Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningsgrad pÃ¥ värmeväxlare till fjärrvärme?  (läst 8627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En kompis har fått erbjudandet att häkta på kåken på fjärrvärmenätet men undrar huruvida värmeväxlarna har blivit bättre de senaste 10-20 åren. Spelar verkningsgraden någon roll i dessa sammanhang då effektuttaget ändå tas från VB'n "utifrån".

/Fredrik

Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Verkningsgrad på värmeväxlare till fjärrvärme?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2005, 13:03:05 »
Verkningsgraden i sig är väl av mindre betydelse eftersom det man betalar för är den energi man tar ut från hetvattnet. Eftersom detta vatten normalt är mycket varmare än vad man behöver ens för tappvarmvattnet så kan jag inte se att det skulle spela nån roll.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Var bor din kompis?
http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2003-2004.pdf
det är ju inte gatis med fjärrvärme
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad på värmeväxlare till fjärrvärme?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2005, 18:56:58 »
Karlstad. 1-plan, ca 140m2 med elpanna från -97. ca 18.000 kwh. Anslutning till fjärrvärme går på 45.000 och då äger "operatören" växlaren. Frågan är väl om det kanske inte är bättre att fixa en luft-vattenpump möjligen. Han har ju en blygsam förbrukning men det borde kunna gå att klippa den 5-9.000 kwh tycker man.

Lite surt att sitta "för livet" hos Karlstad energi även om det går att säga upp leveransen och inst pump el dyl senare.


/f
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Karlstad. 1-plan, ca 140m2 med elpanna från -97. ca 18.000 kwh. Anslutning till fjärrvärme går på 45.000 och då äger "operatören" växlaren. Frågan är väl om det kanske inte är bättre att fixa en luft-vattenpump möjligen. Han har ju en blygsam förbrukning men det borde kunna gå att klippa den 5-9.000 kwh tycker man.

Lite surt att sitta "för livet" hos Karlstad energi även om det går att säga upp leveransen och inst pump el dyl senare.


/f


I karlsta kostade fjärvärrmen 67,6 öre /KW 2004 en av dom fÃ¥ som faktiskt har sänkt priset  :o
med en luft vatten pump kanske han kan betala 40 öre /KW

märks det att jag är lite anti fjärrvärme?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad på värmeväxlare till fjärrvärme?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2005, 09:42:02 »
 :D lite.. kan tänka mig att de flesta har sitt särintresse här  ;)

Frågan är väl om denne professorn (chalmers?) får rätt att elpriset kommer att tredubblas när elmarknaden i EU öppnas inom ett par år. Spekulerar man i det kan det vara godis med fjärrvärme även om fjärrvärmeloperatören kommer att "hänga på" prismässigt.

Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Verkningsgrad på värmeväxlare till fjärrvärme?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2005, 10:03:57 »
Låt os säga att han skulle få rätt. Då kommer jag att kräva att regeringen kräver EU-stöd för att kunna betala ut klimatbidrag så vi har råd att värma upp våra bostäder. För det ska ju vara rättvist!?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad på värmeväxlare till fjärrvärme?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2005, 10:58:25 »
Enig.

SÃ¥g förresten en ledande miljöpartist, tror det var Domeij, som ville att energibesparande Ã¥tgärder skulle fÃ¥ ett större genomslag pÃ¥ taxeringsvärdet sÃ¥ att det skapades ett tydligare incitament. Vettigt. Befintligt system är tragiskt dÃ¥ man blir bestraffad(3-glas/VP) pÃ¥ taxeringsvärdet - snacka om inkonsekvent politik. Men det är väl kanske bäst sÃ¥ att grannen inte blir avundsjuk... huvuddunk 
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!