Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver er hjälp!  (läst 1221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrikkuoppa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver er hjälp!
« skrivet: 28 december 2017, 01:24:43 »
Hej allihop!

Jag kan börja med att säga att jag har tummen mitt i handen och försöker söka mig fram till information men känner att enklast vore att skriva ett inlägg för att se om ni här på forumet kan hjälpa mig med mina frågor.

Jag och min hustru bor i hus och huset har en värmepump (vatten/luft) som har funkat problemfritt fram tills för bara några dagar sedan.
Vi sitter och diskuterar om vi skall göra en service på den eller om vi kanske med andra personers kunskaper kan fixa till det som krånglar själva.

Fråga 1:

Vart någonstans står det på värmepumpen vad man har för modell?
Jag vet att det är en IVT och på framsidan av bruksanvisningen står det IVT Optima ingenting annat.
I den medföljande bruksanvisningen står det årtalet 2003 men ingen beteckning mer än IVT Optima.

Fråga 2:

Vid ett tillfälle tändes symbolen "pressostat låg har utlöst", detta har enbart skett en gång och efter att vi återställde larmet har lampan inte tänts.
Vad beror detta på?

Vid tillfället var värmepumpen inställd på sommardrift samt att när detta skedde så skiftade temperaturen hos oss väldigt snabbt utomhus. Det gick från + 1 till - 9 grader på 2 timmar.
Kan detta vara en orsak till att larmet slog till eller är det bara vilda spekulationer ifrån vår sida?

Kanske inte är relevant att veta men vi har inte haft någon som helst krångel med värmen i huset vare sig före eller efter larmet utan det har varit normalt. Inget bekymmer heller med varmvatten.


Tack på förhand!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver er hjälp!
« Svar #1 skrivet: 28 december 2017, 11:08:50 »
Manualer täcker ofta en hel serie med olika modeller. Någonstans på själva värmepumpen borde det finnas en etikett som berättar exakt vilken modell du har. Modellbeteckning, serienr, tillverkningsdatum är sådan information som brukar finnas.
Lyft på kåpor och plåtar så bör du hitta den.

Vad gäller att pressostaten löste ut tror jag mer att det var kylan - eventuellt i kombination med lite ålderskrämpor - än temperaturfallet som fick den att lösa ut.
Har ni haft samma kyla efter denna händelse?

Pressostat lågtryck känner av trycket på sugsidan av kompressorn, trycket i förångaren. Desto kallare ute, desto lägre tryck krävs i förångaren för att köldmediet ska kunna förångas. Det är (förmodligen) en termostatisk expansionsventil som reglerar tillförseln av köldmedie till förångaren. Jag vet att de Honeywell expansionsventiler som CTC tidigare använt sig av har en förmåga att försämras över tid.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver er hjälp!
« Svar #2 skrivet: 29 december 2017, 08:18:48 »
Hej,
Så länge inte LP återkommer eller några andra larm så är det nog bara att låta det bero.
Men återkommer LP, är "baksidan" på Optiman frusen? Om så är fallet så är det något problem med avfrostningen.

Skulle det vara gasbrist eller expansionventil borde nästan LP föregås av hetgaslarm.

2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!