Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 23 maj 2018, 08:33:07 »

Prova ändra 230V/115V-knappen som finns baktill på vissa nätagg så får du se hur bra kondensatorer är på att svälja överspänningar en längre stund ;)

De kondensatorer som exploderar då är elektrolytkondensatorer,inte plastfolie som det var frågan om i detta fall.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 maj 2018, 09:27:11 »

Prova ändra 230V/115V-knappen som finns baktill på vissa nätagg så får du se hur bra kondensatorer är på att svälja överspänningar en längre stund ;)

Påminner mig om en gammal historia från den tiden vi hade stationära datorer på jobbet.
På min var startknappen lite glapp, man fick mickla med den för att knappen skulle "ta" när man startade burken.
En jobbarkompis skulle tillfälligt låna denna då jag var på tjänsteresa, hon fick förstås inte igång burken och började fippla med de knappar som fanns.
Den knapp som fanns förutom startknappen var just en 115/230 V omkopplare på nätaggregatet, "poff".  ::)
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 20 maj 2018, 20:28:38 »

Används kondensatorerna som startkondensatorer för kompressorn eller t ex någon fläktmotor?
Det händer lite då och då att sådana exploderar spontant, men det brukar oftast vara s k MP-kondensatorer (oljeimpregnerade papperskondensatorer) som gör så. Framför allt är det vanligt att kondensatorerna exploderar efter en stund om man tar en apparat i drift som har stått oanvänd länge, i synnerhet om den har utsatts för fukt under stilleståndstiden.  Är inte Icar Ecofill nån slags polypropylenkondensator?

Motorn brukar inte ta någon skada av att kondensatorn exploderar. Om explosionen sker när motorn redan är igång så kommer den att fortsätta gå normalt men kanske brummar och vibrerar lite mer än vanligt. Försöker man starta motorn med en kondensator som redan har exploderat så kommer den inte igång, och på en kylkompressor löser bimetallskyddet ut efter några sekunder och får den sedan att försöka starta om efter någon minut. Kommer motorn inte igång, så upprepas detta tills bimetallanordningen havererar och sedan är den permanent bortkopplad från nätet. Men, som sagt, motorn brukar klara sig. Små fläktmotorer kan eventuellt ha en inbyggd termosäkring av engångstyp som måste bytas efteråt, om det nu går att komma åt den.

Det är knappast troligt att åskan får en startkondensator att explodera. Kondensatorn är ju i sig bra på att "svälja" överspänningar, och när den dessutom har en kraftigt induktiv motorlindning i serie kommer motorn att dämpa den korta åskpulsen så att kondensatorn aldrig märker något av den.
När samma sorts kondensatorer används i pulskretsar (t ex elstängselapparater och vissa slags svetsar) så utsätts de för mycket mer svårartade stötströmmar en gång i sekunden, år ut och år in. Och det är sällsynt att de går sönder även i sådana sammanhang.

Prova ändra 230V/115V-knappen som finns baktill på vissa nätagg så får du se hur bra kondensatorer är på att svälja överspänningar en längre stund ;)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 augusti 2017, 21:13:57 »

Förra året exploderade en kondensator av okänd anledning, en av två vita klumpar som sitter monterad längst ner i fronten. ICAR Ecofill. Jag beställde nya och bytte ut båda två.
Kan motor eller kompressor ha tagit skada av detta?

En elsnubbe jag pratade med var helt säker på att det skulle ha vart åska som var orsaken, men det var då ingen åska i luften då. Han trodde också att motorn skulle ha pajat helt av det, men den gick lika bra efter bytet som innan. Den gick några sekunder innan jag hann bryta strömmen.

Används kondensatorerna som startkondensatorer för kompressorn eller t ex någon fläktmotor?
Det händer lite då och då att sådana exploderar spontant, men det brukar oftast vara s k MP-kondensatorer (oljeimpregnerade papperskondensatorer) som gör så. Framför allt är det vanligt att kondensatorerna exploderar efter en stund om man tar en apparat i drift som har stått oanvänd länge, i synnerhet om den har utsatts för fukt under stilleståndstiden.  Är inte Icar Ecofill nån slags polypropylenkondensator?

Motorn brukar inte ta någon skada av att kondensatorn exploderar. Om explosionen sker när motorn redan är igång så kommer den att fortsätta gå normalt men kanske brummar och vibrerar lite mer än vanligt. Försöker man starta motorn med en kondensator som redan har exploderat så kommer den inte igång, och på en kylkompressor löser bimetallskyddet ut efter några sekunder och får den sedan att försöka starta om efter någon minut. Kommer motorn inte igång, så upprepas detta tills bimetallanordningen havererar och sedan är den permanent bortkopplad från nätet. Men, som sagt, motorn brukar klara sig. Små fläktmotorer kan eventuellt ha en inbyggd termosäkring av engångstyp som måste bytas efteråt, om det nu går att komma åt den.

Det är knappast troligt att åskan får en startkondensator att explodera. Kondensatorn är ju i sig bra på att "svälja" överspänningar, och när den dessutom har en kraftigt induktiv motorlindning i serie kommer motorn att dämpa den korta åskpulsen så att kondensatorn aldrig märker något av den.
När samma sorts kondensatorer används i pulskretsar (t ex elstängselapparater och vissa slags svetsar) så utsätts de för mycket mer svårartade stötströmmar en gång i sekunden, år ut och år in. Och det är sällsynt att de går sönder även i sådana sammanhang.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 augusti 2017, 09:40:17 »

Har hittat en som kan kolla på den, men denna har bara möjlighet att fylla med R410a. Går det att blanda med r407c?
Nej, tryckuppsättningen är helt annorlunda.
Skrivet av: psykbryt
« skrivet: 31 juli 2017, 13:56:46 »

Har hittat en som kan kolla på den, men denna har bara möjlighet att fylla med R410a. Går det att blanda med r407c?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 juli 2017, 17:13:22 »

Det där är med största sannolikhet gasbrist.
Hela förångaren ska bli ungefär lika kall (ca +5 °C), uppstår punktfrysning sådär så är det allra vanligaste felet gasbrist
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 juli 2017, 15:32:53 »

Om kompressorn snurrar och den kyler som den ska är det nog inget elfel.
För lite köldmedie brukar göra att delar av förångaren frostar igen.
Tror att det är kapillärrörsexpansionsventil på den där.  Sc:,h
Min gissning är att typ igensatt torkfilter eller nått liknande som gör att det går trögt.  Sc:,h
Skrivet av: psykbryt
« skrivet: 02 juli 2017, 13:20:04 »

Det är inget jag tänkt på att kolla just då, men ska lägga det på minnet.

Efter start blir det frost vid sidan av förångardelen, såhär:
http://zufall.nu/upload/DSC00208.jpg

Temperaturen på det frostiga röret är då -2 till -4°C. Efter ungefär 10 minuter så ökar temperaturen till cirka 0-0.5°C och frosten försvinner.
Det större röret går från ungefär 11 till 1.5°C under samma period. Utluften ligger på cirka 12°C vid omgivningstemperatur på 25-26°C, enligt en simpel inomhustermometer.

Förra året exploderade en kondensator av okänd anledning, en av två vita klumpar som sitter monterad längst ner i fronten. ICAR Ecofill. Jag beställde nya och bytte ut båda två.
Kan motor eller kompressor ha tagit skada av detta?

En elsnubbe jag pratade med var helt säker på att det skulle ha vart åska som var orsaken, men det var då ingen åska i luften då. Han trodde också att motorn skulle ha pajat helt av det, men den gick lika bra efter bytet som innan. Den gick några sekunder innan jag hann bryta strömmen.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juli 2017, 20:18:23 »

Hej!
Om du kollar inuti innerdelen när den låter illa, är det frost på grejerna?
60 °C på kompressorn är väl OK, tror jag.
Skrivet av: psykbryt
« skrivet: 01 juli 2017, 16:58:01 »

Visste inte riktigt i vilken del av internet sådana här frågor ska ställas, så hamnade här då det verkar finnas kunnigt folk här.

Har en 20 år gammal AC som jag haft i några år, använder den bara när det är obehagligt varmt inne. Blir kanske 3 gånger i månaden som mest, under sommaren.

Den har funkat skapligt hittills men i år har den börjat låta märkligt, ibland. Den kan gå normalt i en sisådär 45-50 minuter och sen låter det som att kompressorljudet låter högre och skränigare. Antingen i några sekunder eller tills jag stänger av den. Startar jag den på nytt efter sådär 10-20 minuter så går den normalt igen.

Vad kan detta betyda och vad kan man göra åt det?

Har mätt med ir-termometer utanpå kompressorn (den svarta bubblan) och den tycks bli 57-60 grader som varmast. Verkar det normalt?

Sen, hur kan man veta om det finns tillräckligt med köldmedium i? Har ju hört dels att det kan läcka ut med tiden men också att viss apparater är helt täta och läcker aldrig.

Frågade en firma om de kunde titta på den men de verkar inte tycka att det är värt det med tanke på åldern. En annan ville ha 3600kr för att bara just "titta" på den.

Det verkar inte som att man får en ny sån här enhet för mindre än 20000kr så jag vet inte alls hur man ska gå till väga.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!