Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tilluftsventilation med värmepump  (läst 3909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biggan66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
tilluftsventilation med värmepump
« skrivet: 30 oktober 2005, 07:35:46 »
hej har beställt panasonics e9 har inga tilluftsventiler i huset hur påverkas värmecirkulationen med eller utan luftintag har 2 st utventiler på 2st wc

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2005, 08:40:00 »
Grundprincipen är att luftvärmepumpen påverkar inte ventilationen. Menar du att du inte har några tilluftsventiler alls, hur får du då in fräsch luft i huset? Du kanske kan utveckla frågan lite..
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad biggan66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2005, 08:56:13 »
huset byggt 1970 det finns bara en tillluftsventil inne i en gadrob sen har jag 3st i källaren, så enda sättet är att vädra med fönster.har tänkt att sätta in 1 eller 2 nya tilluftsdon. min fråga var om det blir bättre cirkulation med nya intar

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2005, 09:49:23 »
Jag är ingen expert på ventilation men en luftvärmepump påverkar som sagt inte ventilationen. Du får i de flesta fall en betydligt bättre luftcirkulation i huset men inte bättre luft. Du bör nog oavsett värmepump eller inte ta upp några tilluftsdon.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2005, 11:20:46 »
fördelen med att ha tilluftsventiler i källaren är ju att du får en väl ventilerad källare. Öppnar du fler ventiler på ovanvåningen så försämrar du ventilationen i källaren med ev. fuktproblem.
LJ

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2005, 20:42:22 »
Det vi pratar om är tilluftsdon och då är jag tveksam till att några nya don kan skapa fuktproblem i källarne Sc:,h
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2005, 15:29:54 »
naturligtvis fÃ¥r du problem med ventilationen i källaren om du öppnar upp fler i övre vÃ¥ningen, dÃ¥ minskar självdragsventilationen frÃ¥n källaren, om du inte ökar varvtalet  ( luftvolymen) frÃ¥n Bad och toa.
LJ

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2005, 15:53:20 »
hej har beställt panasonics e9 har inga tilluftsventiler i huset hur påverkas värmecirkulationen med eller utan luftintag har 2 st utventiler på 2st wc

Intressant fråga egentligen!

Om man kunde använda sin L/L pump att delvis värma lite luft utifrån, så får man ju både högre COP och bättre ventilation i min gamla kåk med självdrags/springventilation?? Risken är naturligtvis att övertrycket i huset blir så stort att fuktig inneluft pressas ut på fel ställen, så någon form av "dragavlastning" behövs??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2005, 16:46:29 »
Intressant kanske med HE9:s funktion med syretillförsel kanske? Borde väl fungera som en tilluftventil ;-) Tro hur det påverkar ventilationen i huset?

Mvh
HLJ
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tilluftsventilation med värmepump
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2005, 17:41:23 »
Inte ett dugg.

Inloppet är av ett sugrörs storlek, och "syrefiltreringen" är minst 90% humbug.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!