Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ibland sÃ¥ fÃ¥r man lite högt blodtryck pÃ¥ sina grannar.....  (läst 6396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Förra året så frågade grannarna mig om att bygga nytt staket, de hade tagit in en offert från hantverkare. Den första hamnade på 12000kr som vi skulle dela på o jag sa blankt nej. Jag lägger hellre ner ett par semesterdagar på att göra det själv. De tyckte det lät okej o sade att om jag gjorde jobbet så skulle de stå för materialet som jag gjorde ett snabbt överslag skulle hamna något under 3000kr exklusive kostnader för släpkärra, bensin osv.

Nu i år så fortsatte diskusionerna o man säger samma sak. Så min första semesterdag så åkte jag o hämtade materialet till bägge sidorna, dvs mot andra grannen också som erbjöd samma uppgörelse. Sedan ägnade jag ca 1 vecka semester åt att bygga bägge staketen. Ganska gedigen sak som har fått mer än godkänt utav alla som sett o granskat, jäkligt mycket beröm faktiskt. Hantverkaren som lämnat offert har gjort ett sådant staket i området av exakt samma modell men det är ganska tydligt att jag gjort ett mer seriöst jobb så det är absolut inget fel på utförandet.

Då säger första grannen att han kanske kunde tänka sig att betala hälften av materialet i staketet mot dom. ??? Materialkostnaden plus släpkärror hamnade på 2700kr men ingen bensinkostnad som hamnade på totalt 500kr med att åka o jaga billigt material i rätt längder för minimalt med spill o ett par vändor till tippen. Några dagar senare så säger han att han skulle ge mig 3000kr nu på måndag som inte dök upp o jag sa att det är 300kr mer än vad vi kom överens om och idag så vill han istället ge mig 650kr som då är hälften av 2700kr enligt han. Sedan när jag säger att hälften är 1350 och så var ändå inte uppgörelsen så får jag inget mer svar utan han börjar prata om sitt andra staket som han vill att jag ska bygga, dvs ett som han är ensam om o inte gränsar mot någon granne.

Han vill ge mig 2000kr om jag stÃ¥r för materialet o övriga omkostnader o jag säger att det inte täcker upp för materialet, släpkärra o bensin ens sÃ¥ vänder han om o erbjuder mig 200kr för arbetet utöver dessa 2000kr o jag säger att inte det täcker upp för materialet o omkostnader sÃ¥ saftar han i o lägger pÃ¥ en hundring till. SÃ¥ nu räknar han bestämt med att jag ska bygga staket Ã¥t honom nu för typ 8kr/tim.  Sc:,h

Den andra grannen frågade vad jag ville ha o betalade glatt o frågade flera gånger om jag inte ville ha mer pengar för jobbet. Så jag förklarade att vi hade en överenskommelse o den gäller, jag tänkte inte begära ett öre utöver den. Det staketet ser annorlunda ut o har inte ett 3.5x2m dubbelsidigt plank mot husväggen så där var totalkostnaden 1900kr exkl bensinen o jag fick tvinga henne att ta emot en hundring i växel på 2000kr. Offerten på de staketen var 9000kr så en hantverkare hade kostat oss 4500kr var.

Ytterligare en granne ville att jag skulle hjälpa honom o den glatt betalande grannen med staketet mellan dom o säger att han betalar 2000kr för hjälpen där han själv är med o bygger. Men tillägger att han kan tänka sig att betala mer ändå. Då skulle totalkostnaden för deras staket hamna på 3900kr jämfört mot en offert på 9000kr så de sparar in en bra slant. Jag räknar på att jag skulle tjäna ca 180kr/tim eftersom det går fortare när vi är 2st som skruvar plank. Dvs ingen jätteinkomst men ungefär vad jag skulle fått efter skatt om jag istället valt att jobba övertid på jobbet.

Nu till grejen är att granne nr1 börjar bli ganska virrig o hans fru är mer klar men hon har helt o hållet undvikit pengafrågan sista dagarna. Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Tycker att en uppgörelse är en uppgörelse o de skulle ha kommit med pengarna på måndag som utlovat. Jag vill inte slå näven i bordet o börja tjafsa med dom, jag överlever ekonomiskt i vilket fall som helst o värderar grannsämjan mer än ett par tusenlappar.

Jag vet ju inte hur det slutar och det är mycket möjligt att hans fru tar tag i o reder upp det o jag har fått högt blodtryck i onödan. Men i jämförelse mot en hantverkare så har mitt jagande på material till rätt pris i rätt längd o skruv till rätt priser o rätt kvalitet (rostfritt o varmgalvat) i våran uppgörelse sparat dom 3300kr utan att behöva lyfta ett finger.

Hur hade ni gjort?
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag hade nog försökt sätta mig ned i lugn och ro och förklarat hur du uppfattat uppgörelsen, med både mannen och kvinnan närvarande.
Och säga att du förväntar dig att få betalt inom ett par dagar.
Om du verkligen vill behålla grannsämjan, och tror att du kan vara "vän" med dina grannar även om de inte betalar dig kan du avsluta med att pengarna inte har så stor betydelse för dig, och att det är OK om de inte vill betala dig alls - om de har en annan bild av uppgörelsen.

Personligen är min absoluta uppfattning att man aldrig skall äga något gemensamt med sina grannar, det leder bara till osämja och skitsnack bakom ryggen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan bara hålla med Rickard, vill jag ha ett staket så bygger jag och bekostar det själv.
Vill grannen ha ett så får han bekosta.
Jag har inga ekonomiska deal med grannarna.  nono
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Personligen så hade jag nog bara avvaktat ett tag och sett om frun tog tag i situationen så att säga...
Kommer det inga pengar så är det bara fram med motorsågen och göra brasved av staketet. ;) Det är ju ditt och bara du som har betalat för det.
Nej men annars så håller jag med Rikard. Förklara lugnt och sansat vad saken gäller och försök få fram deras bild av uppgörelsen.

Har själv lite "problem" med ett staket som ramar in tomten och samtidigt gränsar till två grannar.
Det ramlar snart omkull av sig självt, och grannarna i ena huset som är ett trädgårdsintresserat pensionärspar, har varit på mig flera gånger de senaste åren om att jag måste byta det. De har även gått och brutit loss lösa brädor (staketet är som sagt ganska murket) och skickat över dem på min sida varpå jag har satt fast dem igen så gott det nu har gått. Det ser ju ganska trist ut när det börjar fattas brädor, men på senare tid så har de lossade brädorna försvunnit spårlöst istället...

Jag förstår mycket väl att staketet väl inte ser så roligt ut från deras sida, men aldrig ett ord om att de skulle kunna tänka sig att betala eller hjälpa till.
Staketet hör till mitt hus även om det står precis mellan tomterna, så jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att grannarna skulle vara med på det heller.
Själv så känner jag bara att ett förviso fult staket som ändå står upp fortfarande inte precis är prio 1 att åtgärda med tusen andra saker i huset och ganska ont om fritid.
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 10:30:16 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har man ett staket som gränsar till grannarna tycker jag nog också att det skall underhållas, eller rivas, eller bytas ut - har du tur får du tillgång till deras tomt när du skall underhålla det, men har du otur måste du göra allt jobb från din egen tomt.

Min "asociala" granne har just påbörjat ett staket mellan oss och dem, jag har godkänt det för ett par år sedan, med förbehållet att jag gärna skulle vilja kunna klippa min gräsmatta som vanligt.
Då vi har en slänt ned mot deras tomt, och han sätter staketet precis på tomtgränsen kommer jag inte att kunna klippa mot staketet med annat än trimmer, vilket inte var vad jag menade.
Nu vet jag ju att han söker strid i allt - så jag kommer inte att bry mig, det får växa vilt mot staketet, jag ser ändå inte det vildvuxna gräset från vår uteplats tack vare slänten.

Värre är att han lyckats gräva av kabel-TV-kabeln till min andra granne (Han har naturligtvis inte begärt kabelutsättning), och med vetskapen att han är en bråkmakare så får väl kabel-föreningen stå för detta, över 1000 kr bara i kabelkostnader...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Grejen är ju den att de kontaktade mig om att vi skulle byta det "gemensamma" staketet mellan våra tomter o ville att vi skulle dela 50/50 på en hantverkare för att göra det o jag tyckte att det var onödigt dyrt o att jag kunde bygga det om vi delade på materialet.

Så det var deras egna förslag om att de skulle stå för materialet om jag gjorde arbetet och det förslaget upprepades flera ggr fram till att första skruven var fastdragen o jag hade en stor brädhög på tomten.

I min lilla värld så är en uppgörelse mellan grannar/vänner något som man håller utan att konstra. Har jag lovat att jag kommer med pengarna på måndag så gör jag det, skulle jag få förhinder så är jag där det första av allt på tisdagen och ber tusen ggr om ursäkt för dröjsmålet.

Jag har aldrig haft några problem med ekonomiska uppgörelser mellan vänner under mitt drygt 40åriga liv, har man kommit överens om något så gäller det. Vill man ändra sig så gör man det innan det är för sent.

Vi pratar om radhus o staketen/planken är i allra högsta grad gemensam ägodel mellan grannar. Det utbytta staketet var en dubbelsidig historia med plankor på bägge sidor av reglarna precis som planket. Varje granne underhåller sin sida av staketet. Det var och är så byggt att det inte ens finns en fram eller baksida av det. Grannarna skruvar upp vad dom vill på sin sida av staketet/planket och jag gör samma på min sida. Andra grannar har löst detta gemensamt utan minsta problem och de har även gjort så att den som byggt har fått en viss ersättning för det. Typ hans del av materialkostnaden eller liknande.

Jag hoppas väl att det löser sig utan att jag behöver säga ett ljud till. Men blir fundersam eftersom frun i huset har växlat nÃ¥gra ord om andra saker o jag har sett att hon undviker frÃ¥gan. Om inte sÃ¥ funderar jag pÃ¥ att plantera en idegran.....  ::)
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 11:12:24 av micke-71 »
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Snygg häck  tummenupp (vill ha, vill ha  ::) )
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
. (vill ha, vill ha  ::) )

Vad menar du? Vill du ha ett sånt i din häck?

 :-X
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Det är inte lätt... är grannen jättegammal så minnet sviker för han? Nu i år fick vi nya grannar på Norrsidan, ungdomar, mycket trevligt, de fick ju vad de köpte, tänkte på häcken mot oss så där är inga problem. När förra ägarinnan, änkan bodde kvar så frågade jag om det gjorde någe om jag planterade häck emellan oss, inga problem. Gjorde som så eftersom det var vi som ville ha häcken att jag planterade den på min sida av tomtgränsen, sköter även klippet av häcken på grannens sida, inga problem från någe håll, gäller även ungdomarna på Norrsidan.

Hoppas att det reder sig.

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!