Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F470  (läst 1618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dragonen1

  • Nyfiken företagare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F470
« skrivet: 05 januari 2018, 08:27:41 »
Jag ser att säkerhetsventil på en NIBE F470 Med svart topp och märkning CE1115, LK ARMATUR, 9 bar men verkar inte hitta den ventilen på nätet. Kan ni hjälpa mig att hitta rätt ventil.

- Sedan har är min fråga är det svårt att själva byta den på en NIBE F470?
- Vågar man gör detta själva ?
- Kan man kalka av den som sitter där ? eller skall man köpa ny ?
- Vad måste man stänga ?
- Någon som har en guide för detta ?

Vill lära mig nya saker varje dag..

Nyfiken företagare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2018, 14:00:22 »
Fungerar inte den säkerhetsventil som sitter där? Den har en viktig funktion för att hindra att tanken exploderar om uppvärmningen skulle haka upp sig och det blir alltför hett vatten. Fungerar förmodligen med samma ventil som sitter i 410P: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-410p-9kw-cu-089580/047-sakerhetsventil-9bar-till-fighter-410p.html. Man behöver stänga av pannan och släppa ut trycket med den röda säkerhetsventilen först. Sedan kan man stänga kallvattenanslutningen och tömma den inre tanken/varmvattenberedaren på vatten och byta den svarta säkerhetsventilen. Står i installationsmanualen hur man tömmer och fyller på systemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!