Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blue fin korrosionsskydd pÃ¥ Daikin?  (läst 1226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« skrivet: 22 februari 2023, 13:28:19 »
Jag såg att utedelen på en kompis Daikin Caldo skimrade i blått. Är det blue fin korrosionsskydd? I så fall: Vilka Daikin-modeller har blue fin?

Mvh Johan

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2023, 21:54:42 »
Alla som vi säljer i Sverige.

/D

Utloggad JLindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2023, 17:12:27 »
Alla som vi säljer i Sverige.

/D

Tack för infon! Sverigepumpen gör ju en stor sak av att de har det på sina luftvärmepumpar. Daikin hade nog kunnat tjäna på att nämna det åtminstone i produktspecifikationerna. En person som jag som vill ha saker med kvalitet som håller länge uppskattar sådant!

/Johan

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2023, 09:55:15 »
Bluefin finns inte på Daikin, om Daikin har ett eget ytskydd får dom själva svara på men det är inte Bluefin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2023, 10:11:41 »
Bluefin finns inte på Daikin, om Daikin har ett eget ytskydd får dom själva svara på men det är inte Bluefin

"Bluefin" finns endast på HZ från Kinnan.
Det som finns på Daikins maskiner är samma typ av ytbeläggning. Sedan får Kinnan kalla det för vad de vill.

I detta fall handlade TS fråga om en viss teknisk funktion såsom korrossionsskydd.
För mig är det självklart att utomhusenheterna skall ha ett korrossionsskyddande lager.

Varför har inte Kinnan det på de andra modellerna. ?

D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2023, 10:53:37 »
Det är inte kinnan som kallar det bluefin utan det är ett patenterat skydd som panasonic använder. Det är nog bra om varje varumärke använder sina egna benämningar och inte varandras sÃ¥ man inte snurrar till det för kunderna. Alla märken har ju sina egna lösningar och har ju ofta bÃ¥de patenterat dom och namnskyddat dom. Exempel: Optimised Heating=Daikin, Hyper heating=Mitsubishi electric, T-cap=Panasonic, Zubadan=Mitsubishi electric.  Jag tror inte Daikin tex hade varit speciellt glada om Panasonic hade använt Optimised Heating.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2023, 14:07:07 »
Jämför man utedelar från Panasonic med och utan bluefin med ett antal år på naken så ser man inget tecken på korrosion på dom utan bluefin så är det verkligen något avgörande!

Nu jämför jag runt Stockholm sÃ¥ det kanske gÃ¥r att se skillnad om man bor pÃ¥ vid kustbandet pÃ¥ västkusten där det finns mer salt i luften, finns det nÃ¥gon opartisk som har koll  ;)
Misstänker att skyddet är snarlikt på Daikin som det handlar om och borde rimligen gå att hitta med och utan skydd på dessa också vid kustbandet eller har Daikin alltid haft korrosionsskydd även på äldre modeller ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2023, 20:32:14 »
Det är inte kinnan som kallar det bluefin utan det är ett patenterat skydd som panasonic använder. Det är nog bra om varje varumärke använder sina egna benämningar och inte varandras sÃ¥ man inte snurrar till det för kunderna. Alla märken har ju sina egna lösningar och har ju ofta bÃ¥de patenterat dom och namnskyddat dom. Exempel: Optimised Heating=Daikin, Hyper heating=Mitsubishi electric, T-cap=Panasonic, Zubadan=Mitsubishi electric.  Jag tror inte Daikin tex hade varit speciellt glada om Panasonic hade använt Optimised Heating.

Du får gärna berätta vari patentet ligger på "Bluefin"
Mig veterligen är det ett extra lager PE eller epoxi på lamellerna.
Panasonic kallr det för Blue fin
LG kallar sina för Gold fin.
Midea kallar sin för Green armor
Mitsubishi samt Daikin har inte hittat på något namn, dock så är principen densamma.

Vad gäller TS comfort: vet ej hur ditt minne är men de 100-tals E9DKE som byttes när H16 slog till såg alla ut som prickekorv på växlarna i mälardalen.

Inomhusenheterna generellt har inga beläggningar om inte de är gjorda för fuktigt /salt och tropiskt klimat.
Anledningen till det är att dessa korrossionsskydd sänker verkningsgraden för värmeväxlingen mot luft.

D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2023, 20:37:50 »
Måste ha dåligt minne men minns inte att E9DKE som byttes på löpande band hade prickigkorv utseende , är i och för sig nästan 20år sedan !!
Var inte länge sedan vi plockade ner en E9DKE och kan inte påstå att jag såg tendenser på korrosion på den heller men granskade i och för sig inte den så sjukt noga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2023, 20:44:31 »
Jag har sånt där blått på min Panasonic. En granne till föräldrarna har en "vanlig" Panasonic som är mellan 10-15 år gammal och den ser inte konstig ut baktill.
Blue fin känns inte som det är direkt avgörande vid köp. Men har typ alla det numera så är det ju bra.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad JLindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2023, 19:42:11 »
Tack för alla svar! För min del spelar det ingen roll exakt namn, dvs bluefin eller annat namn. Någon form av korrosionsskydd tänkte jag borde vara gynnsamt på utedelen av en LLVP då det flödar mycket fuktig luft igenom en sådan i Skåne. Intressant att experterna inte verkar vara helt överens om det är nödvändigt. Även det är intressant info för en potentiell köpare av LLVP.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blue fin korrosionsskydd på Daikin?
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2023, 20:48:25 »
Tack för alla svar! För min del spelar det ingen roll exakt namn, dvs bluefin eller annat namn. Någon form av korrosionsskydd tänkte jag borde vara gynnsamt på utedelen av en LLVP då det flödar mycket fuktig luft igenom en sådan i Skåne. Intressant att experterna inte verkar vara helt överens om det är nödvändigt. Även det är intressant info för en potentiell köpare av LLVP.

Experterna är nog överrens, det är brukarna som inte är det.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!