Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 33712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #60 skrivet: 05 januari 2019, 08:44:14 »
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvet
på flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.

men visst spela möblering roll oavsett vilken lösning man väljer
och det är långtifrån alltid som default inställningarna funkar

att ställa vingar och fläkt efter möblering och planlösning bör man göra fortlöpande


Nej, Det tycker jag inte alls att det stämmer för golvmodell. Att möblering har stor betydelse. Du kan ställa en soffa framför. Den kommer bara och säga: OK jag bjuder  på detta. Så länge ingenting blockerar utblåset så är det frid och fröjd. Return luften kommer under soffan och på sidorna. Däremot om man använder den mysiga... undre utblås. Då blir det pannkaka. Här är det skiss på luftflöde i 2 rum men det blir samma med hela huset inkl övervåning.

« Senast ändrad: 06 januari 2019, 08:26:10 av tubaralo »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #61 skrivet: 06 januari 2019, 17:50:40 »
okay vad var det som du tycker inte stämmer???

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #62 skrivet: 07 januari 2019, 22:52:28 »
okay vad var det som du tycker inte stämmer???

Det tycker jag inte alls att det stämmer för golvmodell. Att möblering har stor betydelse. Så länge vi inte stör luften i en naturlig cirkulation, kommer det att fungera på hela huset inte bara det rummet vp finns. Inga möbler kan stoppa det.

Detta har jag skrivit tidigare som svar på ditt kommentar tidigare: Det är inte sant att för golvmodell är det viktigt att ha ett öppet utrymme. Detta gäller i första hand väggmodell. Även om vi monterar enheten under fönstret och ställer framför  soffan, fortsätter den att fungera perfekt. Vi kan montera den under trappan och det kommer fortfarande att fungera. Eftersom den varma luften som blåses upp från enheten returneras aldrig direkt till innedelen. Vi kan minska fläkthastigheten, effektiviteten och COP sjunker men det påverkar inte luftcirkulationen. Det ju det som är stor skillnad mot väggmodell.
« Senast ändrad: 07 januari 2019, 23:01:30 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #63 skrivet: 07 januari 2019, 23:19:22 »
På tex mitsubishis golvmodell KJ så väljer man om man vill ha bara luft snett uppåt eller om man även vill ha snett nedåt och flertalet får bäst spridning i huset när man använder båda utblåsen och då får det inte stå tex en soffa framför.

Ser att du skriver om att ”fel” ingenjörer har konstruerat en del vp, om jag har förstått det hela rätt så företräder du en tillverkare eller är ”tillverkare” och frågan är då varför du inte tillverkar en modell som du vill ha den istället för att tex hänga en vanlig vägginnerdel upp och ner vilket blir pannkaka vid kyl eller avfuktningsläge ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #64 skrivet: 07 januari 2019, 23:47:20 »
Sällan man sett någon ändra sina inlägg så ofta !
Kan bli lite märkliga trådar om ett svar är till ditt ordinarie inlägg som du sedan i efterhand har ändrat texten i.

Kanske bättre om du gör ett nytt inlägg istället om du vill förtydliga något än att göra en massa ändringar?

Flera gånger ser man inlägg som är totalt olika det ursprungliga och det borde finnas någon möjlighet för den som vill att även se dom ursprungliga men det är snarare en fråga till Rickard  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #65 skrivet: 16 januari 2019, 15:56:58 »
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?
Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?

Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmeväxlare. Visst rinner det vatten  från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.
« Senast ändrad: 16 januari 2019, 20:28:34 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #66 skrivet: 16 januari 2019, 16:01:52 »
Jag tror nog jag förespråkar Mitsubishis KJ golvmodell till mina kunder  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #67 skrivet: 16 januari 2019, 16:17:19 »
Jag tror nog jag förespråkar Mitsubishis KJ golvmodell till mina kunder  ::)

du kanske kan erbjuda blommor på köpet?  tummenupp 8)

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #68 skrivet: 16 januari 2019, 16:36:37 »
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?
Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?

Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmrväxlare. Visst rinner det vatten  från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.
Ja de va de mest knäppaste jag har sett, vända upp och ned på en vägginnerdel och sätta den under ett fönster. Sc:,h Om du nu ska ha en vägginnerdel utmed golvet under ett fönster så sätt den gärna åt rätt håll isf. Sen att de inte säljs så många golvmodeller beror väl på att man normalt inte kan ha några möbler framför pumpen om man vill ha ut lite riktig värmespridning från den med mindre än att de är rent från möbler framför den. Nej bra mkt effektivare med väggmodeller, då kan man möblera precis som man vill och ändå ha en bra värmespridning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #69 skrivet: 16 januari 2019, 21:16:52 »
Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmeväxlare. Visst rinner det vatten  från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.


Ja de va de mest knäppaste jag har sett, vända upp och ned på en vägginnerdel och sätta den under ett fönster. Sc:,h Om du nu ska ha en vägginnerdel utmed golvet under ett fönster så sätt den gärna åt rätt håll isf. Sen att de inte säljs så många golvmodeller beror väl på att man normalt inte kan ha några möbler framför pumpen om man vill ha ut lite riktig värmespridning från den med mindre än att de är rent från möbler framför den. Nej bra mkt effektivare med väggmodeller, då kan man möblera precis som man vill och ändå ha en bra värmespridning.

Tyvärr Bullikano,  Jag tycker att du har fel i varenda påstående. Det kan jag enkelt bevisa. Om du går genom denna tråden då finner du svaret själv. Du vet säkert att enligt naturlagarna  värmen stiger upp själv och  kylan faller ner själv. Men du och många andra verkar inte acceptera detta.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #70 skrivet: 16 januari 2019, 23:31:29 »
Jodå, de känner både ja och de flesta andra här på forumet till att värmen stiger uppåt och kylan faller nedåt, de flesta här känner också till att en vägghängd innerdel skall ha vingen nästan rakt ut för att få bästa och längsta värmespridning från pumpinnerdelen.
Med en vägghängd innerdel med vinge rakt ut så får man till just den luftcirkulation som din skiss visar i tråden här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg724221#msg724221
Man värmer upp från taket och succesivt nedåt mot golvet samtidigt som den svalare luften cirkulerar tillbaka till innerdelen via golvnivån, precis som din skiss här visar.
 

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #71 skrivet: 17 januari 2019, 00:05:09 »
Ja de va de mest knäppaste jag har sett, vända upp och ned på en vägginnerdel och sätta den under ett fönster.


Vad är det som är knäppaste? Jag skapade helt enkelt en prototyp av golvmodell. En innedel består av 3 huvud komponenter: värmeväxlare, fläkt och anordning för dränering av kondensatsvatten. Plus styrning. Mer komplicerad är det inte. Ser du några väsentliga skillnader mot Mitsubishi KJ ? Jag garanterar dej att prototypen fungerar perfekt. Den är också tystare än de flesta. Lådan är gjord av 22mm skiva och den är mer ljud dämpande än plastlåda. Det klar att det är vis provisorium. Det är bara prototyp.
Du tycker säkert att Daikin, Mitsubishi ..... är gudar och vad kan tubaralo att påstå det ena och det  andra.?
 Jag är helt övertygad att om man vänder upp och ned på en vägginnerdel får man bättre COP med ca 0,5 . Naturligvist måste man kontrollera värmeväxlare uppbyggnad när det gäller kylmedesflöde, oljereturen osv. Det är inte alla väggmodeller är lämpliga att  vända upp och ned.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #72 skrivet: 17 januari 2019, 00:22:30 »
Men varför uppfinna hjulet igen ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #73 skrivet: 17 januari 2019, 00:36:17 »
Men varför uppfinna hjulet igen ?
Javisst, de är det som är så helknäppt här menar ja.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #74 skrivet: 27 januari 2019, 14:06:51 »
Men varför uppfinna hjulet igen ?

Tack vare mina experiment kan jag vara säker på vad jag skriver.
Dessutom är jag snål. Precis som vissa inte skulle tänka sig att köpa  sprit på Systembolaget, har jag inte råd att betala 15 000,- för underutvecklade golvmodeller. Så länge som väggmodell kommer att få en bättre COP än golvmodeller kommer jag att kalla dem underutvecklad.
Jag har beskrivit några gånger varför golvmodeller borde slå väggmodeller med COP ca 0,7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!