Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av cirkulation pump  (läst 2360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #15 skrivet: 24 november 2018, 10:42:03 »
VP står nu i läge för varmvattenproduktion och ska då inte ge någon värme till uppvärmningen. MEN de är på tok för låg temperatur. Vilken drift står pumpen på. Går elpatronen över huvud taget? eller är eltillskottet blockerat. Har du ställt driften till auto?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #16 skrivet: 24 november 2018, 11:26:32 »
Hej!

Den är pÃ¥ Auto. DÃ¥ och dÃ¥ kör den pÃ¥ el ocksÃ¥ men inte överdrivet.  Hur ser du att den är pÃ¥ värmeproduktion i den sista bild? Jag har noll koll pÃ¥ hur mycket skulle vara temperatur  Fram/Retur ledning och brine in/ut eftersom det bruka ändra sig själv va?

SÃ¥ länge har inomhus temperatur stabiliseras lite och det ligger bättre nu 21-22 grader.  Kaminen ligger i källare i extrem kanten av huset medan dessa sensor ligger tvärtom 15 meter borta men idag har jag eldar  lite  frÃ¥n 7 till  11 med bara 2 inlägg. Om vi har lite tur kan även lite sol  komma upp  ::)


Sista rapport  frÃ¥n 2017 dÃ¥ fungerar den i vilket fall

Ute -2
Framledning  49
Returledning 39

Brine in -9
Brine ut -11

Hur kan jag tolka eller genomföra? Kan man ändra retur/framledning utan någon strul samt brine ut och inne? ? vilka värde skulle vara?


Tror inte att den kör sÃ¥ mycket pÃ¥ elpatron eftersom  dagliga förbrukning stor mellan 27-33 kWh  men den kör pÃ¥ tillsatt mer nu än förut.
« Senast ändrad: 24 november 2018, 12:02:20 av andre42 »
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #17 skrivet: 24 november 2018, 11:57:42 »
Jag skrev varmvatten, det ser jag pÃ¥ värdet (70) som är det värde pumpen strävar emot. 70 stÃ¥r det bara om det handlar om varmvattenproduktion. Vid värme och nollgradigt ute borde värdet vid radiatorer  vara ca 40 och vid golvvärme ca 30. Värdet inom parentesen är riktvärdet och värdet utan parentes pÃ¥ samma "linje" är "är värdet"
Du ska/kan inte ändra värdena pÃ¥ fram/retur  ( styrs av det behov som huset har framräknat av datorn) eller pÃ¥ brine (styrs av hur hÃ¥rt kompressorn arbetar).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #18 skrivet: 24 november 2018, 12:05:23 »
Tack för hjälpen! Jag har en del att lära här! Tacksamt för alla som hjälpte med vettiga rÃ¥d!  Ã…terkommer hit pÃ¥ mÃ¥ndag efter vvs har varit här!

 
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #19 skrivet: 29 november 2018, 11:28:17 »
Hej igen!


Som ni misstänkte problem var cirkulationspump och jag fick den pump installerat https://www.rskdatabasen.se/kategori/pumpar/cirkulation/vata-cirkulationspumpar/ups-21-60f-5732069-25

Men jag fick ändÃ¥ inte sÃ¥ mycket värme även pÃ¥ 3 läge i dem sista element i källare. Entreplan blir torkvarmt och rumtemperatur frÃ¥n värmepump är 22.  Jag har strypte lite  pÃ¥ entreplan  för att fÃ¥ lite mer varm i källare men jag fÃ¥r ändÃ¥ inte riktig varmt som jag vill. IgÃ¥r testade jag skruva ner lite till o pÃ¥ alla element upp och kom värm direkt och varmade lite i källare men efter en stund var nästan kallt pÃ¥ alla element.

Är det nÃ¥gon annan förslag som föra strypa smartare utan stänga värmen?  En annan förslag skulle byta igen till en annan cirkulationspump som är starkare men dÃ¥ anslutningar kanske inte passa till.

 ???
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av cirkulation pump
« Svar #20 skrivet: 30 november 2018, 20:02:41 »
Uppdatering!

Hej, efter flera inställning i termostat fick jag en konstant  värmeflöde till källare och och balanserat inomhus temperatur!  Entreplan 21 grader och källare 20 grader! Det lÃ¥ter galen  men  det verkar allt hänger pÃ¥ den första element i entreplan som finns precis över värmepump. Det  gÃ¥r pÃ¥ millimeter  att inte har en kokhet element i ett sovrum samtid har tillräcklig öppet för värme flöda vidare!
tummenupp
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!

Hittade bullerkälla! Ljudet fortplantade genom slangen frÃ¥n värmepump till element under sovrum och kunde höras i 8 olika ställe i huset men starkaste i rum ovanför och hallen men även i köket, entren, badrumet och tvÃ¥ sovrum till sist gillestuga. Nu är ljud helt borta. Jag satte en ljudämpningsplatta  mellan slangen och rör samt över värmepump och nu ska bara komplettera med isoleringsrör.

Kan knappt tror! ;)


Fråga till expert! Kan man isolera den slang och /rör där all varmvatten kommer hus/varmsystem?En termometer visar 55 grader efter värmepump har kört. Undrar om det någon problem i röret att det blir ännu varmare med isoleringsrör.

Jag är tacksamt om någon svarar!
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 639
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!