Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EVC190 tryckmätaren gÃ¥tt sönder - eller?  (läst 1593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« skrivet: 06 april 2020, 22:56:10 »
Hej
Finns det nån här som kan något om dessa gamla elvärmepannorna?
Vi har alltid justerat värmen till radiatorerna på pannan - framledningstempen max 35.
Gammalt system så jag har fått fylla på med vatten ibland för att hålla Tryckmätaren på pannvattnet på lagom tryck.
Sen blev det igår kväll dags att stänga av på termomotorn (så kallas det) på pannan.
På morgonen var det för kallt, så jag skulle skruva på lite värme på pannan och hörde då hur pannan gick "hårt" eller den jobbade - vilket den aldrig gjort innan så jag reagerade. Kollade på tryckmätaren och såg att den var på 0. Så jag släppte på lite vatten som vanligt men då rann det direkt ut varmt vatten från säkerhetsventilen. Så det var inte vatten som saknades.
När jag vred på värmen igen - då tystnade pannan. Men på kvällen var det samma oljud igen.
Jag har filmat det =)
Frågan är - är det tryckgivaren som är paj eller är nåt annat galet?
Varmvatten finns i kranarna och i elementen.
Det är den nedre mätaren som pannans tryckmätare.
Den som står på knappt 30 C, är framledningstermometer.
Bild på mätaren och video på ljudet:
« Senast ändrad: 06 april 2020, 23:00:50 av Orchid70 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2020, 09:15:53 »
Om säkerhetsventilen öppnar direkt när du fyller på vatten och trycket går ner till noll en stund efter så låter det som klassiska symptom på att expansionskärlet är tomt på luft.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2020, 16:10:57 »
Det kan också vara säkerhetsventilen som gett upp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #3 skrivet: 10 april 2020, 05:09:53 »
trasigt expansionskärl eller sÃ¥ är det fel förtryck. 
EVC 190 har några år på nacken. lägg inte för mycket pengar på dne.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2020, 14:21:02 »
Det var säkerhetsventilen.
När jag släppte på vattnet stod jag så illa så jag såg inte att manometern gick upp - men så ner igen direkt efteråt. När vi val flera så syntes det tydligt.
Men ni har rätt - expansionskärlet är i riskzonen med tanke på åldern.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2020, 14:24:40 »
Jag får inga mail om nya svar - fast det är bockat i och rätt mailadress på kontot.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #6 skrivet: 11 april 2020, 16:15:16 »
Kolla först att det är rätt tryck i kärlet när det är tomt på vatten , tappa ur till noll fyll luft till 0,6 bar tappa mera vatten ända till det inte kommer vatten, då ska trycket stå kvar på 0,6, gör det så, fyll vatten till ca 0,8 - 1,0 bar. Onödigt att byta om det inte behövs.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #7 skrivet: 11 april 2020, 17:54:40 »
Det kom ett mail =)

25focus.
Detta gör jag när jag ska kolla funktionen på expansionskärlet eller hur? Jag har hittat hur man släpper på luft - det är genom säkerhetsventilen.
Firman som kom bytte bara säkerhetsventilen. Stängde av pannan, bytte ventil, fyllde på vatten till 1 bar.
Igår. Ett dygn senare när jag var inne och kollade, så stod manometern på 2 bar plötsligt. Så jag släppte ur lite vatten så den hamnade på 1,5 (där den röda markeringen finns).
6 timmar senare var det på noll. Så jag släppte på vatten till 1 bar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #8 skrivet: 11 april 2020, 19:18:51 »
Jepp, sÃ¥ gör man för att se om kärlet har gÃ¥tt sin väg eller har för lite luft i det. Det med att trycket gick upp till 2 bar beror nog pÃ¥ att meckken fyllde till 1 bar och därefter sÃ¥ ökade värmen i systemet, vatten gÃ¥r inte att komprimera och vid temphöjning sÃ¥ ökar trycket markant och snabbt, varvid säken öppnar pÃ¥ 1,5 bar och släpper ut vatten  Det som nu händer är en indikation av dÃ¥ligt med luft eller trasig blÃ¥sa i kärlet. Men var inte orolig du kan använda allt, förutom att trycket ökar och minskar, ( manometer kommer att Ã¥ka jojo ) och säken kan börja rinna lite. tills du har fÃ¥tt reda pÃ¥ vad som gör tryckhöjningen Ã…terkom med resultatet

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #9 skrivet: 11 april 2020, 19:32:13 »
Det kom ett mail =)

25focus.
Detta gör jag när jag ska kolla funktionen på expansionskärlet eller hur? Jag har hittat hur man släpper på luft - det är genom säkerhetsventilen.
Firman som kom bytte bara säkerhetsventilen. Stängde av pannan, bytte ventil, fyllde på vatten till 1 bar.
Igår. Ett dygn senare när jag var inne och kollade, så stod manometern på 2 bar plötsligt. Så jag släppte ur lite vatten så den hamnade på 1,5 (där den röda markeringen finns).
6 timmar senare var det på noll. Så jag släppte på vatten till 1 bar.
Bommade lite , det sitter en plastknopp på under eller översidan på kärlet, därunder är en bilventil som man fyller luft i, att tappa ur blir genom säken eller annan ventil som kanske finns

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #10 skrivet: 11 april 2020, 19:40:20 »
Det verkar hända saker med manomätern när jag försöker sänka tempen till elementen - men misslyckas oftast i detta läge mellan 10-25 grader ut - pga att ratten är trög, så istället för att sänka till 20 så stängs värmen helt och det är då detta med 2 bar hände.
Men framlednignstempen har inget med pannvärmen att göra eller hur?
Värmetjänsten (jag pratade med samma gubbe som installera pannan en gång i tiden i början av 80-talet) sa direkt att det kan vara för lite luft i exp.kärlet, när jag sa att vi bott här i nio år och aldrig haft problem.
Men jag har inte hittat nÃ¥t om att man skulle fylla pÃ¥ luft regelbundet - sÃ¥ som vi gör med hydroforen. Även om jag har  .,;-

Rent teoretiskt - skulle det kunna vara expansionskärlet som haft sönder säkerhetsventilen (säkan?)? Jag kollar ju inte på manomätaren varje dag - även om jag är där inne var dag (fermenterar hönsen sed där =) )

MÃ¥nga tack 25fOCUS för din tid  "love"

Har jag läst i rätt avsnitt - se  bild - Avtappning av pannvatten??

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EVC190 tryckmätaren gått sönder - eller?
« Svar #11 skrivet: 11 april 2020, 19:41:49 »
DU bommade inte - man läser lite slarvigt ibland  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!