Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #270 skrivet: 07 december 2007, 21:30:58 »
Du borde vara nöjd med din temp inne, men samtidigt vill man ha jämn värme i hela bostaden alltid vilket är svårt att uppfylla. Mina behov av värme är lägre pga att när vi närmar oss 22 grader säger min fru till att här är rent för varmt så jag öppnar lite fönster för det känns så unket och varmt.

Så om man ge sig till tåls med mellan 20-21 grader kontinuerligt. Om ditt golv hela tiden är varmare än luften 22-23 grader så ger det det värme hela tiden även om det med bara fötter känns kallt då man går på klinkergolv. Man vänjer sig.. --/
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #271 skrivet: 07 december 2007, 22:17:14 »
Jo jag är rätt nöjd men nu är det för varmt i övriga huset sÃ¥ nu ska jag försöka strypa och dra ner framledningstemp samtidigt om möjligt sÃ¥ det blir nÃ¥golundat önskat överallt, det är bara i badrummet jag vill ha 22, övriga rum 20,  sen vore det skönt med 21,5 i kök och tv-rum.... helst lite svalare i stora hallen för där är vi bara om vi eldar och det blir mkt mer myskänsla när man eldar där när det känns lite kallt har jag kommit fram till nu när det har varit 21,5 där :) Sen är det nÃ¥gon som vill ha 16 i sovrummet, gissa vem  ::)

Ja golvet kan kännas lite kallt när det egentligen snarare är ljummet :).... när det känns varmt så är det ju typ 25 på golvet och det är ganska varmt egentligen :) Men bara det inte känns iskallt som det gör vid ytterdörren typ :) Jag tycker 22-23 på golvet är behagligt.

Men unket vid 22 vet jag inte, det kanske är olika mellan olika hus

Så efter 28 sidor kan vi börja trimma VP he he
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #272 skrivet: 14 december 2007, 04:15:16 »
Hej gubbar,

jag tror att jag har hittat en acceptabel kurva - 2,2 samt +2,7 grader finjustering.

Vi får se när det blir lite kallare, bara varit -7 grader som kallast, utegivaren verkar visa en del fel när det blir kallare.... -7 sa kökstermometern och VP sa -5,5.

Det jag undrar är egentligen hur man kan optimera en VP som gÃ¥r konstant under 7 grader (har inte varit varmare) samt behöver tillskott under 5 grader..... dock inte hela tiden, runt 0 grader gÃ¥r tillskottet steg 2 igÃ¥ng nÃ¥gon timma per dygn..  och ju kallare det blir desto mer lär det bli.

Tillskottstimer står på 300 min, kopplingsdiff eller vad det hette står på 4 grader, varmvatten på 46,5... diffen skulle man kunna öka men systemet verkar jättetrögt och det känns som det blir lite kallare i huset precis innan den slår på tillskott/VP så av komfortskäl så verkar det dumt, och det verkar inte bli många starter heller, frågan är hur det blir när det blir varmare, men som sagt systemet verkar trögt så jag tror inte om det kommer bli något problem.

Kan man optimera på fler sätt?



flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #273 skrivet: 14 december 2007, 08:33:02 »
Det väsentliga är att maskinen går så nära 100% av tiden innan eltillskottet börjar jobba.
Och där ser det bra ut nu. Thumbsup

Det du kan göra med hänsyn till de värden som jag sett på din loggning som kan ge resultat är titta på hastigheten på köldbärarpumpen. Just nu har du ett aningen lågt deltaT (temperaturskillnad) mellan in och ut. Prova och sänk pumpen ett snäpp på hastigheten skillnaden bör vara 3-4 grader.

Annars så är det inga stora åtgärder som du kan göra och om du haft en större maskin så det enda den kunnat gjort bättre är att ta en del av eltillskottet med värmepump i stället för elpatronen.

Framtida åtgärder kan vara en längre kollektorslinga som du har varit inne på, framförallt om det visar sig att tempen sjunker kraftigt senare i vår. Dessutom läga lite krut på varmvattenbiten/ vvc-cirkulöationen, som det är nu värmer väl din elberedare en stor del av ditt varmvatten, vilket inte behöver vara någon nackdel.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #274 skrivet: 14 december 2007, 15:57:58 »
Jag har förstått att deltaT är lågt på köldbäraren men när dess uppgift är att värma upp gasen (eller?) så förstår jag inte varför det är bättre med ett högre deltaT då det borde bli en lägre temp eller tänker jag helt fel?

Vi får se vad KB-kurvan visar i vår..

Men nu till nästa fundering, har ju som jag har sagt tidigare ett gästhus på 80 kvm (inte 110 som jag svammlade om tidigare) som halvt kontor med det full bostadsstandard i fastigheten, byggde om det från stall men det är okej isolerat (15 cm), idag värmer vi upp det med el-radiatorer, nu vet jag inte exakt men närmare 15mwh går det åt, men då är det delat med verkstaden och lamp-el.... vilket inte borde vara så mkt men säg 11-12 mwh och då har vi 10 grader i ena halvan och 20 grader i andra halvan, så säg 15 snitt.... Och vi har funderat på att sätta in luft-luft vp här men jag gillar inte riktigt luft/luft av någon anledning, tror det är ljudet bl.a.

Om man ska se till totalekonomin så har jag funderingar på att dra ner C7an ner dit, men den är ju för tok för stor men då tänkte jag om man kunde lägga in nuvarande VVB som volymtank eller vad ni kallar det för att få ett trögare system så inte VP slår av och på hela tiden, en liten baktanke jag har med detta också är att kunna värma upp verktaden vid behov med fläktkonvektor - nu används den inte så ofta men när man väl är där och arbetar så är det iskallt och brukar köra igång en 5kw-värmare och det brukar ta....3-4 timmar att komma upp i behaglig arbetstemp ... 10-15 grader... storleken på verkstaden är ca 6 x 10 meter + 4-5 meter i tak. Det är isolerat men inte i plattan. Tanken är att kunna värma upp lite i förväg när man utför jobb där istället för att använda den svindyra 5kw fläkten och alltså inet ha ständigt varmt, hur pass väl skulle den palla att värma upp? Och hur det blir med värmen i bostadsdelen just då? Kan man stänga av den värmen temporärt för att få ut max i verkstaden under kortare perioder?!

Naturligtvis kostar det en slant att sätta en vattenradiatorer men det känns som en långsiktig lösning och den kostnaden bör man se längre än en investering av VP plus att det ökar värdet på fastigheten. Eller tänker jag fel?

Vad tycker ni?

naturligtvis kommer jag vänta tills i vår när jag vet alla siffror på förbrukning och hur den verkliga ekonomin för uppvärmning är idag.

Men kom ihåg att jag tänker totalekonomi och att C7an inte blir helt "bortkastad"
« Senast ändrad: 14 december 2007, 15:59:51 av StefanP »
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #275 skrivet: 14 december 2007, 16:41:04 »
Eftersom köldmediet är en blandning av olika gaser så behövs ett visst deltaT för att optimera förutsättningarna, vid det som kallas förångning.

När det gäller hur du skall värma resten av dina hus.
Om jag sålt anlägningen hade jag valt en större VP till stora huset och en mindre till lilla huset och då haft vattenburen värme.
Nu har du det du har och din maskin är ingen katastrof på något sätt, det enda en större maskin klarat av är att minska en del av tillskottselen. Däremot så kan den du har fungera bättre med en längre slinga.
Lilla huset med garaget helt klart det mest ekonomiska i dag luft/luft maskiner eftersom du har direkt el.

Men annars en E 11HTplus med fristående beredare för varmvattnet till stora huset, och till lilla huset din C7 och gärna en volymtank som verkligen kommer till sin rätt om du kör med en fläktkonvektor som snabbt kan höja tempen i garaget när du har lust, samt vattenburen med radiatorer.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #276 skrivet: 14 december 2007, 17:51:09 »
Citera
Jag har förstått att deltaT är lågt på köldbäraren men när dess uppgift är att värma upp gasen (eller?) så förstår jag inte varför det är bättre med ett högre deltaT då det borde bli en lägre temp eller tänker jag helt fel?

LÃ¥gt delta pÃ¥ kalla sidan gör inget!  Det kan hända att cirkpumpen drar 25-50 watt extra, men maskinen blir antagligen liiite effektivare ocksÃ¥ sÃ¥ förlusten är minimal.
På varma sidan det är viktigt med viss tempskillnad, 6-7 grader bör man ha där.

Om nu inte jag missat nÃ¥t kring detta  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #277 skrivet: 14 december 2007, 18:21:48 »
Okej för jag hittade nämligen inte hastighetsswitchen sÃ¥ det fÃ¥r vara  =)

Om jag inte får väldigt väldigt många tillskottstimmar så verkar det vara väldigt svårt att räkna hem en ny VP. Dessutom verkar det bättre med luft/luft i gästhuset annars blir det väldigt långsiktigt och man vet ju inte hur länge man blir kvar här.

Räcker verkligen en E11? jag tänker inte underdimensionera en gång till :)... jag tänkte X15 men man verkar inte känna till hållbarheten på dessa än? Plus att de är svindyra men får se vad jag får för priser från IVT då de ska åka på en riktigt tvålning. Men kanske E14?

Husets värmebehov verkar ju vara lite större än vi trott, sen kanske vi vill bygga en gäststuga brevid och dra kulvert (delvis förberett redan) och då är det ju bra att ha lite "extra"... plus ha en redig varmvattenberedare så man kan kasta ut extra el-vvb som vi har nu som drar en del ström.... denna ligger säkert ensam på 4-5 mwh per år då vi förbrukar en del vv plus att den värmer upp cirkulationen i nuläget...

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #278 skrivet: 15 december 2007, 00:51:12 »
I ditt fall finns det en sak till som man kan prova för att minska ned eltillskottet om man vill försöka.
Rego 600 prioriterar varmvattnet om behovet finns, fabriksinställningen är då max 40 minuter varmvatten och min 20 minuter värme till huset. Vilket kan innebära att det blir liten gångtid till huset när man använder "mycket" varmvatten. I det läget sjunker tempen på vattnet i huset och maskinen orkar inte höja tempen på vattnet till huset under de 20 min den jobbar mot huset, sen går den över och kör varmvatten igen. Trixet är att ändra gångtiderna så att den går längre tid mot huset och kortare mot varmvatten typ 30 min till varje.
Med kurvorna som loggningen ger går det att se om eltillskottet kliver in i samband med varmvattenvärmning. Om man ändrar tider eller något annat typ diffar ser man resultatet oftast efter någon dag.


Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #279 skrivet: 15 december 2007, 12:32:22 »
Det jag undrar är egentligen hur man kan optimera en VP som gÃ¥r konstant under 7 grader (har inte varit varmare) samt behöver tillskott under 5 grader..... dock inte hela tiden, runt 0 grader gÃ¥r tillskottet steg 2 igÃ¥ng nÃ¥gon timma per dygn..  och ju kallare det blir desto mer lär det bli.

Pumpen är optimerad i och med att den nu går hela tiden när det är kallt. På varma sidan finns det inget som kortsluter cirkulationen. I och med det finns det inte så mycket mer att göra.

Om det är sÃ¥ att pumpen klarar huset ner till +5 utan tillsats bör huset kräva 0,5 kW/grad. FrÃ¥gan är om dÃ¥ inte en pump pÃ¥ ca 13 kW vore bättre, den skulle klara ner till ungefär -6 och sÃ¥ mycket mer behövs inte i Mälardalen. Men kalkylen stÃ¥r och faller med att +5 grader är rätt. Är +5 vad nuvarande pump klarar är 11 kW lite klent tycker jag. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #280 skrivet: 15 december 2007, 17:35:37 »
Att eltillskottet går in beror på att maskinen under tiden den gör varmvatten tappar temperaturen på framledingen. Med en "liten" maskin tar den lång tid på sig att värma upp varmvattnet och under den tid den värmer huset igen hinnner/orkar den inte få upp temperaturen tillräckligt. Alltså måste man ge maskinen chans att värma huset tillräckligt för att hålla eltillskottet borta. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #281 skrivet: 15 december 2007, 18:03:06 »
Hej gubbar,

Det jag undrar är egentligen hur man kan optimera en VP som gÃ¥r konstant under 7 grader (har inte varit varmare) samt behöver tillskott under 5 grader..... dock inte hela tiden, runt 0 grader gÃ¥r tillskottet steg 2 igÃ¥ng nÃ¥gon timma per dygn..  och ju kallare det blir desto mer lär det bli.

Kan man optimera på fler sätt?


Det man kan göra är inga stora radikala förändringar och spara jätte mängder energi, det finns inte speciellt mycket att spara på även med en större maskin. Inställningarna du kör med på kurvor och så vidare är hyffsat bra, endast småjusteringar kan förbättra för dig, och det är väll ingen nackdel att fixa till dem om du kan. Tänk på att det kanske blir ett snitt under vintern på 10 kWh om dan under 100 dar (1000 kWh á 1kr=1000kr) Med en större pump kan du spara en del av dem.
Maskinerna som finns om vi pratar IVT är, X15 som är en riktig höjdare men kräver också ordentlig slinga om den skall komma till sin rätt. HTplus 9-11-14 där jag i så fall skulle rekommendera 11:an och då med fristående beredare.
Eftersom jag har en gammal IVT C4 och 180 m2 hus golvvärme nere och radiatorer uppe temp inne i huset 22-23 grader och tre tonårstjejer, med en frånluftsfläkt som tar 70 liter/sek och hittills i år använt 3 timmar med tillskott så har jag ganska bra klämm på vad man kan ta ut av en "liten" pump.
C4:an var ett provisorium hos mig (gratis) under tiden jag väntade in en roligare maskin, men med lite "trix" så har jag upptäckt att det blir svårt att komma ner mer i energiförbrukning än vad den ger. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #282 skrivet: 15 december 2007, 19:24:55 »
Det var bra förklarat precis som Min "lilla l/V" VP krämar jag ut allt vad den kan ge. Så att det är viktigt att optimera och ej låta VV laddningen skapa extra elpatron drift. Det viktigaste är att låta värme till bostaden genereras famför VV.

Nu under 0 går min endast på värme vilket med tanke på det är lägre temp på det mediat än VV viket VP klarar av med bättre verkningsgrad (COP).
Om det ej räcker till med VP drift till värme kan man lika bra låta elpatron hålla VV uppe i temp, vilket då "sparar" energi till värme.

MIna hela 180m2 klarar VP av ner till -2 om jag låter elpatron ta hand om VV. Med dygn genomsnitt på 0 grader behöver bostaden
24h*5kW=120kWh värme (med VP förbr 50kWh). VV blir samma som sommaren vilket är normalt VP drift 2-3h*6kW=12-18kWh/dygn därmed plussas på elräkningen tillsammans med HH.

Min dygn förbr vid noll blir totalt 100-110kWh och mellan +5-0 konstant 80-85kWh totalt.

« Senast ändrad: 15 december 2007, 19:40:56 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #283 skrivet: 15 december 2007, 21:10:40 »
Nu tar jag varmvattnet ocksÃ¥ med Vp och det har ännu inte varit sÃ¥ kallt ute att jag behövt elpatronen för att hjälpa till. De 3 timmar eltillskott  härstammar frÃ¥n en duschorgie och ett  "trixande" med golvvärmen. För intreserade gÃ¥ in pÃ¥ otillÃ¥ten_länk och titta pÃ¥ Nisse under online.
Eftersom jag ligger på låga förbrukningssiffror för värme och varmvatten så har jag för att se hur långt det går att få ner förbrukning utan att ge avkall på något, börjat byta mina cirk- och köldbärarpumpar till Alpha2 pumpar. Från att pumparna legat på
ca:180-200w/h räknar jag med 40-60 w/h. Helt vansinnigt om man ser ekonomiskt på det, byta fungerande pumpar till nya för 3000-4000kr st men småkul och lärorikt för framtiden.
« Senast ändrad: 15 december 2007, 21:26:44 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #284 skrivet: 17 december 2007, 02:02:14 »
Senaste dygnet har utetempen varit -3 och förbrukningen ligger på närmare 90kwh. Och om jag inte är helt ute och cyklar med blåställ så verkar det hyggligt för 300 kvm och mycket glas?

Att byta ut VP verkar helt vansinne i dagsläget om jag inte vill skriva av den på 79 år för förmodligen kommer arbetet kosta en rejäl slant också. Men å andra sidan så blir jag mentalt frustrerad av att veta att anläggningen är underdimensionerad så för att få sinnesro kan det vara värt några riksdaler. Vad är förväntad livslängd på en sån här maskin?

Det som kostar onödigt är varmvattnet, man kan ju säga att VP förvärmer vv som sedan cirkuleras ut till el-vvb där den ligger på 60 grader vilket behövs så att inte vvc kyler ner vv/vp vilket leder till att vp avbryter värmeproduktion för att värma upp vv, nu går den ju upp till... 54 grader ca sen efter en timma så stabiliseras den på 44. Tempen på VV ut ligger just nu på 59 och VVC-retur ligger på 47 så jag tappar ca 12 grader, Cirkpumpen är en Wilo Star Z15 vilket inte säger mig något men jag tänkte om man kanske kan teoretiskt räkna ut vad VVC kostar när man vet deltaT och flödet?

Här har man ju en kostnad som ligger utanför VP och är ganska okänd - och sätter man in en större VP så är min tanke att köra en skaplig stor VV-tank och ta bort el-vvb (men hur blir det med legionella?) Tanken med detta är att få bättre ekonomi och bättra siffrorna för ny VP eller tänker jag helt fel?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!