Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Pumptryck för högt.  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

projen

  • Gäst
projen
Hjälp! Pumptryck för högt.
« skrivet: 17 januari 2018, 15:46:21 »
Har en teknisk fråga gällande en Nibe fighter 200p.
Ska injustera värmesytemet hemma och har en fundering kring pump- och tryckfallsdiagrammet.
Har tittat på lite andra modeller i Fighter-serien och tolkar det som att tillgängligt tryckfall ur diagrammet är externt tillgängligt tryck, alltså att värmepumpens interna tryckfall är fråndraget.
I systemet kommer jag ha ett flöde på 0,1 l/s vid DUT, med lägsta inställningen på pumpen ger det ett tillgängligt tryck på ca 14 kPa.

Nu till problematiken:

I mitt lilla system har jag ett rörtryckfall på ca 1 kPa fram- och returledning, detta gör att radiatorventilen för dimensionerande sträckan måste strypa bort 13 kPa.
Har en standardventil från MMA som har ett rekommenderat tryckfall på 3-10 kPa, vilket gör att jag stryper bort mer än rekommenderat.
Vid lägre flöden ger dessutom pumpen ett högre tillgängligt tryck vilket gör att tryckfallet över ventilerna blir ännu högre.

Är det något jag missar? I mindre system måste detta ofta bli fallet, med höga tryckfall över radiatorventilerna.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Pumptryck för högt.
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2018, 16:17:01 »
NIBE Fighter 200P är en frÃ¥nluftsvärmepump som är tänkt att fungera med t.ex. ett mindre radiatorsystem i en del av ett hus som för övrigt har exempelvis el-radiatorer. LÃ¥ter väldigt lite med ett tryckfall pÃ¥ 1 kPa även värmesystemet är litet. Ofta brukar man sätta en injusteringsventil pÃ¥ varje retur och det borde väl gÃ¥ att sätta dit här ocksÃ¥ och strypa bort lite av trycket om det blir för högt över själva termostatventilen(?) 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

projen

  • Gäst
projen
SV: Hjälp! Pumptryck för högt.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2018, 16:45:14 »
Men sätter man in injusteringsventil som standard?
Precis som du säger är 200p för små system, som mitt. Ligger på ca 20-60 pa/m i tryckfall för rören vid fullflöde, har summerat sträckorna och kommer upp i ca 1 kPa, vad har jag i övrigt för tryckförluster?
Cirkulationspumpen är inställd på lägsta nivån men ger ändå 14 kPa vid DUT (0,1 l/s), kan aldrig tänka mig att det tillgängliga trycket behövs?
Enligt kurva får man ut 43 kPa vid 0,1 l/s om cirkulationspumpen står på högsta nivån(3). Som sagt är pumpen för små system, när kan det någonsin behövas?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Pumptryck för högt.
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2018, 17:23:59 »
Cirkulationspumpen i Fighter 200P är lika kraftig som t.ex. i Fighter 310P vilken ska klara ett ganska stort hus... Om man har olika värmeslingor brukar det sitta strypventiler pÃ¥ respektive retur för att kunna balansera flödet: https://www.rinkabyror.se/artikel/ta-strypventil-stk-15r/  Det gÃ¥r naturligtvis ocksÃ¥ och modifiera cirkulationspumpen genom att bygga in en mindre el-kondensator än den som är standard pÃ¥ 2,6 µF.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!