Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert IVT Greenline HT Plus C7  (läst 12626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Offert IVT Greenline HT Plus C7
« skrivet: 15 januari 2009, 16:34:08 »
Hejsan, då våran panna gör oss bankruppta (för att det är fel på den..) så har vi börjat se över alternativen. Från början hade vi enbart tänkt på "luft/vatten" pump (bor i skåne) men det visar sig att vi även kan ha bergvärme.. så nu har vi börjat höra oss för...

Jag vet inte vad som är dyrt och inte dock, så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig/oss..

Vi har ett hus från -75.. enplan med källare (112+112m2), bosatta i skåne...och fick följande offert från vårt ivt center..

Offerten inkluderar:
- 1 st Greenline HT Plus C7
- In och utforsling av befintlig panna (o oanvänd oljetank)
- Borrkostnad beräknat på 133 m (om jag förstod saken rätt)
- Container för borrslagg
- Provtryckning osv
- VVS installation
- El installation (om kabeln räcker vid VP (hmm?)
- Plus massa annat krimskram som tillhör installationen..

Ja ni förstår det viktiga tror jag..

Prisförslag: 157 869 kronor

Det kunde skilja lite hit eller dit sa han, den här offerten är mer schablonmässig än något annat (han har inte varit på besök här än - utan har utgått ifrån information om huset och driften mm).. därför vill jag veta hur jag ska tänka..angående prissättningen.. osv.. vad jag ska pusha på när det kommer till priset..vad är normalt och inte ..

Tacksam för råd tips och idéer..
MVH Sandra

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2009, 17:26:17 »
Det var faktiskt lite dyrt enl mig.
Vet inte vad en massa krimskrams är men behövs det inget nytt exp.kärl och element i pannrummet??
Men tror att 135k vore en rimligare siffra, då med nytt exp.kärl samt element, komplett elinst. ja rubbet
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2009, 18:01:42 »
huj, det var dyrt
jag har fått en offert jag på nibe 1225 10kvh plus installation och 3 element 180m hål + bortforsling av gammel pannan för 145K
Väntar nu på en offert ifrån en annan på 1235 10kwh och 200m hål o 3 element o sagt ur luften sa han 150-160k för det med allt som ingår även ta bort gammel pannan....
så ditt lätt ganska dyrt det...
har ju en kåk på ca 210kvm bo yta jag o det är 2 hus som sitter ihop o ena delen saknar element idag, sitter 3 el element där idag så det kostar på 3.2k i räkning för denna månad + att det går minst 1 ton pellets i månaden nu ha ha
bor i Hofors gästrikland o det är -11 ute nu
Mvh Magnus
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 23:26:29 »
Som en ren referens för er så betala jag 150' för min anläggning och då ingick backventilen för framtida kyla och lite extra vvs jobb då jag ställde grejerna i ett annat rum än gamla pannrummet. Oljepanna och tanken gjorde jag mig av med själv, pannan under skänkes på blocket och många tigersågblad till tanken... Annars kosta det 4' eller nått för att få bort skiten. Det som sved lite extra för mig var främst 25 meter foderrör...

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2009, 23:41:41 »
Luckyman:

Krimskrams enligt mig är sÃ¥nt som detaljer som rör: rör (hm det där sÃ¥g märkligt ut.. undrar om man kan säga sÃ¥?), svetsning, 4 med grävning osv..  (dvs detaljer som troligtvis mÃ¥ste ingÃ¥ i paketen för alla..) INTE.. extra element för utebliven värme när pannan tas ut (som jag för övrigt inte ens hade tänkt pÃ¥.. tack för tipset!).. inte heller expansionskärl sÃ¥ vitt jag kan se i papprena..

Det ante mig att det var lite påsaltat, vi snackar ju om en försäljare hehe.. internet är på gott och ont.. (för honom haha)
Men därför är jag här och vill veta lite om vad andra har fått för priser osv..

Den "riktiga" offerten får man tydligen när han varit här och inspekterat och där kan det ju vara mer detaljer..
MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2009, 23:52:11 »
Butcherswe:

Det jag fick var ingen "slutoffert" utan en allmän sak mer (jag tyckte priset var lite i överkant).. han sa att de skickade ut sådan först för man skulle se hur pengarna fördelades och allmän kostnad liksom. För att få den slutgiltiga (mer korrekta) så var de tvugna att komma på besök (vilket vi trodde de skulle göra innan vi fick några papper alls..). Vi har också tagit kontakt med en vvs:are i stan som säljer bland annat thermia och ctc pannor.. de ska komma på besök nån dag och ge oss en offert också..

Jisses säger jag bara.. 1 ton pellets... I MÅNADEN???? *huva* hoppas du har egen fabrik hehe..

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2009, 23:53:56 »
944_driver:

Tack för upplysningarna, trevligt att få lite perspektiv på priser (så man kan jämföra och skaffa sig en egen bild av situationen)
MVH Sandra

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 00:11:23 »
Grannen installerade IVT 7kw i våras för 110 000:- inklusive borttag av oljepanna, 150m borrdjup.
Företaget har nu höjt till 115 000:- för samma installation.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2009, 08:34:55 »
Jisses säger jag bara.. 1 ton pellets... I MÅNADEN???? *huva* hoppas du har egen fabrik hehe..
Det går åt mycket energi under vintermånaderna. 1 ton pellets under januari motsvarar en årsförbrukning på ca6-7 ton pellets, eller drygt 3m3 olja.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2009, 08:41:57 »
Butcherswe:

Det jag fick var ingen "slutoffert" utan en allmän sak mer (jag tyckte priset var lite i överkant).. han sa att de skickade ut sådan först för man skulle se hur pengarna fördelades och allmän kostnad liksom. För att få den slutgiltiga (mer korrekta) så var de tvugna att komma på besök (vilket vi trodde de skulle göra innan vi fick några papper alls..). Vi har också tagit kontakt med en vvs:are i stan som säljer bland annat thermia och ctc pannor.. de ska komma på besök nån dag och ge oss en offert också..

Jisses säger jag bara.. 1 ton pellets... I MÅNADEN???? *huva* hoppas du har egen fabrik hehe..

MVH Sandra

ha ha jo det skulle behövas  >:D
Som det är nu så går det nog ca 3-4 säckar om dygnet, men som sagt jäkligt stort hus med mycket skrymslen det här :o plus att andra huset som är ihopbyggt med stora finns det ju inga element i huvuddunk
vi är ju 2 vuxna + 4barn 6,11,17 & 19 så det kostar på knUp
ska få min andra offert idag ifrån en firma där jag känner grabbarna är dom som sa runt 150k Thumbsup
Mvh Magnus
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2009, 10:01:35 »
Kall Kyl:

Jo det lät kanske värre än det var, jag menar när man såg motsvarigheten i kubik på oljan så fick jag ju nått att jämföra med så att säga :) Men det såg mycket ut när han sa "ton" hehe

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2009, 10:11:29 »
Butcherswe:

Hehe det kostar o ligga på topp eller vad säger man!? Jag menar fyra barn i den där åldern kräver sitt varmvatten om inte annat.. fast å andra sidan värmer de ganska bra med sina kroppar med (alltså i huset när de är hemma och rör på sig).. vi är bara två här för det mesta och då blir det genast lite svalare.. de gånger vi faktiskt har besök sen.. blir väldigt mycket varmare hehe (får man alltid öppna dörrarna!)

Hoppas offerten blir bra.. du kan ju skvallra sen  ;D
MVH Sandra

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2009, 10:23:28 »
självklart ska jag det, lägger in dom som pdf när jag fått den andra idag Thumbsup
Mvh Magnus

Brrrr -15.6 här nu var ner o vände på -16.7 i morse
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 10:30:13 av Butcherswe »
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2009, 10:42:03 »
Butcherswe:

Huva.. inte avundsjuk på temperaturen! Fast vi har haft en hel del minus här i natt också.. vilket är en hel del för att vara skåne. Fast vi har ju nyligen flyttat hit från sundsvall.. så vi vet vilket som är kallast haha..

Ser fram emot lite nuffror!
MVH Sandra

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2009, 11:01:04 »
nä inte är det skönt ute direkt :-\
ja då vet du vad kallt är ;D
ja några grader minus i skåne är nog värre än här det... är ju lite fuktigare luft där än här...
Mvh Magnus
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!