor och startar gradminuterräkningen.
samma innetemp och BV som innan ger exakt samma räkningstakt på gradminuterna.

men i ett "tätt" hus (där inte drag påverkar) står isolergraden uppåt mot vinden för 80-90% av energiförlusterna.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2009, 21:26:44 »
Misstänker nog att utomhustemperaturen inte varit jämförbar trots allt.  Vilka perioder är det du jämför med och var bor du?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2009, 09:04:31 »
Jag startade pumpen 1 oktober och fram till ca 14 oktober var innetempereturen 19 grader. Det kanske varierade 0,5 grader upp/ner. Under denna tid varierade dygnsmedeltemperturen från 3,6 grader till 15,2 grader. Temperturer enligt mitt energibolag och inte exakt vid huset men variationen borde vara ungefär samma. Tiden efter detta har temperaturen varierat från 3,8 till 11 grader.

Medeltemperaturen under hela den tidigare perioden jämfört med den senare var troligen något högre men då måste jag ha haft en fantastisk värmetröghet i huset vilket jag betvivlar. Värmetrögheten skulle i så fall innebära att det behövs ca en vecka innan akumulerad värme börjar tryta.

Jag kan tyvärr inte gå efter elförbrukningen heller eftersom jag startade en luftvärmepump i en annan byggnad som jag först senare läser av enskilt.

Elförbrukningen varierar med yttertemperatur så detta är i alla fall logiskt. Räknar jag bort hushållsel/varmvatten och luftvärmepumpen så drar jorvärmen ca 13 kWh vid 10 grader och 20 kWh vid 4 grader. (Stor felmarginal vid denna beräkning)

Nu i helgen skall jag på med ännu mer isolering och fortsätta täta/förbättra.

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2009, 13:42:48 »
Hyr en värmekamera på cramo, då bör man se ganska snabbt vars man behöver täta. Det ska då Jag göra:) men Jag ska vänta tills det blir kallare ute så man ser tydligare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!