Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer med utvecklingen?  (läst 1204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Vad händer med utvecklingen?
« skrivet: 11 december 2018, 18:14:31 »
Har en optima 1100 med 290 frÃ¥n 2007. Har för mig om att den enligt "reklamen" under bra förutsättningar ska ge ca 2,7 gÃ¥nger det man stoppar in. HÃ¥ller nu pÃ¥ att titta pÃ¥ en luft luft som komplement för att framförallt fÃ¥ lite kyla pÃ¥ sommaren. Hörde dÃ¥ ett rykte om att den pump jag tittat pÃ¥, en mitshubitshi hero hade ett motsvarande värde som lÃ¥g över 5 gÃ¥nger sÃ¥ mycket effekt tillbaka som man stoppar in. Kan detta verkligen stämma, har det hänt sÃ¥ mycket pÃ¥ drygt 10 Ã¥r, sist jag kollade hade mina 2,7 möjligtvis tagit sig upp till 2.85 pÃ¥ likvärdigt system om inte minnet sviker mig. Har luftluft blivit sÃ¥ mycket bättre eller har även luftvatten förbättrats pÃ¥ samma sätt? Och kanske det mest intressanta, vad händer i januari när det är -15, vilket är det mest ekonomiska sättet av de tvÃ¥ att hÃ¥lla huset varmt?  Tacksam för lite synpunkter och tankar och erfarenheter om detta!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad händer med utvecklingen?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2018, 13:51:41 »
Man kan ju ange COP vid lite olika utetemp osv...
Men över året så tror jag inte att en LLVP ger ett total COP på 5 i ett normalhus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer med utvecklingen?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2019, 23:47:32 »
Med bra luftflöde genom LLVPs innedel kan man få mycket energi även om luften bara är 30 grader. Ett radiatorsystem avger inte mycket energi om du skickar in 30-gradigt vatten i radiatorerna. En LVVP måste därför lyfta temperaturen betydligt högre än en LLVP, och kommer därför inte arbeta lika effektivt.
Byter man radiatorerna mot golvvärme eller fläktkonvektorer ger samma värmepump högre COP.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!