Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglering av golvvärme Uponor  (läst 2065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mefi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Reglering av golvvärme Uponor
« skrivet: 28 april 2018, 20:48:42 »
Hej!

Ny här på forumet då jag har svårt att finna lösningar på mina problem.. Jag börjar med förutsättningarna:
Radhus med källare där tidigare ägarna grävde ur och gjöt ny platta. I denna ligger tre slingor fördelat på ca 55kvm. Jag har inte koll på hur de är lagda, men efter att ha stängt av slingorna i etapper har jag luskat ut att den längsta värmer upp ca 25kvm.

På systemet är en shunt och elpatron kopplad, den senare för att kunna behålla grundvärme sommartid. Resterande tid matas systemet med värme från samfällighetens värmecentral. Grejerna är från Uponor, shunten är en Uponor Fluvia T Push 23-B-W om jag inte misstar mig där. Man har inte kopplat på en by-pass. Vi reglerar värmen med den medföljande termostaten på shunten.

På planlösningen nedan hittas värmecentralen högst upp till höger. Rummet längst ner till vänster har en dörr ut, och rummet uppe till vänster är badrum med bastu. Vi upplever att det ofta blir för varmt i rummet till höger, och för kallt i de två andra rummen. Jag vet inte om de som gjöt in golvvärmen har gjort en ordentligt injustering eller inte.

Därav vill jag sätta in ett Uponor Smatrix system med tre termostater, som då själv får optimera flödena.
Tyvärr blir jag inte riktigt klok på hur jag ska göra detta. Pratade med en kille på Uponor igår, som såg bilden på vårt upplägg (längst ner i detta inlägg). Han menade på att jag endast behöver skaffa reglercentral, 3 styrdon och 3 termostater. Kanon tänkte jag. Idag kom jag på att det nog inte blir så bra om alla ventiler är stängda och min pump står och tuggar när inget rör sig.

Kan den pump jag ha känna av det själv och stanna - är den så smart?

I korta drag är min fråga till er till synes mycket kompetenta forummedlemmar här:
Hur installerar jag ett väl fungerande Smatrix system med mina förutsättningar på bästa, billigaste och snabbaste sätt? Helst utan inblandning av rörmokare. Ska nämnas att jag inte är mer än amatörhändig!

Många tack på förhand!

(PS. jag känner till den lilla läcka på ena slingan, ska åtgärdas imorgon)

« Senast ändrad: 28 april 2018, 20:51:55 av mefi »

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering av golvvärme Uponor
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2018, 17:44:37 »
Jag lyckas inte lura ut om Smatrix har möjlighet till pumpstyrning, dvs att stänga pumpen då inget värmebehov finns.
Däremot kan man ställa in ett eller flera rum som bypass, vilket säkerställer ett visst grundflöde i systemet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad mefi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering av golvvärme Uponor
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2018, 21:07:23 »
Jag lyckas inte lura ut om Smatrix har möjlighet till pumpstyrning, dvs att stänga pumpen då inget värmebehov finns.
Däremot kan man ställa in ett eller flera rum som bypass, vilket säkerställer ett visst grundflöde i systemet.

Jag ögnade igenom Uponors guide till Smatrix tidigare och med reservation för min bristfällighet i ämnet förstod jag det som att man kan koppla pumpen via reglercentralen som agerar strömställare beroende på värmebehovet. Men samtidigt vill vi gärna ha lite grundvärme i slingorna hela tiden, så är inte helt sugen på den varianten heller..

Jag är nu inne på vad du skriver, att ha badrummet som bypass och resten reglerat.

Pratade med en kille på Uponor idag. Han berättade att varje styrdon har en braskaminsfunktion - man skruvar in en skruv inuti styrdonet så kommer slingan alltid att ha ett grundflöde på 15%. Tre slingor på 15%, sabbar det min pump månne? Det känns som en slicka-på-fingret-och-läs-av-vinden grej...
« Senast ändrad: 02 maj 2018, 15:35:31 av mefi »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!