Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skiss för komplett uppvärmningssystem frÃ¥n grunden  (läst 1034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbecokta

  • JuliusevordJD
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Min sambo och jag har köpt ett fritidshus i Skåne, som idag endast är ett tomt skal med ytterväggar. Vi planerar att bo där permanent under en tid och vill därför ha ett uppvärmningssystem som är både ekonomiskt hållbart och som kommer ge oss tillräckligt med värme och varmvatten. Det är ett sutteränghus med 150 kvm fördelat på två lika stora våningsplan, ovanpå detta finns ett litet loft på 25 kvm. Det finns golvvärmerör i husets betongplatta och på ovanvåningen planerar vi för radiatorer.

Det här är första versionen av vår skiss och vi är nybörjare och lekmän på detta, därav dar vi jättegärna emot feedback, kommentarer och förslag! Vi har ännu inte bestämt oss för vilka leverantörer vi ska välja samt dimensioner på utrustningen.

Vattnet kommer in till huset från en grävd brunn. Pumpen står i grannens garage. För att säkra tillräckligt med kallvatten och för att pumpen inte ska behöva starta varje gång vi öppnar kranen så planerar vi för en Hydrofor.

Värmen till ackumulatortanken kommer från den vattenmantlade kaminen på övre våningen samt från solfångare på taket. När det blir för kallt eller vi inte är hemma och kan elda så går elpatronen i ackumulatortanken igång.

Detta är i korthet hur vi tänkt oss uppvärmningen! Feedback önskas :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skiss för komplett uppvärmningssystem från grunden
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2018, 08:11:24 »
Eftersom detta är ett värmepumpsforum sÃ¥ har ju jag ett alternativ.  8)
En luft/vatten-värmepump komplett med innerdel.
Slipper elda, sotning, hugga, kapa, klyva och billigare än ved.
« Senast ändrad: 10 januari 2018, 08:12:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skiss för komplett uppvärmningssystem från grunden
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018, 08:19:40 »
Mmm, håller med, det blir mycket billigare.
Skall ni nödvändigt ha en braskamin så köp en utan vattenmantel.
Solfångarna, om ni vill vara "miljövänliga", kan också ersättas med solceller som kompenserar för värmepumpens elförbrukning, en 7 kW anläggning borde räcka gott för detta.
Känns mycket modernare att gå på en sådan lösning än att hålla kvar vid ved, solfångare, tankar och vattenmantlade kaminer tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tobbecokta

  • JuliusevordJD
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiss för komplett uppvärmningssystem från grunden
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018, 08:25:20 »
Hej!

Tack för snabba svar! Ja jag har kollat på komplett värmepump också och det verkar ju helt klart smidigare och mindre underhåll. Har hört att Nibe F2120 samt CTC Ecoair 510M ska vara bra. Har ni några egna preferenser?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skiss för komplett uppvärmningssystem från grunden
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2018, 08:35:46 »
Det finns nog en handfull vettiga alternativ, jag har ingen personlig erfarenhet av luft/vattenvärmepumpar.
De är lika ovanliga i Piteåtrakten som vildsvin (finns inga).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!