Den stora skillnaden är att väljer man en värmepump på 7 kW så ger den 7 kW
vid utomhustemperatur +7°C men sedan sjunker effekten hela tiden. Sanyo CO2
ger däremot 4,5 kw oavsett utomhustemperatur. Där har du den stora
skillnaden.
Det stämmer att det är en uppskattning med 50-60 m från markytan ner till berg. Det finns de som har borrat i närheten av mig och de har haft ca 40 m och vad folk säger så är det ännu sämre där jag bor.
Det var intressant med det där svaret från Sanyo. Stämmer det verkligen att pumpen kan ge 4.5 kW oavsett utomhus temperatur ??
Ja och jag de dagar vi har under -15 grader kan man nästan räkna på en hand (stockholm).
Jag förbrukar aldrig mer än 4.5 kWh för uppvärmning så länge det inte är kallare än -10 grader.
Jag förbrukar aldrig mer än 4.5 kWh för uppvärmning så länge det inte är kallare än -10 grader.
Vad har du för anläggning idag? Ett värmebehov på 4,5 kWh vid -10 grader tyder på en energiförbrukning på drygt 15.000 kWh per år enligt den beräkning jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.
I så fall får du väldigt lång pay-offtid på en nyinstallation.
Jag har själv bestämt mig för denna L/V från Sanyo. Så här svarar de på frågan om 4,5 kW kommer klara av att värma hela mitt hus:CiteraDen stora skillnaden är att väljer man en värmepump på 7 kW så ger den 7 kW
vid utomhustemperatur +7°C men sedan sjunker effekten hela tiden. Sanyo CO2
ger däremot 4,5 kw oavsett utomhustemperatur. Där har du den stora
skillnaden.
Veronica
Kan du utveckla det här lite mera.Jo jag menade inget illa om pumpen. Den är nog bra det tvivlar jag int på men det är tanken det är fel på.
Vad är det för skillnad mellan Sanyos nya pump och den utrustning du har idag. Det är väl pumpen som skiljer och den nya pumpen vet vi väl inte så mycket om.
Tja.
Väldigt vad många tycker om nya Sanyos LV-pumpen. Många "experter" som verkar veta allt om hur den funkar.
MVH
Tja.
Väldigt vad många tycker om nya Sanyos LV-pumpen. Många "experter" som verkar veta allt om hur den funkar.
MVH
Väldigt enkel installation som i princip kan göras själv. Det är bara el och vatten man behöver bekymra sig om. Prisbilden som har figurerat i forumet verkar vara hyfst rätt, min installation gick på 93' med pumpkit, rörprylar (koppar är dyrt :( ) , installatör och betongborrning i vägg.
Varmvattnet verkar räcka utan problem och vi är ändå en familj på 5 pers.
Den lista på COP / effekbehov för kompressorn som har visat i forumet skulle jag vilja veta var den finns. Den finns nämligen inte i de manualer som följer med pumpen.
Mina 2 cent för den ev är intresserad.
/JR
JR vart i vårt avlånga land bor du?
Väldigt enkel installation som i princip kan göras själv. Det är bara el och vatten man behöver bekymra sig om. Prisbilden som har figurerat i forumet verkar vara hyfst rätt, min installation gick på 93' med pumpkit, rörprylar (koppar är dyrt :( ) , installatör och betongborrning i vägg.
Varmvattnet verkar räcka utan problem och vi är ändå en familj på 5 pers.
Den lista på COP / effekbehov för kompressorn som har visat i forumet skulle jag vilja veta var den finns. Den finns nämligen inte i de manualer som följer med pumpen.
Mina 2 cent för den ev är intresserad.
/JR
Har du installerat den själv?
Då borde hu ha fått denna installationsmanual, kolla sista sidan.
http://www.kcc.se/filarkiv/Installationsanvisning_SHP-C45DEN.pdf
Till JR
Jag är nyfiken på den här pumpen. Vad kör du på för temperaturer i övre respektive nedre delen av pannan?
Resultat Thermia Villa Bas 45 bergvärme: Årsvärmefaktor 2,65 Besparing 14.860 kr
Fick just ett nytt reklamblad från värmekylgrossisten i Stockholm:
Luft/vatten eller bergvärme?
Förutsättningar:
- Elenergi inkl. hushåll 25000 kWh/år
- Nettoenergibehov (90%) 22500 kWh/år
- Varmvattenförbrukning 3000 kWh/år
- Inomhustemperatur 21 grader
- Årsmedeltemperatur ute 6 grader
Resultat Sanyo l/v: Årsvärmefaktor 2,33 Besparing 13210 kr
Resultat Thermia Villa Bas 45 bergvärme: Årsvärmefaktor 2,65 Besparing 14.860 kr
Följande 3 erbjudanden på luft/vatten vp-anläggningar erbjöds:
1. Autoterm l/v-pump 200L/v + vp-modul 615 inkl. standardinstallation. Pris:79995 kr
(eller IVT och Carrier vilket är exakt samma produkter)
2. Nibe l/v-pump 2010 + vp-modul VVM240 inkl. standardinstallation. Pris: 82995 kr
3. Sanyo CO2 ECO inkl. standardinstallation. Pris: 84995 kr
Bergvärme sparar marginellt mer, men kostar ca. 40-70000 kronor mer! (enl. samma reklamblad)
Kan man tro på detta??
Sc:,h
Vadå COP?! COP är ett bekvämt sätt att mäta. Man mäter hur mycket värmeeffekt man får ut och hur mycket effekt kompressorn förbrukar, sedan dividerar man det första med det andra. Men, till skillnad från värmefaktor så tar man inte med minusposter som pumpars och eventuella fläktars förbrukning och inte heller hur mycket energi som går åt till avfrostning av värmepumpar som tar energin ur luften. Vid utetemperaturer runt noll grader är behovet av avfrostning som störst. Man berättar s.a.s. inte hela sanningen och den som kalkylerar och installerar utifrån dessa COP-siffror riskerar att bli besviken.
När man anger COP med en temperaturhöjning på 20 grader på avgiven energi blir jag också fundersam. Så stora höjningar kan man t.ex. aldrig tillåta i ett golvvärmesystem, jag har heller aldrig varit med om det i en varmvattenberedare. Skulle ett sådant driftfall uppstå borde styrsystemet larma att cirkulationen i systemet är för låg. Dessutom skulle risken för knäppar i golvet vara uppenbar vid kondensordrift av radiator-/golvvärmesystem.
Asa,
Fick du några kalkyler på Autoterm och Nibe ?
Resultat Sanyo l/v: Årsvärmefaktor 2,33 Besparing 13210 krCOP vid +7 enligt produktblad är 3,1. Men man kan undra om cirkpumpar avfrostning ev stopp vid svinkyla är med i årsvärmefaktorn... Undrar hur dom kalkylerar? Vid varmt väder har man ju litet värmebehov, då spelar COP liten roll det är vid kyla energibehovet finns!!
Resultat Thermia Villa Bas 45 bergvärme: Årsvärmefaktor 2,65 Besparing 14.860 krKul killar jag antar att dom INTE säljer Thermia, den där är utgången med mycket sämre COP än dom som finns NU!!!!
Acktank eller inte, menar du att:
- man accepterar ett temperatursving på 20 grader i den tanken
- man har så liten cirkulation igenom värmepumpen att den hinner åstadkomma 20 graders temperaturhöjning
Jag inser inte poängen, kan någon förklara?
Acktank eller inte, menar du att:
- man accepterar ett temperatursving på 20 grader i den tanken
- man har så liten cirkulation igenom värmepumpen att den hinner åstadkomma 20 graders temperaturhöjning
Jag inser inte poängen, kan någon förklara?
Skulle tro att din punkt 2 stämmer, De kör så lågt flöde mellan utedelen och innedelen att deltaT blir ca 20 grader, t.ex 60 grader fram och 40 grader retur om framledningstempens (till radiatorerna) börvärde är 50 grader.
Förmodligen finns det vissa bekymmer med värmeavgivningen i värmeväxlarna. Men jag håller med om att det verkar konstigt.
I värsta fall är det bara ett sätt att få hög verkningsgrad på pappret, och att de i verkligheten kör med mindre deltaT men med sämre verkningsgrad än de redovisade.
Detta vet jag dock inget om, rena spekulationer från min sida.
Skulle vara intressant att se diagram över COP vid olika framledningstemperaturer och deltaT på denna apparat...
Vad är prisbilden på det här pumparna? (SANYO CO2 luft-vatten värmepump)Läs lite längre tillbaka på den här tråden.
Har nu följt denna debat under ett tag. Sitter i ett enplanshus(107kvm) med källare(98kvm) byggt 1970 och blir inte klok på om det är bra att köpa Sanyos nya. Bor i Skåne och har en förbrukning på 27000 kW per år. Vi har inte så låg medeltemperatur enligt SMHI. Runt 3 minus som kallast i snitt. Vad skall man då satsa på? Sanyo som alltid ger eller någon som ger mer fast slutar vid -10?
Den höga tempen behövs för att få tillräckligt stor mängd varmatten.
Genomströmningsslingan gör att de tappar mer i värme än en med dubbelmantel-beredare.
L/V-pump | +7 grader/50 framl (avgiven effekt) | 0 grader/50 framl(avgiven effekt) | - 7 grader/50 framl(avgiven effekt) |
Sanyo CO2 | 3.1 (4.5 KW) | 2.5 (4.5 KW) | 2.0 (4.5 KW) |
CTC EcoAir 5.9 | 3.1 (5.9 KW) Vid + 8 grader. | 2.9 (5.2 KW) | 2.5 (4.2 KW) Vid -10 grader! |
Nibe 2010-6 | 3.0 (6.9 KW) | 2.6 (5.7 KW). Vid + 2 grader. | 2.1 (3.9 KW) |
Fredrik!
Vad har du för källa till dina siffror angående SANYO?
Enligt installationsanvisningen till VP delen av maskinen blir COP följande enligt mina beräkningar
+7°C(50°C ut) -7°C(50°C ut) -15°C(55°C ut)
3.75 3.10 1.81
Rätt eller fel vet jag inte. Det skulle dock vara intressant att få riktiga driftdata från denna maskin eftersom den rör upp så mycket känslor.
Hur har man löst avfrostningen? El eller reversering?
Hur mycket drar avfrostningen vid olika utetemperaturer? Vid de temperaturer där Sanyo'n kan tänkas vara nyttigast, d.v.s. noll och strax därunder, är luften som fuktigast och avfrostningskostnaden som störst. Det vore intressant att se hela sanningen, alltå vad medelvärmefaktorn blir med avfrostningsenergiförbrukningen inlagd. Detta är väl troligen en brist i redovisningen hos de flesta värmepumpar som tar energin ur luften? Samma sak gäller totala värmefaktorn med eltillsatsbehovet inlagt i kalkylen.
Att prata om COP är verkligen att jämföra äpplen och päron. Så länge driften av fläktar, avfrostningscykler, pumpar och eltillsatser inte är med så är inga jämförelser relevanta.
Finns det ingen representant för SVEP som deltar i detta forum och kan bringa lite klarhet i hur man bör mäta och ange driftdata?
Jag vet att Thorvents (www.thoren.nu) maskiner kan fås med ett luftbatteri i stället för borrhål. Helt enkelt en jord/bergvärmepump med ett luftbatteri och fläkt. De har levererat sådana i olika storlekar till just Skåne. Det är ju ett sätt att komma runt begränsningen på 4,5 kW som Sanyo'n har.
Är jag ute och cyklar?
Jag trodde att COP är energi ut dividerat med energi in på kompressorn och att värmefaktorn skall(?) inkludera all förbrukad och avgiven energi i hela värmepumpen?
Jag skulle gissa att de har en COP över året på totalt ca 1.5-2.0. (förutsatt att den inte används för kyla på sommaren, då faller dessa siffror ytterligare.(Gäller luft/luft-värmepumpar) Sanyon kan ligga något högre.
Hej
Vilken storlek på hus passar Sanyo co2 till?
Enplanshus på platta 110kvm stort eller litet?
Vart går gränsen för stort och litet hus?
70º är det med tillskott av elpatronen?
Eller bara värmepump?
b00k
Peter
En dum fråga, menar du 18000kwh när man har värmepumpen installerad eller den förbrukning man har idag?
studs
Peter
Jag har en enplansvilla på 105kvm byggd 1960 tilläggsisolerad.
Kombipanna med elpatron Årsförbrukning 28000kvh inkl hushålls el.
Luftburen golvvärme med ett vattenbatteri som behöver ca 65-70º vatten.
Vad tror ni kan en Sanyo co2 vara något?
Vad rekomenderar ni?
:)
Peter
Hej
Jag bor i Eskilstuna årsmedeltemperatur ca +7º.
Jag kommer även att installera en braskamin.
Räcker det för att kapa topparna?
Peter
Elpatron går väl bara in när det är riktigt kallt?
Hej igen
Om man har en för liten Sanyo co2 går elpatronerna in och stödjer när värmepumpen inte räcker till?
Elpatron går väl bara in när det är riktigt kallt?
Om man väljer en annan L/V VP med lägre maxtemperatur går elpatronerna in och stödjer till rätt temperatur?
Andra L/V VP klarar väl bara 55º eller?
Drar inte det lika mycket eller mer när man måste stödjevärma med elpatron hela tiden?
Bergvärme, det finns väl bara en VP som når 65º en IVT pump eller?
Hur löser man det annars?
MVH
Peter
Nybörjare
Sanyo'n med CO2 ger 4,5kW ända ner till -20C.Medan en vanlig luft/vatten pump ger den angivna effekten vid +7C,för att sjunka vid kallare teperaturer.Så att Sanyon's effekt motsvarar en betydligt starkare konvetionell pump.
Sanyo'n med CO2 ger 4,5kW ända ner till -20C.Medan en vanlig luft/vatten pump ger den angivna effekten vid +7C,för att sjunka vid kallare teperaturer.Så att Sanyon's effekt motsvarar en betydligt starkare konvetionell pump.
Var har du hittat de kurvorna?
Men i detta fallet handlar det om 70 grader på framledningsvattnet och då ger kompressorn max redan vid ca 0 grader ute (vid 4,5 kW uteffekt).
Mmm, den ger inte 4.5 kW i uteffekt vid låga temperaturer ute och höga framledningstemperaturer, men den levererar dock nåt, en fördel som den har om man inte har för stort hus...
Mmm, den ger inte 4.5 kW i uteffekt vid låga temperaturer ute och höga framledningstemperaturer, men den levererar dock nåt, en fördel som den har om man inte har för stort hus...
Svårt att få investeringen lönsam om man måste ha 65-70 grader i framledningstemp...
Hej igen
Vilken temperatur ska vattnet ligga på för att vara effektiv om 70º är för högt?
Vart går gränsen?