Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Djupvattenpump ger dÃ¥ligt tryck trots vatten.  (läst 9773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« skrivet: 30 augusti 2016, 22:09:14 »
Hej!
Vet att det finns en fantastisk kunskap om allt och lite till på detta forum så tänkte se om ni kan hjälpa mig åter igen help :) Har upplevt det sista året att vårat vattentryck pendlar väldigt mycket, vatten finns i brunnen. Bra tryck när man öppnar kranen och ingen annan använder vatten någon annanstans. Öppnar man två kranar samtidigt blir det väldigt dåligt tryck fort, stänger man den ena kranen blir det lite bättre tryck i den som är öppen, tar längre tid att få upptrycket än innan. Tog bort huvudledningen till hydrofonen och startade pumpen, fick fram en "pissestråle" från brunnen, rengjort pumpen för 2 månader sen. Kan det var så att den går på 1,2 faser istället för 3? eller vad kan problemet vara?????
Med vänlig hälsning Bagge

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2016, 22:22:58 »
Tror inte att det här är ett elproblem, åtminstone inte på det sätt du tänker dig. En 3 ~ motor går inte över huvudtaget på bara en fas. Med två faser kan den hållas igång en stund innan motorskyddet bör lösa ut men startar gör den inte med bara två faser. Och efter som du säger att du startade den med last så tror jag nog alla tre faser är närvarande.

Gissar på nåt mekaniskt/fysiskt problem men kan ju vara allt från sliten pump till stock trots att den nyligen rengjorts.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2016, 22:33:56 »
Har hört det samma. Provade att ta bort en fas och den gick men som du säger så startade de inte igen. Sliten pump? ska den inte ge max eller inget?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2016, 23:03:21 »
Har du någon trycktank för att få vattentryck (hydrofor eller pressostat) eller är det bara pumpen som ska ge tryck direkt i kranarna?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2016, 23:08:50 »
Har hydrofor med ca 2 delar vatten i.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2016, 23:15:23 »
Då ser jag två kanske tre möjliga felorsaker:
Läcka pÃ¥ hydroforen eller vattenslang o rör sÃ¥ du inte fÃ¥r upp nÃ¥t beständigt tryck eller fel pÃ¥ pumpen, tex utsliten  i pumphjul otät etc
« Senast ändrad: 31 augusti 2016, 08:34:18 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2016, 07:40:54 »
Hej!
Jag tror nånting blockerar flödet, troligen nere vid pumpen vid vattenintaget eller så.
Prova att lyfta upp pumpen en liten bit och prova igen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2016, 11:15:17 »
Pumpen bygger sakta upp ett tryck och håller det om ingen använder vatten så tror inte det läcker någonstans, vet ej om pumpen är utsliten, otät i pumphjul. Man vill ju var 100% säker på att det är pumpen som är problem, en ny kostar ju en hel del. Ska testa i helgen att lyfta upp pumpen en bit och om det blir bättre.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2016, 11:22:52 »
Du har kanske nått "skräp" i silen som sitter före pumpen så lyft upp den och kolla, kolla även, när du endast har ledningen ner i brunnen, om det kommer lika dåligt även då. Är det full "sprut" då är slangen in troligen klämd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2016, 13:35:24 »
Gjorde rent pump och sil för 2 månader sen, misstänkte att det var skräp i pumpen men var väldigt lite skräp. Det hjälpte inte tyvärr. Du menar att jag ska starta pumpen innan jag skruvar på ledningen till hydrufonen?

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2016, 14:00:43 »
Jag fick dålig effekt i pumpen när kommunen hade gjort arbeten i elnätet. Man hade kastat om faserna!
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2016, 14:14:01 »
Har testat att byt om faser. Blev sämre fast på pumpen då >:(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #12 skrivet: 31 augusti 2016, 14:15:10 »
Ja, man brukar kunna lyfta upp pumpen lite så att slangen sticker upp över markytan. Förfarandet är ju lite olika beroende på hur det är utfört.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #13 skrivet: 31 augusti 2016, 14:50:51 »
Få testa det i helgen. Har strömbrytare vid brunnen så bort med ledningen på med strömmen en lite stund och se hur mkt vatten det kommer. Dåligt tryck där med så är väl pumpen sliten?

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #14 skrivet: 04 september 2016, 15:09:59 »
Har nu testat att koppla bort ledningen till hydrofonen  vid brunnen, väldigt dÃ¥ligt tryck även om jag lyften upp pumpen 2 meter enligt tips här ingen skillnad. DÃ¥ Ã¥terstÃ¥ väl bara att byta pump? Eller kan det vara nÃ¥got annat? Om nÃ¥gon har tips pÃ¥ vad man kan köpa en bra pump till bra pris, 3 fas 2 m3/h, tars det gärna emot.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!