Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med luftning av brine 1130, är ventilerna rätt placerade?  (läst 6361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En släkting har haft sin 1130 med extern varvmattenberedare i drygt ett år, nu har jag fått tid att hjälpa dom med intrimning av systemet för detta var inte installatören intresserad av - dom lämnade pannan med i stort sett grundinställningar och värmen reglerades av termostaterna på elementen... Det har jag i stort sett fått ordning på men nu är det så att det är luft i brinen.

Nivåkärlet är fullt med vätska, och har väldigt lågt tryck, knappt högre än atmosfärstrycket. Enligt nibes manual ska man öka trycket genom att suga in luft i nivåkärlet. För att göra det stänger man ventilen på inkommande brine när nivåkärlet är öppet och kb-pumpen går.

Problemet är att i denna installation sitter nivåkärlet på utgående istället för ingående KB. Enda sättet jag kan komma på att sänka nivån i nivåkärlet (och därmed höja trycket), är genom att stänga ventilen som sitter på utgående kb vid pannan, men då får pumpen jobba mot en väldigt liten volym, klarar den det? Tänker jag fel eller hur ska man göra?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej

Om du har luft i brine så antar jag du vill ha bort den luften.
Det borde ske genom att luften när den passerar nivåkärlet flyter upp ovanför brine i kärlet.

Jag förstår inte varför du vill höja trycket för det borde nog inte påverka luften i brine.
Och du har rätt att om du har liten volym efter cirkulationspumpen så blir det svårt att sänka trycket i nivåkärlet.

Kan man inte helt enkelt pumpa in luft i nivåkärlet eller är det inte tänkt att det skall ha övertryck.

MVH
Messer

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Kärlet ska ju vara placerat på inkommande givetvis annars blir det som du upplevt problem med avluftning, detta kortfattat skrivet.
Vill du bli av med luften placera om det till returen eller montera dit ngn annan avluftning på returen.
Finns nog inget smidigare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har trycksatt mitt kärl med kompressorn, blåste in luft bakvägen genom säkerhetsventilen på expansionskärlet (Vrid lite på den svarta ratten så öppnas säkerhetsventilen samtidigt som du blåser in luft)

Borde väl vara i princip samma sak att stänga på utgående som på inkommande, du lär sänka trycket ändå.

Borde inte hända nåt med cirkpumpen de få sekunder som du har ventilen stängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo jag hade också iden att blåsa in luft med kompressorn, men tycker att man borde kunna begära att installatören skall ordna en lösning så man kan lufta brinen utan tillgång till kompressor...

Men säg att jag nu blåser in luft med kompressorn, eller provar stänga ventilen på utgående och nivån i kärlet sjunker. Kommer jag då på något sätt få ut luften ur inkommande ledning? Som jag kan se så kommer den fastna i inkommande röret för den kan ju inte gå nedåt och igenom kondensorn?

Om jag får kärlet omplacerat till ingående, ska jag också kräva en ventil före kärlet, eller behöver man inte kunna höja trycket? Ventilen finns ju inte med på nibes ritning, även att dom refererar till den i manualen under instruktionen för tryckhöjning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag provade höja trycket med Nibes "lathund" men det blev inte mycket till höjt tryck inte, högst marginellt.
Därför tog jag kompressorn.

Jag fick för mig att det gick bättre att avlufta sedan jag höjt trycket, trots att de som förstår sig på vad som händer med luft i vätska hävdar motsatsen...

För att få ut luft som fångats i det nedåtgående röret mot cirkpumpen, stäng/öppna blixtsnabbt ventilen på inkommande eller utgående ledning när cirkpumpen för kalla sidan går, då får du en tryckstöt som tar med sig luften från högpunkter i hela systemet, det gjorde det i alla fall för mig.Du får alltså inte lämna ventilen stängd, utan den skall bara stängs/öppnas igen så snabbt du bara kan, det blir en "smäll" i systemet och en rusning av flödet när du öppnar ventilen igen, denna flödesrusning tar med sig luft som fångats på högpunkter.
Jag gjorde så där några gånger under 1 vecka, sedan kom ingen mer luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag har borrat hål i locket till nivåkärl och klämmt dit en ventil för bildäck, funkar jättebra att justera trycket med, liten insats var det med och gick fort.
Luften i brine upplever jag som lite problematiskt att bli av med, kan det ha att göra med vad för frostskyddsmedel man använder sig av? med sprit vill i alla fall, som jag upplever det, luften inte vilja samla sig i några större bubblor (ytspänning ?) som flyter upp till avluftare utan det går nästan bättre att stoppa cirk. pumpen och avlufta i etapper, luften har även en tendens till att samlas på sugsidan av pumpen (av naturliga skäl) med kavitationsljud som följd, samt att vid lågt flöde så samlas små luftbubblor på rörens innerväggar. Kom just hem efter semester då jag kört med oljebrännaren istället för VP (svärfar var gårdskarl han har aldrig sett en VP i drift) då gick det att avlufta massor av luft ur brinet eftersom det stått stilla och luftbubblorna haft tid att flyta ihop.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Som luckyman skrev tycker jag det ser ut som om kärlet sitter på fel sida. Enklast lösning är att sätta dit ett nytt kärl på ledningen som kommer in till huset, fungerar alldeles utmärkt med två kärl. Sätt dit ett T efter påfyllnings/smutsilsklumpen direkt vid röret som går ner till värmepumpen så kolliderar det inte med något annat. ;)
« Senast ändrad: 30 september 2008, 14:41:31 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för tipsen, tror inte jag behöver ha något tryck. Jag ska däremot kontakta installatören så dom får montera avluftare eller kärl på inkommande ledning.

Samtidigt ska dom få dra ledningen från säkerhetsventilen till avloppet som det står i manualen, lite irriterande med vattenpöl på golvet...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!