Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?  (läst 1248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« skrivet: 24 februari 2023, 09:16:49 »
Hej

Jag har byggt om mitt värmesystem från att värmepumpen ensam drivit golvvärmen till att nu också satt in en Ackumulatortank och vattenmantlad kamin. Jag kopplade in acktankar på returen på golvvärmen så att sen hett vatten från tankar ska gå genom värmepumpen för att sen värma golvvärmen. svalnar sen vattnet av var meningen att pumpen ska hoppa in och börja värma vattnet.
Mitt problem är att när vattnet i acktankarna blir varmt och Pumpen känner av det startar cirkulationspumpen i pumpen till golvvärmen och går till vattnet är svalt igen. jag trodde den cirkpumpen startade när rumstermostater säger till värmepumpen att starta men det verkar som den är styrd av vattenvärmen på ngt sätt. ngn som vet om så är fallet..

Förtydligande, min slinga ser ut så här: Golvvärme>Acktank>värmepump>Golvvärme

Kamin som värmer tankar ligger på en annan slinga som går till tankar..

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2023, 15:19:24 »
Var är cirkulationspumpen till golvvärmesystemet inkopplad
I golvvvärmeskåpet eller till värmepumpens el-skåp?
Golvvärmecirkulationspumpen bör ju gÃ¥ hela tiden eller i alla fall under hela värmesäsongen. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2023, 23:08:11 »
Mitt problem är att när vattnet i acktankarna blir varmt och Pumpen känner av det startar cirkulationspumpen i pumpen till golvvärmen och går till vattnet är svalt igen. jag trodde den cirkpumpen startade när rumstermostater säger till värmepumpen att starta men det verkar som den är styrd av vattenvärmen på ngt sätt. ngn som vet om så är fallet.

Lite svårt att förstå vad du menar, vilken pump i pumpen?
Normalt vet inte Atria ett dugg om vad dina rumstermostater gör?
Atria känner endast av en temperatur, framledning, och styr därefter.
Om termostater öppnar/stänger osv har den normalt ingen aning om.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2023, 07:50:00 »
Oj.. Förlåt. ser nu att jag kallat "värmepumpen" för "pumpen" och med nya ögon blir det otydligt. omskrivet nedan:

Jag har byggt om mitt värmesystem från att värmepumpen ensam drivit golvvärmen till att nu också satt in en Ackumulatortank och vattenmantlad kamin. Jag kopplade in acktankar på returen på golvvärmen så att sen hett vatten från tankar ska gå genom värmepumpen för att sen värma golvvärmen. svalnar sen vattnet av var meningen att värmepumpen ska hoppa in och börja värma vattnet.
Mitt problem är att när vattnet i acktankarna blir varmt och värmepumpen känner av det startar cirkulationspumpen i värmepumpen till golvvärmen och går till vattnet är svalt igen. jag trodde den cirkpumpen startade när rumstermostater säger till värmepumpen att starta men det verkar som den är styrd av vattenvärmen på ngt sätt. ngn som vet om så är fallet..

jag har fått detta att funka nu när jag eldar. men nu har ett annat problem dykt upp: när jag slutar eldar och vattnet svalnar verkar det inte som Värmepumpen startar. jag har rumstermostater ställda på mellan 19 -22 grader men tempen har fallit ner till 18 grader där det är ställt på 22 och värmepumpen går inte igång. jag har inte gjort några ändringar alls på värmepumpen mer än dragit retur golvvärme till acktankar innan den går in i värmepumpen igen. det är tryck i systemet och ingen luft ngn stanns..

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2023, 13:30:47 »
Värmepumpen har inte en anning om vad du har dina termostater på utan det är
Framledningsgivarens temperatur /utetemperaturen/kurva/rumbör/ som bestämmer vilket temperatur som den ska jobba imot.
integralvärdet talar om hur stort eller litet behovet är och den räknas ut var 60:e sekund och när integralvärdet är nere vid A1 oftast inställd på -60 så startas brinepumpen först och sedan 30 sekunder senare startas kompressorn.
Cirkulationspumpen i värmepumpen går hela tiden under värmesäsong (Fabriksinställd på 17°C) över 17ºC ute stoppas cirkulationspumpen och går endast under varmvattenproduktion eller poolvärme om man nu har det.
Så den vattentemperatur som går tillbaka till värmepumpen måste vara lägre än börvärdet för värme för att den ska räkna integral/behov för start kompressor
Gäller också att den står idrift Auto eller kompressor för om du har den på endast varmvatten kommer den inte att göra värme eller cirkulera vattnet förän temperaturen i beredaren är under 38°C på startgivaren för varmvatten.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2023, 14:37:13 »
För att förtydliga, Atrian styr inte cirkpumpen på temperaturen i tanken, utan på utegivaren.
Jag gissar att du eldar när det blir kallt ute och slutar elda när det blir varmare ute så att detta råkar sammanfalla med utetemperatur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2023, 13:10:33 »
Tack för utförliga och bra svar. Då kan man utelsuta termostater och likn. Då är problemet bara att inte värmepumpen startar när acktankarna svalnar av. Jag har värmepumpen ställd på 23 och de högsta termostaterna ställda på 22 grader. just nu är det 17-18,5 grader i huset. golven kalla och på värmepumpen står inget behov av värme. jag eldade senast i fredags och det kommer en viss värme på röret ut vrån VVP men röret in är kallt. verkar nästan som värmepumpen funkar längre utan den går på elpatron. men när den värmer tappvarmvatten går värmepumpen och utedel..
innan jag kopplade in tankarna funkade värmepumpen..

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. hur styrs cirkpump till golvvärmen?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2023, 13:33:29 »
Det ned att leda in ett flöde till VP kan bli lite trassel med om tempen överstiger vad den tål och kan bryta på av HT. Att VP inte regaerar när tanken blir sval är nog för att framgivaren sitter på fel ställe. Prova med att flytta den till framlednigen efter tanken så den känner av tempen. Då ska den starta själv och stänga av om det är för varmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!