Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som händer ...  (läst 4121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ommadawn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är det som händer ...
« skrivet: 06 mars 2006, 10:01:01 »
Hejsan,

nu har det hänt. 19.4 minusgrader och mina bägge värmpumpar har börjat blinka rött. Är det
det som skall hända när den slår av för -20, eller är det något annat ? Det står nämligen
lite dåligt i manualen vad som exakt skall hända när den slår av för kylan. Kollar man felsöknings
schemat så säger den bara att man skall kontakta servicetekniker, vilket inte låter helt
korrekt. Misstänker ju snarare att det är helt normalt, dvs att den slagit av för att det var
för kallt.

Sedan undrar jag om den slår på automatiskt igen, eller ?


Utloggad Ommadawn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer ...
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2006, 15:00:17 »
Misstänkte själv att det var något fel.

Hittade en Felsökningsguide hos ahlsell där man kan köra självdiagnostiken. Den tänder
som felkoder då quiet och operation => Fel i PAM krets/krets fel,kretskorts fel utomhus
del, fel på spänningsmatning tillutomhusdel.

Så antagligen var det något som inte fixade kölden. Det mest skumma är att bägge
mina 93:or la av och diagnostiken visar på samma fel på bägge enheterna.

Hmm, hoppas att detta inte betyder något ... :-( utan att det bara var ren slump att
bägge visar samma fel.


Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Vad är det som händer ...
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2006, 15:36:44 »
Fick samtal från min gamla mor som har en nyinstallerad 93:a. Hon sa att den bara blåste kalluft (mer än -20 grader ute) så hon stängde av den och nu ville den inte starta på fullt. Kom fram till att hon hade haft den i quietläge när den blåste kallt och att det kanske fortfarande var för kallt för att den skulle återstarta (ca -12). Den startade till slut men det kom inte mycket värme ur den. Verkar som om quietläget gav mer luft än autoläget?
Skriv gärna in vad du kom fram till.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Ommadawn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer ...
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2006, 16:52:44 »
Ja, nu vet jag vad det var. Lite skojigt så här efteråt, men det är säkert en och annan som tycker att man är "puckad". Men, det visade sig vara en av faserna som hade gått bort (säkring).

Det gjorde uppenbarligen att en del ström (antagligen via alla apparater inomhus) gick i alla fall över till den fasen och gav värmepumparna så pass mycket ström att de gick att starta upp och betedde sig som om att de fungerade, förutom att när den försökte starta motorn i utenheten så fanns det väl inte alltid tillräckligt med ström.

Nåja, jag kan skämmas och dra ned brallorna litegranna ... glad är jag i alla fall att det vara var det ...



Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Vad är det som händer ...
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2006, 20:56:23 »
SÃ¥ det kan bli.....
Skönt att det löste sig ialla fall
 ^-^
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad mrMagoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falköping/sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer ...
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2006, 22:42:35 »
:)   Lustigt

Jag rÃ¥kade ut för samma sak i lördags.    var pÃ¥ väg ner till hobbyrummet i bottenvÃ¥ningen när jag noterade att inomhusdelen blinkade rött....... hann inte mer än att ta tag i fjärren innan frugan hojtar att tv´n "blinkade konstigt" dÃ¥ pustade jag ut och satte tillbaka fjärren gick ut och bytte propp till ena fasen. (jag fick stänga av och startapumpen igen för att den skulle sluta blinka)
vid det tillfället var tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, värmepump, och tv, datorer m,m  igÃ¥ng sÃ¥ gick antagligen v.v beredaren igÃ¥ng.

-22,4 som kallast häromdan(29,1kw pump el det dygnet) och min fd. panna nibe sw150 står på verandan på väg till skroten. :-)
120 kvadrat suterängvilla byggd -81

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!