Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av shuntventil efter kulverten  (läst 716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utbyte av shuntventil efter kulverten
« skrivet: 10 november 2018, 11:06:14 »
Dags att byta byta 30 år gammal reglerutrustning som styr regleringen från acktank fram till golvslingorna. Tänkte då av samma skäl passa på att byta shuntventil. Framledning från acktank går genom kulvert och shuntventil sitter i huset.

Nu har jag 4-vägsventil men funderar pÃ¥ om 3-vägsventil, kopplad för blandning, skulle bli bättre för att minska förluster i kulverten när jag eldar med vedpannan eller solvärmen värmer acktanken till hög temperatur och även när acktanken värms av bergvärmen. 
Flödet över golvslingorna skulle bli densamma men flödet genom kulverten och över acktanken skulle bli lägre med en 3-vägsventil.

Min fundering är om det är nackdel eller kanske rent av en fördel då endast värmebehovet skulle släppas fram genom kulverten och övrig värme stanna kvar i acktanken.

Ja vad säger ni? Hur har ni löst liknande konstruktion?  help

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av shuntventil efter kulverten
« Svar #1 skrivet: 12 november 2018, 17:52:56 »
För att undvika värmeförlust i kulverten skulle jag sätta shunten vid tanken
Det går säkert att krångla till en kabel från huset genom kulverten?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av shuntventil efter kulverten
« Svar #2 skrivet: 13 november 2018, 08:50:54 »
I fritidshuset har vi VP och tank i stora stugan och 3-vägs shunt med cirkpump i lilla stugan. När shunten är stängd går inget flöde i kulverten, så inga förluster. Om man sätter shunten vid tanken får man ju förluster hela tiden vare sig shunten är öppen eller stängd när vattnet cirkulerar genom kulverten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av shuntventil efter kulverten
« Svar #3 skrivet: 14 november 2018, 07:11:45 »
I fritidshuset har vi VP och tank i stora stugan och 3-vägs shunt med cirkpump i lilla stugan. När shunten är stängd går inget flöde i kulverten, så inga förluster. Om man sätter shunten vid tanken får man ju förluster hela tiden vare sig shunten är öppen eller stängd när vattnet cirkulerar genom kulverten.

Jo, du verkar fått till en bra installation, precis som du gjort har jag tänkt mej göra!
Det jag funderar över är varför någon röris eller vvsingentingör för 30 år sedan bestämt sig för att montera en 4.vägsventil efter kulverten.............. Sc:,h

Jag har inte tänkt pÃ¥ funktionen pÃ¥ denna sidan av kulverten förrän nu, men jag har studerat hur returtemperaturen till acktanken  stiger när shunten stänger framledningen till golvvärmen dÃ¥ det blir bypass i ventilen sÃ¥ värmen frÃ¥n acktanken vänder i ventilen o gÃ¥r tillbaka i returen och det kan väl inte vara optimalt, eller tänker jag fel?



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av shuntventil efter kulverten
« Svar #4 skrivet: 14 november 2018, 08:46:47 »
Känns ju lite slösaktigt att hålla kulverten varm när det inte behövs. Antar det inte finns någon anledning att tro att den kan frysa om den är stängd länge? I så fall hade man ju kunnat fixa en bypass med strypventil så man kan justera ner flödet till ett minimum vid stängd shunt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av shuntventil efter kulverten
« Svar #5 skrivet: 14 november 2018, 09:42:48 »
Tror inte det är någon frysrisk, trots DUT -36 där jag bor, då kulverten ligger djupt och verkar rejält isolerad, dessutom kommer inte en 3-vägsventil stänga helt vid kallaste tiden så en mindre cirkulation kommer ändå förekomma.
Annars är det ett bra tips du ger  tummenupp att ha ett minimiflöde för säkerhets skull även vid mindre kalla tiden dÃ¥ marken fortfarande är frusen och inte som idag med fullt blÃ¥s bÃ¥de fram o tillbaks genom kulverten.

Dessbättre har jag ändå hyfsat rimlig förbrukning idag, jag kör hela vintern med bergvärme, ved endast vid strömavbrott eller svinkyla under 35-40 minus. Nästan hela sommaren klarar solvärmen jobbet även om bergvärmen står standby om vi har en dålig sommar. Värmepumpen klarar ca 18-19 minus utan tillskott och med 3KW tillskott har vi 22 celcius i hela huset ner till ca -30 celcius.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!