Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250  (läst 17740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gualof

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #75 skrivet: 16 januari 2017, 17:04:43 »
Nej,ljudreducering inte på,men verkar funka bättre nu,3,3 minus o ingen elpatron på,än..40 framledning o 37 retur,49 vv.inte haft dessa nya inställningar mer än någon timma så får se om det håller i sig så.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #76 skrivet: 16 januari 2017, 18:58:36 »
Du har huskurva 52, och kräver alltså minst 52 graders framledning vid -15. Då kan väl din VP bara ge typ 55-56 om jag minns rätt? Sen när det blir kallare så sjunker tempen på det VPn kan leverera samtidigt som huset kräver varmare vatten, så frågan är var brytpunkten går. Definitivt inte vid -22. Snarare vid -18 eller nåt sånt. Och om du höjer huskurvan för att få varmare i huset så stiger den punkten. Så du måste höja Min utetemp.

De där värdena på Kallt och Varmt som du fotat, de säger ju bara vilket max varvtal som ska gälla vid vissa temperaturer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gualof

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #77 skrivet: 16 januari 2017, 19:56:35 »
Inte med riktigt nu??var höja "min utetemp?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #78 skrivet: 16 januari 2017, 21:21:09 »
Bilderna du la upp. På den första finns Min utetemp, och det står nu på -22. Håll koll på vad som händer med VPn om temperaturen sjunker rejält. Om den överhuvudtaget fortsätter gå eller om den stoppar. Tidigare har CTCs LVVP stannat när inkommande vatten är 7 grader under den temp som VPn max kan leverera vid en viss utetemp.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #79 skrivet: 21 januari 2017, 00:15:06 »
Har samma system själv, som funkar mycket bra hos mig efter en hel del inställningar. Har inte tillgång till mina inställningar här, men kanske kan hjälpa lite ändå.

börja med att sänka nedre tank till 40. Så slipper du att elptronen går in och jobbar.

Gällande Max rps varm/ kall Temp så fungerar det som så att vid 0grader tillåts pumpen gå i 100rps. Vid 20 grader tillåts den att gå i 50rps. Mellan 0 och 20 grader går en linjär kurva mellan 100-50rps. Detta gör att pumpen brummar mindre sommartid samt att man får mindre start/stopp under vår och höst. Detta kan man ändra lite som man vill. Man kan också öka Max rps till 120.

Sedan som många säger, huskurvan kan ju inte stämma riktigt. Och systemet blir ganska nervöst när det är innegivaren som sköter tempen. Blir mycket lugnare och finare om man lyckas matcha kurvan korrekt.

Det är också ganska känsligt med laddpumpen. Ser att inställningen 50% lyser rött hos dig. Gör en "autoinställning" av laddpumpen. Bör man göra ganska ofta, 1gång i månaden säger manualen. Men framförallt när vädret slått om. Trots att man betalat en förmögenhet så är systemet inte så smart. Pumpen jobbar efter ett delta (10grader fabriksinställt, vilket ger ca 7grader i verkligheten). Går laddpumpen för sakta så går RPS ned då rätt delta är uppnått, oavsett om börvärde i tanken är uppnått eller inte. Om laddpumpen går för snabbt, så kämpar pumpen allt den kan för att komma upp i rätt delta vilket resulterar i full effekt och att pumpen då blir mer som en on/off pump. Så rätt inställning av laddpumpen är mycket viktigt. Sen att CTC inte har någon programvara som sköter det där automatiskt är en annan historia.

Pumpen levererar bra med värme även när det är kallt. Har haft -15, 53grader framledning och har inte behövt använda elpatron överhuvudtaget.

Mvh

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #80 skrivet: 21 januari 2017, 17:10:36 »
Ring ctc teknisk og spør jevnlig etter nytt software, mulig det med laddpumpen blir fikset.

Utloggad Gualof

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #81 skrivet: 22 januari 2017, 13:55:22 »
gjorde autoinställning,laddpumpen gick ner till 25%,men lyser ändå rött.den ska väl inte lysa röd?

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #82 skrivet: 22 januari 2017, 22:28:13 »
gjorde autoinställning,laddpumpen gick ner till 25%,men lyser ändå rött.den ska väl inte lysa röd?

25% är den lägsta inställningen man kan få med autofunktionen. Att det lyser rött betyder att den egentligen vill ha en ännu lägre inställning. Själv har jag runt 20% som inställning. Vill man att autofunktionen ska fungera så kan man också strypa returledningen från pumpen en aning tills man får en autoinställning över 25%. Jag har ca 5m till pumpen och 28mm rör och då är som sagt 25% för mycket.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #83 skrivet: 31 januari 2017, 05:56:28 »
den snurrar på hela tiden ner till -22, förutsatt att den är igång till -18. Tillsats eller inte beror på ditt värmebehov.
Du har också en tyst funktion som gör att den går på max varvtal under vissa tider, kolla detta så det inte är inställt.
För övrigt så är 510 2-11 kw, den motsvarar en onoffare på 8 kw.
Du reglerar varvtalet   genom att  ändra frekvensen.
nätfrekvensen är 50 hz,   max pÃ¥ 510 är 100 rps.
du kan inte köra 100rps  24-7.
Stor skillnad varvtalsstyrt och  onoff.  dÃ¥ har den som sÃ¥lt gjort fel eller vet inte vad den sysslar med.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Gualof

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #84 skrivet: 04 februari 2017, 11:08:31 »
Funkar lite bättre nu,men tycker elpatron går in lite i onödan ändå,fast det det kanske är en plusgrad ute eller runt nollan..vad har ni andra för inställningar på det där gräns kall temp,på menyn värmepump?min står ju på noll.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #85 skrivet: 06 februari 2017, 08:41:33 »
Kald temp på vp ? -22 eller en annen innstilling ?
Hvis det er den og den står på 0 , så betyr det at din vp ikke går under 0.. da blir det mye elpatron ja.

Har du sjekket om utedelen gÃ¥r under null?  :P

Utloggad Gualof

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #86 skrivet: 06 februari 2017, 15:35:15 »
Värmepumpen är inställd på minus 22 i menyn,men detta är nåt annat i samma meny jag inte blir klok på..

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #87 skrivet: 18 april 2017, 19:44:41 »
Har du tillgång till manualer?
http://www.ctc.se/product/ctc-ecozenith-i250-lh/
s.31; s.98~ . Alt handlar om max inställd börvärde. Själva 510M ska klara -22gr och 65gr VP-ut.
Verkar vara en manual man inte kan hitta på nätet? Jag har sett den klarar -22 grader, och 65 grader ut. Har inte sett vad den klarar i effekt vid den temperaturen. 6.33 verkar vara max vid -7 grader? Finns det bättre uppgifter någon annanstans som visar COP kurva, eller ens max effekt vid olika utetemperaturer?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #88 skrivet: 18 april 2017, 21:57:45 »
Under nedladdningar välj CTC EcoZenith i250-pdf dokument(Installations- och skötselanvisning).
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoAir 510M och EcoZenith i250
« Svar #89 skrivet: 27 maj 2017, 10:06:52 »
Du har en inställning  pÃ¥ max antal rps, ändra den. Du kan ändra max rps vid  x antal grader,  klockslag etc. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!