Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan  (läst 1819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erot0010

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« skrivet: 04 februari 2019, 22:41:00 »
I april förra året installerade vi i vår villa i Småland en Nibe F730. Denna ersatte den tidigare vp.n Nibe Fighter 640P som under 10 år varit mer eller mindre en katastrof både värmeekonomiskt som driftsäkerhet.
Villan är byggd 2008 och har en boyta på 100 kwm + fristående gäststuga med boyta 27 kwm, belägen ca två m från villan. Under själva villan finns en bottenvåning med 40 kwm (biyta).
Villan har 50 kwm med platta på mark samt 50 kwm träbjälklag över bottenvåningen som har platta på mark vilket även gäststugan har.
Samtliga utrymmen värms upp med golvslingor (i träbjälklaget är dessa placerade i plåtkassetter under spånskivan som parkettgolvet ligger på).
Själva villan har en mycket öppen planlösning där värmen till viss del kan vandra mellan rummen.
Vårt problem är att i det sammanslagna köket och storstugan (halva övervåningen)som har träbjälklag till golv, är det svårt att få upp någon värme med den nyinstallerade vp och parkettgolvet känns hela tiden kallt trots att styrdonen till de två slingorna är helt öppna. Rumsvärmen vid ca 0 grader ute pendlar mellan 19-20 grader och då misstänker jag ändå att en del värme vandrar från de öppna sidoutrymmen där golvvärmen fungerar bra. I övriga ytor som resten av övervåningen, gäststugan och bottenvåningen går det utmärkt att styra den värme som önskas med hjälp av rumstermostater.
När man ställer frågan till installatörerna om det inte finns ett luftningsbehov av slingorna vid byte av en värmepump får man till svar att alla kranar är då stängda så ingen luft kan komma in i systemet. Då jag själv är amatör inom detta område har jag svårt att argumentera emit dem.
Däremot misstänker flera andra som jag varit i kontakt med att jag fått in luft i dessa slingor. Det skall också påpekas att dessa två slingor på tillsammans 180 m (som är 50% av hela övervåningens totala slinglängd) skall värma upp volymen över träbjälklaget.
När jag går in och kollar i menysystemet ser jag att värmekurva 8 är vald, rätt eller fel? Jag börjar också misstänka en hög energiförbrukning. Eftersom vi har en separat mätare för värmepumpsförbrukningen är det relativt enkelt att se hur mycket kwh som gått åt till varmvatten och uppvärmning under en period.
Som ex kan jag se att mellan 28 dec -18 till 1 feb-19, ca en mån, är förbrukningen 2070 kwh vilket jag anser är mycket för en Nibe F730.
Perioden hade varken nÃ¥gon extrem kyla eller mildväder, vill  minnas att det en natt var -20 annars pendlade det mellan 0 till -8 grader.

Tilläggas kan att vi är två vuxna som bor i villan samt att en braskamin i storstugan används flitigt för att höja rumstemperaturen när det är minusgrader ute.

Vore tacksam om någon eller några kunde ge mig tips hur jag skall gå vidare med problemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2019, 22:00:26 »
Kurva 8 låter mycket högt.
Du kan enkelt känna på respektive retur om det är värme i slingan eller inte?
Börja med att montera bort styrdonen (dessa kan krångla) och kolla att ventilen under fjädrar upp på den lilla piggen?
Funkar dessa så kan man lufta genom att köra med en slinga i taget öppen.
Om det går att stänga alla slingor utom de som krånglar så borde luften tvingas till fördelaren som oftast har en luftningsnippel.
Kolla även trycket i systemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2019, 06:10:22 »
ta bort styrningen(termostater) på all golvvärme i allmänna utrymmen, ha kvar i ev sovrum om ni vill ha svalare där.
Lufta systemet ordentligt, finns 4 avluftningar på pumpen, och sen har du väl även avluftningar i golvvärmefördelare också. Luft kan ställa till det rejält.

Utloggad erot0010

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 21:30:51 »
Nu som först har jag börjat kollat hur värmepumpen uppför sig. Idag blev jag förvånad när el pumpen kallade på 1,5 kw eltillsats när temp. ute var +4 grader. Trodde att kompressorn skulle klara av att producera egen värme vid dessa temperaturer.
Jag håller med om att kurva 8 låter högt när man läser på forumet att andra kör med kurva 5. Vad kan vara anledning till denna inställning?
En rumsgivare, inställd på 21 grader, har monterats i efterhand av installatören i kök/storstuga eftersom det är där det är svårt att få upp värmen. Någon märkbar effekt har inte skett utan golven upplevs som lika kalla. Styrdonen till dessa 2 slingor är naaturligtsvis bortkopplade.
Ikväll har jag luftat pumpens system då jag hört ett svagt porlande ljud Då jag öppnade första luftnippeln, den längst till vänster kom det en hel del luft.
När jag efteråt öppnade påfyllningsventil (QM11 enl installatörshandbok) fick jag bara upp trycket till 0,4 bar. Vad gör jag för fel eller är det fel på tryckmätaren.
Att lufta golvslingorna i träbjälklaget är alldeles för avancerat för mig. Trodde att installatören skulle göra det men inte, så det blir förmodligen till att köpa tjänsten av någon kunnig vvs.are. Tråkigt på en pump som är ca 9 månader gammal.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2019, 22:32:47 »
Boytan är 100 m2. Räknar man med 2,5 meter i takhöjd och 0,5 luftomsättningar per timme blir luftflödet 0,042 kg/sekund. Kyls luften ner till -15 grader, F730 ska kunna klara av det, kan värmepumpen ta ut ca 1,5 kW från luften exklusive kondenseringsvärmet för vattenångan i frånluften. Pumpen bör kunna ge 2,5 - 3 kW utan tillsatsel. Värmning av varmvatten drar ca 0,5 kW. Kvar att värma huset blir högst 2,5 kW.

Det är väl inte orimligt att ett tvåplanshus på 100 m2 drar 2,5 kW vid +4 ute även om det är nybyggt och att det vid lägre temperatur behövs tillsatsvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2019, 06:30:15 »
Inte pumpens fel om det är luft i systemet. Detta ser man alltför ofta, oluftade system, och problemen det kan ställa till med. Har du tillexempel en sam40 kopplad till en 750, då får det inte finnas luft öht, den löser direkt på frysskydd då.
När man fyller ett system, ska man göra det sakta, desto snabbare man fyller, desto mindre luft hinner ut, och ja man får luft flera gånger, innan allt är ute.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2019, 07:22:10 »
Både QM11 och QM13 ska öppnas för att fylla på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erot0010

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 installerad 2018 värmer inte hela villan
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2019, 15:30:18 »
Tack för infot att både QM11 och QM13 skall öppnas vid påfyllning av vatten.
Dåligt av Nibe att inte upplysa om det i användarhandboken, NIBE F730.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!