Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Daikin, Toshiba eller nÃ¥got helt annat?  (läst 12829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« skrivet: 24 februari 2016, 16:02:43 »
Hejsan!

Vi funderar på att sätta in en ny värmepump hemma hos som komplement till våran gamla IVT som inte riktigt orkar med och då går oljeelementen igång. Vår totalförbrukning ligger på 13500kwh, vet inte hur mycket av det som är hushållsel.
Huset är en enplansvilla på totalt 135kvm.
Vi har haft en kille hemma som har tittat på huset och gett pris på en IVT Silverline och Toshiba Daisekai 8 35.
Jag har läst mycket den senaste tiden på nätet men jag tänkte jag vänder mig till er som har koll!

Som sagt så har jag tittat på lite olika pumpar:

-IVT Silverline (hittar knappt info om den, 10/6Ã¥rs garanti)
-Toshiba Daisekei 8 35 (har last en del tester där den ger mest värme sett på hela bredden)
-Daikin Caldo X 35 (de nya säljs med 10års garanti)
-Daikin Emura X 35 (de nya säljs med 10års garanti , snyggast enligt mig)

Så min fråga är, vilken av de ska man välja? Vilken ger mest valuta för pengarna? Jag hittar inget om IVT:n alls för att den verkar vara väldigt ny. Överlag hittar man väldigt lite info om IVT.
Eller finns det någon annan som finns att rekommendera? Av någon anledning har jag inte fallit för Mitsubishin eller Panasonic, vet inte varför…

Det man ska tänka på är inomhusdelen kommer sitta i hörnet i vardagsrummet strax bredvid tvn, så jag vill helst ha en tyst maskin som gör att jag inte behöver höja ljudet på tvn tills ungarna vaknar på andra sidan huset.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få för jag vet verkligen varken in eller ut.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2016, 22:09:56 »
Har du sett IVTn?
Ser ut som IVT KHR-N, stor lucka som öppnas.

http://brandbirk.dk/varmepumpe.html

Vill du ha en snygg innedel är nog den inte den rätta, men smaken är ju olika  :)

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_NI_SilverLine.pdf

« Senast ändrad: 24 februari 2016, 22:11:35 av Zelda »

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2016, 22:13:16 »
Ja precis en sÃ¥n verkar det vara. Men som sagt, vilken av de ska man välja. För- och nackdelar osv. Jag är för dÃ¥lig insatt i dethär  dontknow

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2016, 22:58:10 »
Emuran är snygg i stängt läge men ser lite underlig ut i drift.
Mitsubishi EF i svart tycker jag är snyggare. I vardagsrummet kan du nog inte köra de högre fläktlägena om du ska höra Tvn. Stora innedelar är oftast nÃ¥got tystare vid samma luftflöde än smÃ¥. Mina FH25/35 skulle jag kunna köra pÃ¥ 2 av 4 i fläkt om de skulle sitta i samma rum som Tvn. Jag hade nog tagit Toshiba 35 av dina val. Eller Daikin Caldo X. Har själv inte monterat nÃ¥gon Daikin X men vanliga Caldo. Toshibans innedel känns mer exklusiv än  Caldo. Ivt är samma som Sharp. Samma som Bosch ocksÃ¥. Bra pumpar men
de senare Sharp innedelarna är mycket plastiga.
Mest valuta för pengarna beror på vad du får ge. Garantier skiljer ju lite också. Tittar du på nätbutiker så är nog Mitsubishi FH35 mest för pengarna.
Kvalité och effekt :)
« Senast ändrad: 24 februari 2016, 23:04:24 av Zelda »

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2016, 23:03:37 »
Tack! Hur ser det ut prestandamässigt då? En snygg innerdel är ju en sak men har den dåliga värden så hjälper det ju inget

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2016, 23:08:00 »
Emira X35 har bra effekt och ganska bra SCOP 4,6
http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-luft-varmepumpar/uftvarmepump-daikin-emura-x/index.jsp
Caldo X35 är nog nästan exakt samma värde bara Innedel som skiljer.
« Senast ändrad: 24 februari 2016, 23:12:48 av Zelda »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2016, 23:12:03 »
Det är så pass dyra modeller du kikar på så även om du inte funderat på Mitsubishi Electric så är ett förslag att kika på deras golvmodeller KJ25 eller KJ35 om du söker en modell med "behaglig" ljudnivå.
Förutsatt att du har plats för en golvmodell bredvid tv:n vill säga.

Mest för pengarna är nog prispressade Mitsubishis FH serie om Mitsubishi skulle vara ett alternativ ändå.

Har dock sett några som betalat låga priser för Toshiba Daiseikai 8 på forumet så med dom priserna är det ganska mycket maskin för pengarna.

Kanske bättre att välja näst bästa placering om den placeringen stör mindre och du då kanske kan utnyttja den bättre?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2016, 23:12:36 »
Ja emuran är snygg. Mitsubishi fe var faktiskt snyggare måste jag erkänna. Men det är som du säger, jag vill ju gärna höra tvn utan att det stör allt för mycket. Är jag inte hemma så spelar det ju ingen roll men på kvällarna kan det ju vara bra. Men är det så att alla pumpar i den klassen är typ likvärdiga är har nån mycket bättre effekt än någon annan? Alla siffror är ju grymt förvirrande. Vad ska man titta efter liksom?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2016, 23:16:57 »
Mitsubishi KJ är grymt fina. Den ger också mycket effekt vid -15. Tysta även på höga fläktlägen.
Sen kan det vara lite svårare att få runt luften i hela huset med golvmodell. Daikin har också två olika golvmodeller.
« Senast ändrad: 24 februari 2016, 23:20:11 av Zelda »

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2016, 23:20:06 »
Jag ska få besök av en kille från daikin på fredag. Han kommer kanske på nån bättre lösning an killen från IVT. Men du tycker alltså antingen en toshiba eller emuran?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2016, 23:25:52 »
Emura eller Caldo är nog bara en utseende sak. Emuran är nog dyrare då det är designinnedel. Daikin eller Toshiba hade jag valt av dem du tittat på. Jag gillar personligen inte monsterspjället på Ivtn. Ivt KHR-N har fått bra i test annars.
Besparing skiljer inte så mycket på dem.
Toshiba har bäst data SCOP och har AAA i energiklass. Men det skiljer kanske några hundringar/år i besparing.
« Senast ändrad: 25 februari 2016, 00:21:02 av Zelda »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2016, 00:10:10 »
Mitsubishi KJ är grymt fina. Den ger också mycket effekt vid -15. Tysta även på höga fläktlägen.
Sen kan det vara lite svårare att få runt luften i hela huset med golvmodell. Daikin har också två olika golvmodeller.

Efter återkoppling av kunder så är kunder med golvmodeller väldigt nöjda med just spridningen av värmen så där verkar vi få olika återkopplingar om du har sämre erfarenhet av golvmodeller.

När vi har kollat upp och jämfört lite själva så upplever jag det så också efter att ha monterat en vägg och en golv i hus med samma planlösning.
I hus med halvdålig/dålig planlösning har det varit betydligt bättre än vad vi utlovat.

Men det kan självklart skilja sig Ã¥t beroende pÃ¥ placering,  planlösning och modell eller hur kunden använder sig av maskinen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2016, 00:18:42 »
Hej. Högst personlig Ã¥sikt men,  hade av dessa pumpar valt Emura x35. Om man värdesätter utseendet. Riktigt snygg, tyst innedel. Finns i vit eller silver/svart utförande. Wifi styrning ingÃ¥r.  Passar bra in i ett vardagsrum. Även Daikins fjärrkontroll ser bra ut. Inget man behöver gömma undan och skämmas för.  Men som sagt smaken är ju delad :) Dock är den nästat 1m bred sÃ¥ kolla upp mÃ¥tt pÃ¥ innedelarna först sÃ¥ att det passar.  Daikins X-serie utdelar känns även de riktigt genomtänkta och moderna. Dual swing kompressorn gÃ¥r tyst och fint. 10 Ã¥rs garanti

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2016, 17:42:29 »
Då är nästa fråga. var 17 ska jag placera innerdelen?
Vi har ett vardagsrum som är väldigt stort.
Röd=nuvarande värmepump
Blå= soffa
Gul=tv
Grön=tänk placering av innerdelen.

Som sagt så kommer innerdelen sitta väldigt nära tvn om man placerar den till höger. jag skulle helst vilja sätta den i mitten nere för att inte ha blåset på mig direkt och "ljudet rakt ut" samtidigt som jag tror att jag kan rikta fläkten ut mot köket och den långa hallen till alla sovrum.
Killen från IVT tyckte den ska sitter uppe till höger, men jag vet inte?!?
Ut från hallen där pumpen sitter idag är det ett valv som tjäl mycket takhöjd, samma sak in till köket och den långa hallen. Just nu bir det liksom ett stopp för värmen, därför ska vi sätta in en till som komplement.

Tar gärna emot förslag (vilka som...)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT, Daikin, Toshiba eller något helt annat?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2016, 19:00:27 »
Vilken del av huset har du bra värme idag och vilken del är det sämre? Med dina valv hade jag valt golvinnedel.
« Senast ändrad: 25 februari 2016, 19:02:52 av Zelda »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!