Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
Hej!

Vi har en äldre bergvärmepump av märket EVI HEAT (installerad av förra ägarna..) på 5 kW som behöver bytas. Inget akut fel på bergvärmepumpens funktion (än) men den börjar bli trött och går ganska ofta på tillsats under vintern. Jag har haft par olika installatörer på besök under vintern/våren och har nu 4 offerter som jag gärna skulle vilja få ett par extra ögon på. Tacksam för all hjälp jag kan få i detta!  tummenupp

Fakta om huset
  • Strängnäs kommun
  • Enplansvilla från 70-talet med 170 m2 uppvärmd yta, varav 125 m2 boyta och 45 m2 biyta (garage, tvättstuga, relax)
  • ett vattenburet radiatorsystem (1-rörs värmesystem)
  • styrd ventilation med FTX
  • en luft-luftvärmepump (AC och värme hösten)
  • nya 3-glasfönster
  • OK isolerade väggar för tiden (U-värde 0,4) och tilläggsisolerat tak
  • en (oisolerad?) betongplatta som grund
  • Vi är 2 vuxna och 2 småbarn (0 - 5 år) som bor här.
Borrhålet

Borrhålet är ganska grunt och har ett djup 123 meter och 9 meter ned till berg. Beläget i Strängnäs kommun cirka 4 km från Mälaren, 500 m från sjö och 100 meter från Å. Har gjort en del mätningar under januari och februari i syfte att se hur värmepumpen arbetar med energibrunnen.
  • 123 meter djupt, gjordes 2006.
  • Temperaturen till borrhålet från värmepumpen har varierat mellan 4,3 och 2,8 °C. Vid mätning i februari 2,9 °C
  • Temperaturen från borrhålet till värmepumpen har varierat mellan 6,0 och 4,8 °C. Vid mätning i februari 5,2 °C
Offerter
Jag har tagit in fyra offerter med bergvärmepumpar från tre olika tillverkare. Storleken på pumparna varierar mellan 6 till 8 kW. Kostnaden bland de olika installatörerna är ganska snarlika kring 150 000 kr. Jag är dock lite osäker vilken av, tillverkarna, modell och storlek som passar bäst utifrån våra förhållanden. Vad tror ni?  :)

PS. Offerterna är harmoniserade med varandra och alla installatörer ska utföra arbete i samma omfattning i värmecentralen.

MärkeModellStorlek på maskin [kW] Kostnad (före ROT-avdrag)Kostnad (efter ROT)
NIBES1256-88178,188 kr159,500 kr
ThermiaCalibra Eco 88175,000 kr156,625 kr
ThermiaCalibra Eco 88166,875 kr149,353 kr
IVTGeo 606C6169,400 kr151,401 kr

Tacksam för er hjälp!

/Björn
2
Panasonic / SV: Underhållsvärme värmer alldeles för mycket med en CZ25ZKE
« Senaste inlägg av electroluxaren skrivet Idag kl. 17:04:13 »
det är inte så enkelt att väggenomföringen är dåligt tätad?
3
Värmepumpar - Luft/luft / SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av rocas skrivet Idag kl. 17:03:21 »
Jag har ett antal luftluft vp i olika hus......och de används sällan.

Om jag vore i din situation skulle jag montera en st maskin....där det blir som varmast.
Den kommer att göra stor skillnad.

Jag skulle självklart välja en maskin för både värme och kyla.

Jag säger som Rickard: Krångla ej till det i onödan.
4
krypa på vind, skylift, bygga ställning, höghöjdsjobb arbetsmiljöansvar skyddsutrustning åtskilliga håltagningar.
ca 40h arbete á 1000.- ännu mera om det inte går att gå upp på vinden

offerten du fått är billig.

detta är ett stolleprov
5
Panasonic / SV: Underhållsvärme värmer alldeles för mycket med en CZ25ZKE
« Senaste inlägg av HCrille skrivet Idag kl. 14:03:54 »
En anledning till en missvisande tempinställning kan vara dåligt utförd tätning i väggen där rör / elkablar går mellan inne / ute del .
Kall uteluft ger missvisande förhållande till tempsensor i innerdelen .
Om den dåliga isoleringen är orsaken till problemet, kommer felvisningen av temperaturen att vara större vid kallare utomhustemperatur.
Ju kallare det är utomhus, desto mer värme läcker ut och desto större blir temperaturskillnaden mellan den omgivande luften och den faktiska temperaturen inne i rummet.
Vid varmare utomhustemperatur är värmeförlusten mindre och felvisningen på termostaten blir mindre.
/Gemini
Om jag mäter ute,inne och storleken på feltemperatur  under en tid bör jag kunna se om isoleringen är problemet.
/Christer
6
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Senaste inlägg av Gröngölingen skrivet Idag kl. 13:47:02 »
Aha, BT6 sitter på tanken, och det gör även BT25 ser jag.
Varje gång detta problem uppstår så ökar BT25 ett snäpp precis innan BT6 börjar sjunka.
Och problemet ser ju ut att öka när du stängde av golvvärmens cirkpump.
Så problemet är inte för högt flöde på golvvärmen utan för lågt.
När golvvärmens uttag ur tanken minskar så kommer det en höjning på BT25 och sen omsätts vattnet i tanken.

Jag tror att om du trimmar in värdet på 9.3.12 (VB diff VP) så att den stoppar värmepuduktionen när du får denna ökning på BT25 så borde det bli bättre.
Men jag hittar ingen inställning för att köra laddpumpen intermittent/kontinuerligt, går den hela tiden eller bara med kompressorn?

Ett alternativ är att prova med en lägre framledningskurva så att golvvärmetermostaterna aldrig stänger utan att utflödet dit blir mer konstant?

Jag kanske har förklarat lite dåligt. Cirkulationspumpen till golvet går konstant nu igen och ventilern är väldigt sällan öppna (förutom de till badrum som är fullt öppna hela tiden). Så det är inte stora variationer i golvvärmeflödet.
Den dippen upp på BT25 så är när VPn värmer upp värmetanken. Så det ser ju ut att funka som det skall. Förutom att det 35°gradiga vattnet hittar upp till VVtank innan BT25 är nöjd.
Menu 9.3.12 finns inte på min SMO s40 men jag förstår din tanke.
Ja, Laddpumpen kan gå intermittent eller i något "autoläge" som jag ännu inte riktigt förstått. Laddpumpen kan ställas att gå även i vänteläge men jag har stängt av den. Känns spontant dumt att cirkulera ut värme från tank ?


Du har rätt i att dipparna kommer mer frekvent nu. Tyvärr så for jag på jobb ett par veckor nu men skall testa öka flödet och sänka framledningen på golvvärmen. Det är faktiskt en bra ide bara för att se om det blir skillnad och billigare med lägre temp i värmetank.




7
Daikin / SV: Litet delta framledning/retur
« Senaste inlägg av perra83 skrivet Idag kl. 13:41:31 »
Min Nibe S1255 lägger sig på ett delta på 3°C och jag har radiatorer. Jämnvarmt överallt. En mer sansad värmepump har jag aldrig stött på.
8
Värmepumpar - Luft/luft / SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 12:54:26 »
Tillkommande kan vara hyra av skylift, att de år två man hela tiden, och så den inte obetydliga risken att en sådan speciallösning kommer att ge dig och dem huvudvärk i många år för att det inte fungerar så bra som du vill.
Är de två man i två dagar så behöver dom nästan 30 000 för jobbet.
Och så lika mycket vinst.
Mitt enkla konstaterande är att du krånglar till det för mycket, en utedel för en AC är en statussymbol, peppra väggarna fulla, dina grannar kommer bli avundsjuka.
Skulle du köpt av oss hade det kostar mellan 45 och 50 000 kr.
3 stycken 4.3 kW rena AC.
En annan lösning är markiser.
Räkna med att du måste kyla bort närmare 1000 W värme för varje m2 fönster du har i söderläge.
9
Värmepumpar - Luft/luft / Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av Daniel Kl skrivet Idag kl. 12:38:19 »
Jag har för avsikt att installera AC i mitt suterränghus men har några funderingar. Jag har en tillbyggnad på huset baksida, där har vi stora glaspartier vilket har gjort att det i huset som på sommartid redan innan var svårt att hålla svalt naturligtvis nu är ännu varmare. Under sommaren är det inte ovanligt att vi när kvällen kommer har 27-28 grader invändigt och det är svårt att vädra ur och få ner temperaturen under kvällen. Det resulterar att de i familjen som sover på övervåningen måste sova på nedervåningen (halvt markplan/halvt källare) där vi har helt ok svalt. Övervåningen har total kvadrat på ca 120m2. De områden som jag vill ha kyla i kan man dela upp i 3 zoner. 1 och 2 är sovrum på ca 12m2 och 3 är det större utrymme med vardagsrum och kök i en öppen planlösning. Den senare delen är ca 80m2.

Jag har haft kontakt med en etablerad och seriös firma för att diskutera lite alternativ. Jag har haft som önskemål men inte absolut krav att det vore bra om jag kunde klara mig med 1 st uteenhet som placeras på kortsida utanför den större zonen som ska kylas. (rent visuellt vill jag helst inte har en uteenhet på motsatt kortsida på huset). Från kortsida jag vill ha värmepumpen är det möjligt att gå upp med rör på väggen och in på vinden. Sedan dra rör på vint längs med huset och över till andra änden för de inneenheter som ska sitta i sovrummen. Huset är 12m långt och det är väl ca 4 meter att ta sig upp längs med kortsideväggen.

Förslaget jag har fått är att sätta 1st värmepump på önskad kortsida. För att klara av att kyla det större området är förslaget att jag måste ha 2st inneenheter för att täcka in tillräckligt av den lite större ytan i zon 3. 2st rörslingor dras sedan på vind bort till andra änden av huset till sovrummen för att gå ner i de 2 sovrum jag har där. Förslag har även varit att jag i den större ytan ska sätta takkasseter istället för vägghända enheter. Snyggare, jag håller med, och ska vara bättre på att fördela ut kylan i utrymmet jämfört med de väggmonterade. I den lösning som presenterades skulle det även ingå någon liten dräneringspump på vinden, alla rör och övrigt material och installation

Priset för detta skulle ligga på 145’ (2 takkassetter och 2 vägghängda) och 125’ (vägghängda inneenheter på alla fyra positioner) plus kanske ett par tusen för el dragning som inte var inräknat. Jag säger inte att det är ett felaktigt pris, men det är lite högre än vad jag själv skulle ha gissat på. Hade nog tänkt att det skulle kosta 80-90’. Det jag har lite svårt att förstå och behöver er hjälp med är att förstå rimligheten i det som inte är de fysiska produkterna. Priset för värmepumpen är 35’, priset för inneenhet i sovrum 5’ (2,5’/st), priset för vägghängda inneenheter i större utrymmet är 18’ (9’/st) eller 36’ för takkassetter (18’/st). När jag summerar detta så hamnar jag på ca 60-75’ kr. Då återstår alltså ca 65’ kr för att bekosta rör och allt annat som behövs för installationen plus arbetstiden. Priset jag har fått är inklusive ROT. Jag har sökt lite på vad rörslingorna kostar och det ser väl ut att kosta runt 250:-/meter? Det borde inte bli mer än ca 10-12’ totalt (har räknat ut att det borde röra sig om strax under 50m rör totalt).

SÅ, mina funderingar just nu:

1. Är det ett pris som är marknadsmässigt för denna totala lösning?

2. Är det rätt bedömning gällande dimensionering? Dvs vad skulle bli konsekvensen om jag endast satte 1st inneenhet i det större området? Målsättningen är ju absolut att vi ska kunna kyla ner huset på kvällen och under natten till en behaglig nivå. Målet är INTE att anläggningen ska stå och gå 24/7 och att den därmed ska kunna hålla låg temp jämt fördelat i varenda vrå under de soliga och varma timmarna under dagen.
10
IVT / SV: Hur mycket KB temperatur kan sjunka under vintern?
« Senaste inlägg av Håkke skrivet Idag kl. 09:26:26 »
Inte helt hundra på djupet då förre ägaren borrade och protokoll saknas.

 Hålet gick ursprungligen mot en Thoren 10kW värmepump med fast kondensering vilket inte belastar hålet lika hårt som nuvarande IVT. Med facit i hand hade det räckt med offererad 7kW pump, men valde 9kW då det inte kostade så mycket extra. I kombination med volymtank på 120l så har jag få starter per dygn och få drifttimmar per år.
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!