Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?  (läst 2928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« skrivet: 03 december 2009, 19:46:52 »
Hej,

Nu har jag haft min G2 10 installerad i ca 6 veckor och jag tyckte det var dags för att kontrollera brinefiltret. Jag följde instruktionerna men när jag slog pÃ¥ strömmen igen fÃ¥r jag ett medelande om fel fasföljd? Hur kan det uppstÃ¥ bara för att jag stänger av strömmen?  Sc:,h

Tacksam för snabba svar, det är kallt brrr

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 19:50:03 »
Ehhm... nu försvann fel medelandet och pumpen har startat igen  :-[

Men fortfarande skumt tycker jag...

Go kväll  tomte::

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2009, 19:50:33 »
Du kan INTE få fel fasföljd för att du stannat pumpen, för att få fel fasföljd måste man koppla om ledningarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 08:19:45 »
Detekterar inte en del pumpar detta genom att titta på någon temperaturgivare och om tempen inte ökar detekteras detta som fasfel?

Har för mig att någon fick detta fel när en givare hade ramlat ur sitt dykrör. I dessa pumpar bör ju en trasig eller glapp givare kunna generera detta fel.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2009, 16:57:43 »
Dom pumpar som jag har varit i kontakt med har en "riktig" fasföljdsmätare som gör att pumpen inte startar över huvud taget om det föreligger fel fasföljd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2009, 18:54:01 »
bryter man strömmen eller sätter på den genom att skruva i eller ur säkringarna så kan den hinna larma för fasfel innan man fått i alla.... likaså om brytaren inte bryter jämt på faserna

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2009, 22:32:31 »
F2020 är spännande. Där ska man stå och titta i kanalen för hetgastemp själv när kompressorn gör första starten för att se att den stiger fort.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2009, 00:08:25 »
Håller med el-micke, fel fasföljdsvakten har även fasvaktsskydd d.v.s. fel spänning på någon fas.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Fel fasföljd efter rengöring av brine filter?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2009, 14:17:51 »
För att verkligen kontrollera att kompressorn går åt rätt håll bör man känna så tryckröret blir varmt.
I reglerdatorn finns ett "minne" som känner av hur faserna låg första gången kompressorn var igång och gick åt rätt håll.
Denna koll görs ju på Thermia-fabriken! Om faserna ligger annorlunda ute vid installationen kan du få detta larm.
Lite dum grej, så lite inte på denna utan känn på tryckröret på kompressorn
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!