Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förberedelse för frikyla  (läst 1352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rosell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Förberedelse för frikyla
« skrivet: 19 februari 2022, 10:52:04 »
Hejsan,
Jag behöver förbereda för frikyla med rördragning i mellanbjälklag och vägg från tvättstugan upp till vinden. Jag hade hoppats på att min VVS-kille kunde svara på detta när han installerade bergvärmepumpen, men han hade ingen koll så nu är det lite tajt med tid. Byggarna vill stänga tak o väggar på måndag.

Vi bygger till huset, med ny tvättstuga där bergvärmepumpen (Nibe 1245) står, och vill förbereda för frikyla på övervåningen (1½-plans hus). Jag vill inte hamna i en situation där jag valt fel rör och behöver öppna väggar och dra utanpåliggande rör när allt blir så fint.

På övervåningen har jag 2 sovrum, ca 15m2/rum, i varje ende av huset och där skulle jag vilja få till kyla. Det stora allrummet tänkte jag strunta i då man inte behöver vara där de varma dagarna utan istället kanske sätta nån ventilation i taket med fläkt som drar ut värmen på nätterna. Bifogar en bild så blir det lättare att förstå hur det ser ut.

Så några frågor

1. Vad behöver jag för dimmension och typ av rör på huvudstammen (blå i bilden)? Även isolering bör göras antar jag. Om man ska ha kopparrör, hur kan jag lita på kopplingarna är täta när de inte kommer användas innan de byggs in? Det är denna som behöver byggas in på måndag...

2. Snart ska vi lägga om taket och kommer öppna upp ordentligt. Jag har en takkupa i det stora rummet och det går en I-balk genom hela rummet som håller takkupan. Där tänkte jag att jag kunde dra rör över till andra ändan av huset. Vad för rör(grönt i bilden) och dimmension är lämpligt där? Isolering, vad använder man där?

3. Behöver jag nåt speciellt för kondensvatten? Konvektorn på ovanvåningen nära tvättstugan är ju lätt att dra en slang ner. Där kan jag få fall hela vägen. Den i andra delen av huset är det ju svårare. läste att det fanns pumpar som pumpade detta vattnet. innebär det då att slangen kan gå hit o dit och upp o ner. Hade en tanke om jag kunde dra den ut på till kattvinden längs långsidan och låta det droppa ner från takfoten på marken. Slipper då lång slang som kan sätta igen sig.

4. Hade spontant tänkt att använda PCS 44, men ju mer jag läser så verkar det som att man kan ha konvektorer som reglerar uttag av kyla ur brinet själv och bara låta brine-slingan pasera konvektorerna på sin väg ner i berget. Är det några andra rör som behöver förberedas, t.ex. el för styrning?

5. Nåt jag inte tänkt på som är lämpligt att förbereda?

Vad för konvektor som är lämplig och hur inkoppling ska göras får bli en senare fråga, men har nån tips om detta så mottas det såklart också. Är mycket imponerad över hur mycket bra med kunskap på detta forumet.

Om nån kan/orkar svara på fråga 1 åtminstone skulle jag bli glad.

Mvh
Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2022, 17:14:45 »
1. Ta 18 mm koppar, vet inte om det räcker med plusprisol eller om du måste ha armaflex? men undvik skarvar i väggarna.
2. Borde funka med 15 mm, lika isolering som övrig köldbärare.
3. Ja, men kondensvattenröret behöver normalt inte kondesisoleras, flödet genom detta blir mycket lågt så rören blir inte kalla på samma sätt.
Jag skulle försöka lösa det utan kondensvattenpump om det går?
4. Fläktkonvektorerna behöver 230 V spänning, jag har ju styrning direkt från fläktkonvektorn så det är en till kabel som styr cirkpumpen för frikylan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rosell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2022, 20:15:31 »
Toppenbra svar, stort tack!

Hur mycket påverkar längden på rören? Jag tänker på tryckfall o sånt. Stammen kommer bli ca 10m. Röret bort till konvektorn i andra änden av huset blir också runt 10 m och till den närmaste blir det bara nån meter. Skulle 18 mm bli underdimensionerat om jag (eller frun) får för oss att sätta en konvektor i allrummet i mitten av huset vid senare tillfälle.

1&2. Vilka förutsättningar skulle göra att jag behöver armaflex?
Stammen kommer gå helt i uppvärmda väggar och tak.
Till den bortre fläktkonvektorn så kan den nog delvis ligga i mindre uppvärmd miljö.
Om jag skulle behöva armaflex så lägger jag det utanpå den plastisolering som redan är på plusprisolen. Dvs. t.ex. denna slangen, https://www.hornbach.se/shop/Kopparror-PlusPrisol-18-mm-25-m/5109062/artikel-detaljer.html
och sedan denna isoleringen runt.
https://rorfokus.se/produkt/armaflex-rorisolering-2-meter-af1-for-48mm-ror-forlimmad/

3. Då ska jag sikta på att hitta en lämplig väg för kondensvattnet att rinna ut på. Vad är det för dimension man brukar ha på ett sådant rör/slang? Gissar att det nåt enkelt.

4. 230V har jag i närheten så det kan jag fixa, men en flexslag mellan fläktkonvektorerna och sedan en ner till bergvärmepumpen är bra att förbereda med då. Då borde jag kunna dra 2 trådar för styrning.

/Peter

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9658
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2022, 10:01:26 »
3. Kondensvattenslangar kan vara 14, 16 eller 18 mm beroende pÃ¥ anslutningen till fläktkonvektorn. En 14/16-slang borde vara ett säkert val. Se https://entrade.se/sv/Hem/Kondensvatten___Pumpar/Ror_och_slang  Där mÃ¥ste man handla via sin installatör. En trädgÃ¥rdsslang av god kvalitet som är Ã¥ldersbeständig och inte veckar sig borde ocksÃ¥ fungera även om det kan behöver nÃ¥gon övergÃ¥ngsnippel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2022, 10:17:16 »
Eftersom det är inbyggt och det inte går att se så dra på armaflex så är du säker på att det kommer funka.

Dimensioneringen är jag lite osäker på, det handlar ju om typ 25 C inne och 7/12 C på köldbäraren, tror att 18 mm ska funka för att kunna överföra rätt mycket kyleffekt.
Men detta är mer min magkänsla än nån kalkyl så är du osäker, konsultera nån att räkna på det?

Jag har 12 mm kondensvattenrör, det kommer typ max 10 droppar i minuten när det är som fuktigast och varmast, så det är inga flöden att tala om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rosell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2022, 21:33:23 »
Tack igen för givande svar.
Jag har läst att vissa har använt trädgårdsslang. En sån här borde ju vara tillräcklig, https://www.bauhaus.se/vattenslang-karcher-primoflex-1-2-20m om jag inte hittar nån som är gjorde för ändamålet.

När det gäller dimensionen så tänker jag att det kan väl inte skada att gå upp en dimension till 22 mm, eller finns det nån nackdel?
Prisskillnaden är ca 800 kr o att hitta nån som räknar på det lär ju kosta mer än 800 kr. Iom att jag behöver dra röret imorgon så betalar jag lite mer nu o inte hindrar snickarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förberedelse för frikyla
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2022, 20:06:08 »
Ingen nackdel alls att gå upp till 22 mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!