Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump och Hemförsäkring  (läst 29633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Värmepump och Hemförsäkring
« skrivet: 08 mars 2010, 22:30:24 »
Har hört att man tydligen kan laga en Värmepump via sin hemförsäkring.
Stämmer detta verkligen? Och vilken del i försäkringen är det som tar detta?
Är det någon speciell självrisk eller andra särskilda villkor som gäller?

Trodde en Värmepump var att betrakta som ett hustillbehör som en spis eller frys eller liknande
och därför inte går att laga via hemförsäkringen.
Tacksam om mer info om vad som gäller för detta.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 22:51:42 »
Hem/villaförsäkringen täcker skador på värmepumpen precis som om din spis, kyl eller tvättmaskin går sönder efter garantitiden eller om återförsäljaren har upphört och det då inte går att få hjälp från annat håll.
Dom flesta har 1500:-i självrisk och sen åldersavdrag efter år 2, det varierar lite mellan bolagen om hur många procent som dras av per år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2010, 17:47:34 »
Jag har nyss fått min panasonic e9 utbytt på försäkringen, jag tror att det var ett åldersavdrag på 15%/år och självrisk.
men det värmde ändÃ¥ gott det lilla tillskottet som försäkringen gav.  Thumbsup
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 17:49:07 av trollkula »
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2010, 21:51:38 »
Vi tecknade ett tillägg på vår hemförsäkring, som skulle täcka in " maskinskada"..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2010, 14:04:59 »
Efter 2,5 Ã¥r rasade min Chunlan och dÃ¥ gav Folksam mig en Fujitsu Inverter 5,6 kW. Kostade mig 1500 i sjlälvrisk och ca 1700 i Ã¥ldersavdrag (10% per Ã¥r). Inget att brÃ¥ka om tyckte jag  :)

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2010, 01:10:15 »
Det kände jag inte till men det låter ju fantastiskt bra
att det finns ett sådant skydd.
Kan vara bra att veta om något skulle inträffa.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2010, 20:55:03 »
Min e9:a rasade. Hemförsäkringen täckte mycket.
De utgick från vad det skulle kosta att laga så jag hade hit en reperatör som gav kostnadsförslag på reparation. Pumpen var 5 år så det blev 10% avdrag per år för år 3-5, samt självrisk 1500.

Jag fick nästan vad jag gav för pumpen för 5 år sedan.

Nu sitter det en ny pump monterad.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2010, 00:57:43 »
Förstår att försäkringarna blir mer och mer åt helvete, när det gagnar individen.
En del exempel luktar skit, men jag förstår om individen blivit "temporert" glad.

Käkar man 5-6 mackor till frukost, så blir det bara smulor till middag, men äter man 2-3, så behöver man inte lägga sig hungrig.

Vart ska det sluta ?
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2010, 17:10:04 »
Förstår att försäkringarna blir mer och mer åt helvete, när det gagnar individen.
En del exempel luktar skit, men jag förstår om individen blivit "temporert" glad.

Käkar man 5-6 mackor till frukost, så blir det bara smulor till middag, men äter man 2-3, så behöver man inte lägga sig hungrig.

Vart ska det sluta ?

Det beror väl på hur många limpor man har? Varför ska man INTE använda sig av försäkringen? Känns ju ganska onödigt att ha en försäkring om man inte har för avsikt att använda den.
Men det gynnar oss andra om du bara betalar din premie och inte nyttjar försäkringen.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2010, 20:19:58 »
Självklart skall försäkringen nyttjas när det händer!!! Nog har de överskott så de räcker, är ändå försäkringstagaren som betalt detta skyddet under många år..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och Hemförsäkring
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2010, 15:53:47 »
Vi måste ju se till så att Jan Snaar har något att prata med media om också.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!