Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ÄNTLIGEN  (läst 12349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Världens bästa hund
ÄNTLIGEN
« skrivet: 17 augusti 2007, 16:38:24 »
  ;D

Nu har jag fått tag i en montör som ska montera min E9EKEB. Det tog nästan 6 månader att hitta en som är villig att göra det "svart". Vad i h*vete är detta för sjuk kår, som bara är kåta på att sälja och montera i samma stund? Dom är inte ett dyft bättre än korrupta politiker....
1½ plan,140 kvm.
Byggår- 1973.
Treglasfönster.
Direktel med supermoderna radiatorer.
Har haft värmepump som brakade ihop. En Mitsubishi. Nu har jag skaffat en Panasonic E9EKEB!

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2007, 18:22:54 »
Det tog nästan 6 månader att hitta en som är villig att göra det "svart".
Dom är inte ett dyft bättre än korrupta politiker....

Jag låter de två citatdelarna tala för sig själva...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2007, 18:32:07 »
Det  ligger nÃ¥t i pÃ¥stÃ¥endet.
Köper man en värmepump där man får den billigast kostar den 7-10kkr.
Köper man värmepumpen installerad kostar den 17-20kkr.
Hur mycket ska en dags jobb få kosta egentligen?
Det visar på att konkurrensen inte fungerar.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2007, 20:03:25 »
Du kan ju ta dig så långt som att få certifiering på kyla klass 3:1, starta
ditt företag, investera i dubbla uppsättningar med godkända verktyg,
ansöka ackreditering, ev. skaffa elbehörighet, skaffa en servicebil, lagerlokal
osv osv så får du se varför en som är totalentreprenör behöver ta ut dessa extra slantar....!!!


MVH och trevlig helg

BjörnK

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2007, 20:07:24 »
Framförallt så måste man lämmna garanti på grejerna!
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2007, 20:21:01 »
Det är visst fler som verkar ha det som jag, tjänar så pass bra att man inte behöver jobba "efter 4" ;D
Känns skönt att stämpla ut klockan 16 och neka massa snikjobb Thumbsup
Vem vill hålla på med ngn annans skit, kanske slamtömmaren i "Tosk på Tallin"
- De e ju din skit

« Senast ändrad: 17 augusti 2007, 20:32:36 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2007, 20:29:05 »
Det  ligger nÃ¥t i pÃ¥stÃ¥endet.

Jag blev tydligen misstolkad med citaten där (borde inte låtit dem tala för sig själva), jag menar en som söker efter svart arbetskraft och sedan klagar på att politiker är korrupta... vem är värst? Sopa rent framför egen dörr, kasta inte sten i glashus, osv.

Klart att installatören behöver ta ut sina slantar, finns väl ingen som jobbar gratis! Installatören är också väl medveten om att det är han som får "ta skiten" när maskinen inte fungerar. Om han sålt den själv har han en "garanti-backup" inbakad i priset, men det har han inte om han installerat en pump köpt på annat håll... Och så ska installatören kunna förhandla priset med köparen och kunna gå ner några hundringar, precis som i alla andra branscher.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2007, 21:44:17 »
Jag ska förtydliga lite. Påståendet jag hänvisar till är "Vad i h*vete är detta för sjuk kår, som bara är kåta på att sälja och montera i samma stund?".
Certifiering på kyla >3kg, elbehörighet, bil och verktyg och sen är det ok att ta ~10kkr per dag i vinst på pump och arbete för installation?
Inte undra på att kylmontörer inte vill installera maskiner som kunderna själva har köpt, då skulle kunderna ju få reda på hur mycket en kylmontör tar för jobbet.

Verkar som jag är i fel bransh. Efter 7 års utbildning efter grundskolan kommer jag inte ens i närheten av vad en kylmontör får ut efter att bilen och verktygena och lagerlokalen är betalda.
Jag tror fan*n*mma att jag ska gå kurs, sen blir det att montera kunders egenköpta panasonic och ultimate. :)
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2007, 21:53:23 »
Selvfølgelig med garanti på produkt og montering . *roflmao* *roflmao* *roflmao* a:gl
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2007, 08:06:56 »
Jag ska förtydliga lite. Påståendet jag hänvisar till är "Vad i h*vete är detta för sjuk kår, som bara är kåta på att sälja och montera i samma stund?".
Certifiering på kyla >3kg, elbehörighet, bil och verktyg och sen är det ok att ta ~10kkr per dag i vinst på pump och arbete för installation?
Inte undra på att kylmontörer inte vill installera maskiner som kunderna själva har köpt, då skulle kunderna ju få reda på hur mycket en kylmontör tar för jobbet.

Verkar som jag är i fel bransh. Efter 7 års utbildning efter grundskolan kommer jag inte ens i närheten av vad en kylmontör får ut efter att bilen och verktygena och lagerlokalen är betalda.
Jag tror fan*n*mma att jag ska gå kurs, sen blir det att montera kunders egenköpta panasonic och ultimate. :)



Behöver man inte ackreditering under 3 kg???

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2007, 08:50:39 »
Jovisst behöver man det, accreditering de fint de, sållar agnet från vetet ;)
Mest kyla men lite värme också

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2007, 09:46:20 »
Det ska väl räcka med att vara certifierad i framtiden med dom nya reglerna.
Det är lite väl många paragrafer som i sin tur hänvisar till någon annan paragraf för att jag ska bli klok på dom nya direktiven.
Förhoppningsvis innebär det att det kommer att startas flera rena monterings och service företag inom kylbranchen,
då blir det säkert lättare och billigare för en privatperson att köpa tex kompleteringstjänster till sin privatköpta värmepump Thumbsup
mvh
TS

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2007, 10:03:01 »
Ackrediteringen skall väl fasas över till att bli en certifiering av företaget, sen skall man också vara certifierad kylmontör i framtiden det kravet finns inte nu........vad jag har fatat det som skall alla som idag är ackrediterade automatiskt bli certifierade i framtiden......så skillnade kommer inte bli så stor tror jag.....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2007, 10:15:26 »
Det borde bli mindre kostnader för företagen om dom nu slipper den ganska dyra ackrediteringskostnaden per år vilket i sin tur gör att småskuttarna borde kunna hålla lite lägre priser.
Största fördelen om det blir "lättare" att bli kyltekniker är att det blir lite större konkurens än vad det är idag när det är väldigt stor brist på kylmontörer. Mer konkurens lägre priser. Nu gillar väl inte direkt dagens kylföretag mer konkurens och lägre priser men kunderna gör det *roflmao*
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ÄNTLIGEN
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2007, 10:37:23 »
Varför skulle montören lämna garanti på pumpen?
Självklart på jobbet han gör men pumpen är väl ändå säljarens ansvar.
Vid eventuella fel skyller dessa såklart på varandra men det är väl den risk jag som kund får ta om jag inte vill ha en totalentreprenör.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!