Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tergÃ¥ng efter semesterläge med mycket konstiga kurvor, Nibe 1255  (läst 8151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har varit borta en vecka och tänkte att det var onödigt att värmen stod på för fullt därhemma så jag ställde ned temperaturen från 22 till 18. Eftersom jag gjort liknande förut och då märkte att elpatronen gick in när värmen skulle upp till normaltemp igen så blockerade jag denna gång elpatronen. Nu var det 7 plusgrader ute när jag åkte men förstås 14 minus när temperaturen skulle upp igen... Gradminuter är inställda på 150 har jag för mig.

Beraknad_framledning.png verkar väl OK antar jag för att få upp temperaturen efter sänkningen
beraknad_framledning2.png visar lite inzoomad en konstig dip för beräknad framledning. Vet inte vad det där är, något konstigt i alla fall
framledning.png visar det riktigt konstiga. Maskinen toppar effekten och sedan stänger av. Sedan kör den igÃ¥ng igen efter nÃ¥gra minuter (gradminuterna tickar ju pÃ¥ rätt snabbt dÃ¥). Men kör dÃ¥ igÃ¥ng pÃ¥ en för lÃ¥g effekt ett tag. Sedan maxar den igen men utan att dra ned pÃ¥ effekten när väl beräknad framledning är uppnÃ¥dd. Den ligger alltsÃ¥ stundtals nästan 10 grader över beräknad framledning. Skumt och inte särskilt ekonomiskt...  Att den stänger av efter ett tag gissar jag har med att den inte mÃ¥r bra av för hög temperatur in???

Någon som har en idé varför den gör som den gör? Bugg i programvaran eller är det jag som gjort något misstag vid inställningen?

Hur gör man för att fÃ¥ en "mjuk" Ã¥tergÃ¥ng till normaltemp efter semesterläge. Man förlorar ju onekligen en del pÃ¥ att maskinen gÃ¥r pÃ¥ max eller tar till elpatron i onödan. 

Jag har tagit lite skärmdumpar från nibeuplink och dragit ut 3 tabb-textfiler därifrån. Tyvärr finns ingen loggning över frekvensen, inte i gratisvarianten i alla fall.

ps Jag har "riktiga loggar" också från maskinen om det är någon som vill titta på dem.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men kan du inte se frekvensen om du kryssar i rutan aktuell kompressor frekvens längst ner och väljer den aktuella tiden du vill se högst upp. Om man vill se vad vp håller på med är usb loggningen ett mycket bättre sätt än uplink men uplinken ser ju snyggare ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frekvensen går att se i statusfönstret för Nibeuplink, men den talar bara om aktuell status för senast avlästa värde och inte historisk status. Det är möjligt att det finns kompressorfrekvens som tillval i den betalda varianten. Jo, jag kör med USB-loggning också. Har dock inte tittat på de loggarna så noggrant eftersom jag inte har något program som det går lätt att läsa in dem i. Om det är någon som har en mall för excel så hojta till! Vet inte om kompressorfrekvens är med där men har för mig att den inte är det, ska kolla det.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Bifoga loggen så kanske det syns i den. Jag brukar öppna loggfilerna med Open office.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sover du aldrig smurfen?   ;)

Här kommer loggarna. Två dagar eftersom det tog 1½ dygn att få en normal drift igen. Antar att återgång till normal drift hade gått snabbare om det varit varmare ute men tagit ännu längre tid om det varit kallare.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kör du med innegivare? Om så är fallet tror jag att du kan dra ner på kompensationsfaktorn på innegivaren så att den inte drar på så mycket på framledningen när den ska upp i normal temperatur. Alternativt att du kopplar ur innegivaren när du använder semesterläget.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Sover du aldrig smurfen?   ;)

Här kommer loggarna. Två dagar eftersom det tog 1½ dygn att få en normal drift igen. Antar att återgång till normal drift hade gått snabbare om det varit varmare ute men tagit ännu längre tid om det varit kallare.
JodÃ¥ sover bra  :) Kollade i loggen frÃ¥n den 27de och ingen kompressor frekvens finns med men kompressorn kör upp framledningen sÃ¥ högt sÃ¥ gm räknas ner och den stoppar sÃ¥ ska den nog inte jobba den ska ju dra ner frekvensen sÃ¥ den gÃ¥r hela tiden men det kanske blir sÃ¥ när innetempen ligger sÃ¥ pass mycket lägre än önskad  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kör du med innegivare? Om så är fallet tror jag att du kan dra ner på kompensationsfaktorn på innegivaren så att den inte drar på så mycket på framledningen när den ska upp i normal temperatur. Alternativt att du kopplar ur innegivaren när du använder semesterläget.

Tack för tips om innegivarens inställning. Jag har innegivare och kör med faktor 2 på den. Alltså inte så speciellt hög påverkan. Gradminuter för tillsats har jag satt till 400 men som sagt blockerade jag den eftersom jag såg att den gick igång förra gången när det var återställning från semesterläget. Jag är dock osäker på om faktorn för innegivaren eller blockering av tillsats gjort så att maskinen fick fnatt. Jag antar att framledningen kommer sticka iväg i alla fall, oavsett om innegivaren är inkopplad eller ej.


JodÃ¥ sover bra  :) Kollade i loggen frÃ¥n den 27de och ingen kompressor frekvens finns med men kompressorn kör upp framledningen sÃ¥ högt sÃ¥ gm räknas ner och den stoppar sÃ¥ ska den nog inte jobba den ska ju dra ner frekvensen sÃ¥ den gÃ¥r hela tiden men det kanske blir sÃ¥ när innetempen ligger sÃ¥ pass mycket lägre än önskad  Sc:,h

Tråkigt att kompressorfrekvensen inte är med, de kanske har kopierat loggningsfunktionen från 1245an utan att tänka på att det vore bra att ha med processorfrekvens också...

Precis, den ska dra ned frekvensen när framledningstempen har nått beräknad framledning. Nu låg den många gradminuter på efterkälken så det kankse finns någon regel att den då måste öka framledningen för att de ska ticka ned snabbare. Men den borde då som sagt dra ned på frekvensen och framledningen när det börjar närma sig noll. Och framförallt när den väl startar igen så borde den också gå upp i frekvens och inte ligga på minimum ett bra tag för att sedan gasa på till max igen.

Som tur är verkar maskinen fungera som den ska nu men jag vill gärna undvika liknande händelser i framtiden och vill gärna hitta ett bra sätt att Ã¥tergÃ¥ frÃ¥n semesterläge utan att köra tillsats och fÃ¥ maskinen att köra oerhört slösaktigt. Nu känns det som att det inte var nÃ¥gon ekonomisk vinst att dra ned temperaturen (precis som en nattsänkning sällan lönar sig) men med en veckas frÃ¥nvaro pÃ¥ vintern verkar det rimligt att sänka temperaturen. Dessutom mÃ¥r blommorna pÃ¥ fönsterbrädorna inte sÃ¥ när man nästan kokar bort vattnet med 65 graders framledning  :o
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man kan göra en egen log set fil och placera på usb minnet då loggar vp det man valt. Man gör filen delvis med Nibe bus manager men då får man max 10 loggpunkter och vissa värden tar 2 loggpunkter. Vp klarar fler så sen kan man klippa och klistra in flera log punkter via wordpad eller liknande lite pyssel men det går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, jag visste inte att man kunde bestämma i en egen fil vad den ska logga. Har inte kört Nibe bus manager. Det är i och för sig inte superviktigt med frekvensen. Det är mer att det vore trevligt att ha med i originalloggningen.

Några ytterligare tips om hur man ska kunna få en mjukare övergång från semesterläge?
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag läste i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58026.0

att inställningen för min-temperaturvärde för köldbärare ut (KBut) kan ställa till det sÃ¥ att kompressorn varvar ned och elpatronen gÃ¥r in och att kompressorn börjar varva ned redan tvÃ¥ grader innan inställda min-värdet. Har inte kollat mitt min KBut men eftersom Nibe 1155 verkar ha -4 grader sÃ¥ har säkert 1255 -4 grader ocksÃ¥. Jag kollade pÃ¥ loggen och KBut verkar ha legat pÃ¥ -1,5 till -1,9 grader vid bottennoteringarna.  Eftersom jag blockerat elpatronen sÃ¥ kunde inte pumpen köra kontinuerligt, kan det gissningsvis vara det som ställt till det även för mig?   dontknow
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är jag hemma och kunde kontrollera inställningarna. Det var -8 grader min KBut fabriksinställning. Så det borde inte vara det som spökar. Jag hittade dock att max framledningstemp var 60 grader och att max dif framledningstemp för kompressor var 10 grader. Så det var nog max 60 grader och möjligtvis också max diff som gjorde så att den betedde sig konstigt.
Dock har jag inte kommit närmare någon lösning för att få en mjuk uppvärmning från semesterläget.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM du ändrar börvärdet med 4 grader så kommer kurvlutningen att vilja ha typ 5-6 grader varmare framledning, och dina 2 grader i rumsgivarkompensation kommer att begära ytterligare 8 grader högre börvärde på framledningen.
Därför har börvärdet bottnat på maxvärdet (60 grader).
att styrningen av kompressorn är så oerhört amatörmässig är skrämmande, men inte förvånande.
Den borde självklart varva ned snabbt när den närmar sig 60 grader så att den kan ligga kvar där tills gradminutunderskottet är noll, och sedan sträva efter att hålla det på noll tills det beräknade börvärdet/rumstempen har uppnåtts.

Jag skulle vilja säga att det är en uppenbar bugg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hÃ¥ller med att nÃ¥gon slags bugg är det.   I viss funktionalitet verkar Nibe ha tagit hänsyn till frekvensstyrningen men kanske "glömt bort den" i andra avseenden.

Själva hanteringen av gradminuter (GM) fungerar inte riktigt på samma sätt med en inverter vad jag har förstått. Den strävar efter att ha rätt framledning men inte att arbeta in GM. Dock finns det några slags regler och funktionalitet för att få ner GM om de blir för många eller efter en varmvattenkörning. Min gissning är att den slutar att hämta hem GM när den har nått gradminutinställning för start av kompressor. Men det är bara en gissning. Det finns nog en betydligt mer komplex beräkningsmetod för hur den ska agera.

Jag antar att max framledning 60 grader är satt av en anledning (tex att det är inte bra med en för hög retur till kompressorn) så jag antar att det är dumt att höja den i alla fall. Undrar hur den reagerar om man sänker max diffen på framledning och retur. Då borde den hålla nere frekvensen och göra en mjukare höjning. Tills den når 60 grader förstås....
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Håller inte riktigt med att 1255 inte skulle jobba hem GM, här är mitt senaste dygn och jag har ställt min pump på GM -100 för tillfället.

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!