Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tallstugan
« skrivet: 04 december 2013, 01:51:53 »

Jo det är högre än 0,35l/s per kvm som är minimikravet enligt norm. Men skall jag kunna få ut 5kW kyla, måste jag ha lite flöde. Sedan har jag lite radonproblematik, som gör att jag vill byta luften lite oftare. Men enligt norm skulle jag klara mig på ca 130 l/s.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 26 november 2013, 21:27:50 »

Är inte det väldigt mycket? Brukar man inte räkna 0,35 l/s kvm?
Skrivet av: Tallstugan
« skrivet: 18 november 2013, 23:01:30 »

Jag har haft precis samma funderingar som du, pratat med Nibe och systemair(blev systemair fast jag är inte säker på att jag valde rätt, Enervent verkar vara onödigt bra). Jag tänker så här: Nibe med PCS44 passar väldigt bra att styra en fläktkonvektor. Då sköter VP värmen och FTX sköter ventilationen, separata system. Men skall VP styra kylbatteriet i ventilationskanalen så tappar man ju lite kontrollen över systemet, rent teorretiskt kanske FTX klarar att köra fram 16C luft, i det läget skulle ju VP's innegivare signalera att vi skall öppna kylbatteriventilen helt om innetempen är över börvärde, vilket gör att tilluften kanske blir 12C. Så kall luft vill man ju inte ha i kanalerna(det finns ingen återkoppling på vad som faktiskt går ut från kylbatteriet). Ett rent teoretiskt resonemang, men i alla fall. Det känns som man får en snyggare systemlösning om VP styr värmen i värmesystemet och FTX styr ventilationssystemet.
Själv har jag valt att även köra varmvattenbatteri för eftervärmning av tilluften vintertid. Dels på grund av att jag rent principiellt tycker det blir ett snyggare system, dels pga att jag inte vill ha en elvärmare gå in okontrollerat under den tid, när jag ändå ligger på gränsen att skjuta säkringar. Sedan är jag lite fundersam till att du skall lägga till kyla i efterhand när systemet redan är dimensionerat, krävs ju rätt stora flöden för att få tillräcklig kyleffekt. Själv har jag dimensionerat med 250 rör för tilluften i princip så långt det går, med minsta tilluftdon på 160. Jag kommer landa någonstans på 250->300 l/s( jag skall då kyla ca 220m2 av totalt 360m2) har ett CWK 400 batteri.
Skrivet av: emmeh
« skrivet: 19 oktober 2013, 19:58:51 »

Zyberdude:
Jo, jag förstod vad du menade. Du skrev att jag krånglade till det, och det var det jag menade att du hade rätt i.
Mitt val blir nog kanalbatteri och styrning av PCS44, verkar både bli billigare och mer kyla...
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 oktober 2013, 18:39:09 »

Du har nog rätt på så sätt att jag kanske aldrig behöver blanda in Pingvinen. Det verkar som Nibe PCS 44 sköter hela styrningen, kan någon bekräfta det?
Nja, jag tänkte tvärtom att ventilationsaggregatet skall sköta om hela kylningen utan att behöva blanda in pcs44, genom att köpa till kylpaketet för pingvinen.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 18 oktober 2013, 12:58:18 »

Jag har frikyla med FTX och för mig har det fungerat bra i somras som var första gången jag testade det. Mitt Östbergs FTX aggregat hanterar styrningen via ett relä som stänger av cirkulationsmotorn och en styrning av en motorventil . Men effekten är inte stor så du kanske får komplettera med fläktkonvektor om du har stora glaspartier. Det är skillnad att få in 15 gradig luft istället för 23gradig när det är varmt ute och det hjälpte att hålla allt inne på behaglig nivå. Om du känner dig osäker så kan du alltid se till att dom monterar ett avstick för frikyla på binnen så blir det enklare att sätta dit det i efterhand.

Är tveksam om du någonsin kommer att tjäna in varmvattenbatteri tillsats på en FTX växlare då dagens FTX växlare har så hög verkningsgrad. När det smäller till och blir riktigt kallt så brukar även elpatronen i värmepumpen jobba och då är vitsen med det hela helt borta. Själv löser jag det med att elda i vedkaminen när det blir riktigt kallt ute....

Skrivet av: emmeh
« skrivet: 18 oktober 2013, 11:47:44 »

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg144937#msg144937

Du har nog rätt på så sätt att jag kanske aldrig behöver blanda in Pingvinen. Det verkar som Nibe PCS 44 sköter hela styrningen, kan någon bekräfta det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 oktober 2013, 23:02:04 »

Känner igen det där med brandfarligheten. Men jag vill minnas att det har nått med volym och temperatur att göra också. Kommer inte ihåg riktigt hur det låg till. Att inte pex är tillåtet har jag missat, om det nu är så. Skulle innebära att kollektorslangen inte får dras in i apparatrummet då oxå. Nä det låter långsökt.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg144937#msg144937
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 17 oktober 2013, 22:53:41 »

I mitt befintliga Enervent Pingvin eco ece byter jag ut panelen till EDA för styrning. Antar då att jag kan få ut signal till den separata cirkulationspumpen ifrån Nibe (se nedan) när kyla behövs? Det blir alltså inte att använda värmepumpen för värmning av luften till inställd komforttemperatur. Har fått uppfattningen att det är väldigt lite energi som kommer att gå till detta av elelementet som sitter där?
Tror inte det går via enervent aggregatet att styra frikyla när det inte är deras "kylpaket". Det är väl pumpens PCS44 och termostaten i den som bestämmer när det skall kyla?

Men varför krångla till det med en massa paket? Det blir ju lättare att du köper till bergskyla paketet åt pingvinen och låter det styra hela frikylan, istället för att du blandar in nibe pcs44, systemair och pingvinen?
Skrivet av: Perak
« skrivet: 17 oktober 2013, 22:02:44 »

Känner igen det där med brandfarligheten. Men jag vill minnas att det har nått med volym och temperatur att göra också. Kommer inte ihåg riktigt hur det låg till. Att inte pex är tillåtet har jag missat, om det nu är så. Skulle innebära att kollektorslangen inte får dras in i apparatrummet då oxå. Nä det låter långsökt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 oktober 2013, 07:36:48 »

9 av 10 värmepumpar har nivåkärl av plast.
Vet inte om tillverkarna helt missat det där med brandklassningen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 oktober 2013, 07:29:20 »

Ursäkta om jag slänger in en fråga men kör man alltså brinevattnet in i huset till frikylan? Vet inte om jag fattat rätt men är inte den klassad som brandfarlig?

Jag tror att man måste använda kopparrör för köldbäraren, PEX mm är inte tillåtet, men jag har spritblandningen in i huset som cirkulerar i en fläktkonvektor i hallen.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 17 oktober 2013, 07:13:57 »

Ursäkta om jag slänger in en fråga men kör man alltså brinevattnet in i huset till frikylan? Vet inte om jag fattat rätt men är inte den klassad som brandfarlig?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 oktober 2013, 07:08:41 »

Läste nu detta:
"Om vattnet i batteriet fryser, kan det sprängas sönder, vilket i sin tur medför att vatten rinner ur systemet och kan förorsaka vattenskador. När frysrisk föreligger måste värmaren /
kylaren skyddas av ett frysskydd som stänger av fläktarna i anläggningen, stänger eventuella uteluftsspjäll, öppnar vattenventilen för att öka vattencirkulationen genom batteriet och eventuellt kopplar in ett larm."

Hur tusan styrs detta?
Det är väl samma spritblandning som cirkulerar genom kanalbatteriet, finns det verkligen frysrisk?

Det där gäller om man eftervärmer tilluften med ett kanalbatteri, om trumman stannar i en roterande växlare kan radiatorvattnet då frysa, men du tänkte väl ha det till frikyla och cirkulera sprit i det så då finns ingen frysrisk.
Skrivet av: emmeh
« skrivet: 16 oktober 2013, 22:07:30 »

Läste nu detta:
"Om vattnet i batteriet fryser, kan det sprängas sönder, vilket i sin tur medför att vatten rinner ur systemet och kan förorsaka vattenskador. När frysrisk föreligger måste värmaren /
kylaren skyddas av ett frysskydd som stänger av fläktarna i anläggningen, stänger eventuella uteluftsspjäll, öppnar vattenventilen för att öka vattencirkulationen genom batteriet och eventuellt kopplar in ett larm."

Hur tusan styrs detta?
Det är väl samma spritblandning som cirkulerar genom kanalbatteriet, finns det verkligen frysrisk?
Skrivet av: emmeh
« skrivet: 16 oktober 2013, 21:53:15 »

Ok, nu ser planen ut så här (vilket både verkar bli billigare och bättre?):

Installera kanalbatteri horisontellt på tilluftsröret på vinden, inte långt efter ventilationsaggregatet. Batteriet isoleras med cellgummiisolering och kondensvatten kan ledas till befintligt avlopp under ventilationsaggregatet.
http://www.systemair.com/CWK-250-3-25-Duct-coolercirc_svse-30024.aspx
Eftersom det kan behöva underhållas/rengöras så funderar jag på att bygga en låda runt batteriet som fylls med isoleringsskivor istället för med lösull för lättare åtkomlighet?

Tydligen finns det färdiga strumpor i rätt material att dra utanpå tilluftsrören för cirka 70:-/m. Antingen tar jag isär de redan monterade rören och trär på strumpan, eller så klipper jag upp de längsefter och tejpar skarven.

I mitt befintliga Enervent Pingvin eco ece byter jag ut panelen till EDA för styrning. Antar då att jag kan få ut signal till den separata cirkulationspumpen ifrån Nibe (se nedan) när kyla behövs? Det blir alltså inte att använda värmepumpen för värmning av luften till inställd komforttemperatur. Har fått uppfattningen att det är väldigt lite energi som kommer att gå till detta av elelementet som sitter där?

Både värmepump och ventilationsaggregat är placerade i tvättstugan, inte långt ifrån varandra. Går man med slang eller rör ifrån värmepumpen upp på taket till kanalbatteriet? Antar att dessa också måste isoleras?

Förutsätter att denna fortfarande behövs för att cirkulera vattnet till kanalbatteriet?
http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-ECS-404/

Vad tror ni om mitt resonemang, alla synpunkter mottages tacksamt!
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 oktober 2013, 19:08:51 »

Angående frikyla via aggregatet blev jag själv inte rekommenderad av enervent att göra så. Minns inte orsaken mera men troligen nåt med kondens?

Jag frågade även nyligen av enervent varför aggregatet måste värma nu när det är +5 ute eftersom "era aggregat är så bra att det sällan måste eftervärma luften" och fick följande svar:

"I normala fall är aggregat som inte har kylfunktion (sommarnattkyla räknas ej) inställda att vara tilluftstyrda, dvs. aggregatets automatik strävar till att hålla tilluftens temperatur på det värde som användaren ställt in som börvärde från panelen. I ditt fall är börvärdet 20°C, tilluften 20,3°C. Då kommer aggregatet att värma tilluften till 20,5°C (+/- 0,5°C hysteres omkring börvärdet) varefter eftervärmen stängs av. Eftervärmen kommer att gå igång igen då tilluften sjunker under 19,5°C. Eleffekten som eftervärmen använder regleras enligt det verkliga behovet, för att värma tilluften 1°C behövs några tiotal watt.
Med värmeåtervinning är det inte möjligt att få varmare tilluft än några grader under frånluftens temperatur. I ditt fall ligger du nu just på gränsen att det behövs lite eftervärme för att hålla tilluften på inställt värde. Skulle du sänka börvärdet med 1°C skulle det inte behövas eftervärme. I mätningsmenyn, rad 12 uppifrån, visar raden hur mycket aggregatet värmer. Mätvärdet visar Värme och siffervärde mellan 100 - 200, där 100 är eftervärme effekt 0% och 200 effekt 100%. Om eftervärme inte behövs visar raden VVX och siffervärde 0 - 100, dvs hur stor effekt som värmeväxlaren går på.
Värmeåtervinningen kommer att öka något när utetemperaturen sjunker. Det beror på att temperatur skillnaderna ökar och på att fuktåtervinningen i värmeväxlaren effektiveras och ökar därigenom värmeåtervinningen.

Börvärdet för temperaturen i ett tilluftstyrt aggregat rekommenderas att vara några grader under den önskade rumstemperaturen. Speciellt i en bostad med golvvärme leder för varm tilluftemperatur till kalla golv. En svalare tilluft leder också till att den inkommande luften i rummet blandas bättre med rumsluften och inte blir uppe vid taket. Känns det dragit är tilluften för sval, men så länge det inte känns drag kan man sänka på tilluftens börvärde."


Just nu drar mitt aggregat ca 5 w de enstaka gånger det värmer och förhoppningsvis blir det inte så många timmar. Ett aggregat med EDW blir väl ca 1000 € dyrare i inköp så det får rulla på några w före mitt är intjänat. Men den bättre panelen med eda-teknik är ett måste.

Angående isolering av ventilationsrör (som nu inte blev av?) så har uponor färdigt isolerade ventilationsrör som är godkända att användas direkt för kylning för den late. Annars blir det väl att linda 2 varv med 50mm ventilationsisolering vilket är skitkul.

För fläktkonvektor behöver du nog dra 2 isolerade slangar till den/de platser du vill ha konvektorn på. Det var några styva jäklar att dra fram som jag fick av min vvs gubbe.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 oktober 2013, 09:23:48 »

Undvik markiser, de kan inte användas då det blåser.
Utvändinga persienner är däremot OK.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2013, 06:09:00 »

Hur löser man frysrisken i värmebatteriet, separat cirkulation med frysskydd, eller frysskydd i hela värmekretsen?
Jag skulle definitivt rekommendera en fläktradiator som du skall försöka kyla med 10 grader varmt vatten, den redan klena kyleffekten blir mer eller mindre obefintlig i en FTX, du behöver en rejäl fläktkonvektor för att få ut en rimlig kyleffekt.

Om du går på "persienner", se till att få dem på utsidan av huset, alltså egentligen fasta utvändiga solskydd eller markiser.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 13 oktober 2013, 20:29:00 »

I vår förra kåk hade vi frikyla på tilluft. En mycket enkel variant med allt för litet batteri. Det huset var inte så värst välisolerat. Funkade sisådär. I vårt nya hus som är väl isolerat, ny kanaldragning med frikostiga dimensioner och låga tryckfall så har vi fått till en hyffsat fungerande kyla faktiskt. Man kan inte förvänta sig Air condition  men det är klart svalare inne än ute. Märks mest när man varit på jobb och huset varit stängt under dagen. Svalt och skönt inne. Vill man få lite extra så går dom flesta FTX aggregat att forcera luftflödet på vilket höjer kylkapaciteten. Jag tycker att det är helt ok att investera i det. Inga stora kostnader att få till i nuläget innan lösullen är på plats. Tänk på att isolera kanalerna innan. Speciellt tilluften så att kylan finns kvar när det kommer till rummet.
Skrivet av: Maba
« skrivet: 11 oktober 2013, 19:12:20 »

Jag tänker nog prova på FTX med både värme- och kylbatteri. Värmebatteri för att hålla ner framledningstemperaturen på radiatorerna på vintern och få ut 'lite' kyla på sommaren i hela huset.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 11 oktober 2013, 18:46:36 »

När det var som kallast förra vintern(typ -20) så hade jag ca +15 på inkommande luft utan extra värme.

Sen har jag en hypotes om att den nya friska luften blandas bättre om den är lite kallare och därmed sjunker. Men bara spekulationer från min sida...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 oktober 2013, 17:25:27 »

Vad händer om man inte värmer man borde väl inte känna av kall draget eller ? Det brukar ju funka rätt ok med flvp som tar in kall luften direkt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2013, 17:14:53 »

Jo, oftast behöver man värma tilluften lite med FTX, men med moderna aggregat så brukar det inte behövs särskilt mycket.
Men sätt dit en FTX med kanalvärmare som kan värmas med vatten om du ändå håller på med grejerna, några kr i driftkostnad gör det ju.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 oktober 2013, 13:46:51 »

Om luften behöver värmas så är det klart det ska göras med vp men kommer det behövas ?
Skrivet av: emmeh
« skrivet: 11 oktober 2013, 13:34:46 »

Tack för svaren!
Ja, då känns det som att jag skippar frikyla via FTX.
Om jag förstått rätt så fungerar en fläktkonvektor som så att det kalla vattnet leds in i ett element med en fläkt som blåser på det? I mitt fall skulle det innebära att dra vattenledningar genom hela huset (förmodligen på vinden) och göra nån efterhandskonstruktion. Alla innerväggar sitter redan. Tror att det blir att lägga pengarna på riktiga persienner istället...

Då är det egentligen nedanstående fråga som återstår:
-Om jag inte satsar på frikyla, är det då ändå värt att använda värmepumpen för värmning av luften i ventilationsaggregatet?
Skrivet av: Kaggen
« skrivet: 10 oktober 2013, 14:53:26 »

 Ponera att du har ett hus på 200 m2 och 0,35 l/s. Då har du 70 l/s som tilluftflöde och med en undertemperatur på 10 grader blir kyleffekten 70 x 1,2 x 10 = 840 W. Denna kyleffekt som du kan distribuera med tilluften kommer att vara för liten för att det skall vara "lönt". Du skall satsa på en fläktkonvektor i stället.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 oktober 2013, 14:48:16 »

Jag tror inte frikyla via FTX är särskillt effektivt, det krävs rätt stor luftomsättning för att kunna kyla ner luften och en FTX blåser helt enkelt för lite.
Jag skulle satsa på en rejäl fläktkonvektor istället för frikylan, den jag har (kolla foten i inlägget) är egentligen lite klen till mitt hus, jag får köra den på max när det går över 25 °C ute och då håller den ca 2 °C lägre temp inne (än ute).
Skrivet av: emmeh
« skrivet: 10 oktober 2013, 13:59:03 »

Hej.

Jag håller på att färdigställa mitt nya hus och försöker få en uppfattning om det är värt att satsa på frikyla i mitt fall, innan allt byggs in eller köps.
Huset är placerat i Västerbottens fjällvärld med sjövärme i ett vattendrag som förmodligen aldrig blir varmare än +10 på botten under sommaren. Det är stora fönster åt söder, så det kommer onekligen att bli väldigt varmt inomhus på sommaren. Alla ventilationsrör är dragna på vinden, men det är inte sprutat lösull ännu. Det ingår ett Enervent Pingvin ventilationsaggregat i husleveransen och jag har fortfarande möjlighet att byta modell på detta. Jag kommer att köpa Nibe 1245 värmepump med UKV tank på 100 liter. Tanken är att använda värmepumpen för att värma luften i ventilationsaggregatet också, istället för med el som är standard i grundutförandet av Pingvin.
Jag har försökt få fram information och tips, men det har inte gått så bra. Mycket beror det nog på att detta inte är ett område som jag kan något alls om...

Jag har blivit rekommenderad att byta till
http://www.enervent.fi/model_selection_page.asp?menuid=20110&langid=2&countryid=200&modelid=1&sideid=1&fanid=8&controlid=5&heatingid=2&coolingid=4&active=4
som då tydligen har vattenvärme, kylbatteri och EDA panel som styrning.

Jag behöver då tydligen även
http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-ECS-404/
På nåt sätt ska då styrningen fungera så att man drar en ledning ifrån ventilationsaggregatet som styr reläet till pumpen när börvärdet nås för kyla.

-Jag skulle behöva veta om det är rätt "hårdvaror" jag tittat på/blivit rekommenderad? T.ex så man kan få styrning att fungera, eller om det finns bättre grejor?
-Om ni tror att nån verklig kyleffekt uppnås?
-Om jag inte satsar på frikyla, är det då ändå värt att använda värmepumpen för värmning av luften i ventilationsaggregatet?
-Om jag ska använda befintliga ventilationsrören till kylan? Måste då alla rör för luftintag isoleras? Vilket isoleringsmaterial ska jag använda? Finns isoleringsmaterialet som strumpa eller måste det lindas på och vad kostar det?

Jag måste alltså inom kort bestämma hur jag ska göra eftersom sprutning av lösull närmar sig med stormsteg. Hoppas nån kan hjälpa mig och gärna förklara på samma sätt som man skulle gjort till ett barn :-)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!