Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 30,000kwh/Ã¥r med direkt el och FTX. VAD GÖRA?  (läst 10185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« skrivet: 22 oktober 2007, 13:58:19 »
Har ett 200m2+40 suteränghus från 1969 som har
 - direktverkande-el samt
 - mekanisk till- och frÃ¥nluftsventilation med värmeÃ¥tervinning som
 - drar ca 30,000 kwh per Ã¥r.
 - Ventilationen behövs pga blÃ¥betong.
 - FTX agregatet sjunger pÃ¥ sista versen.

Jag funderade på att installera en CE65L med ackumulatortank (300-500l med potential för solslinga). Tänkte skippa tilluften eftersom den väsnas + att jag i så fall behöver ett TA som gör det hela dyrare. Sätta Freshventiler istället. Konvertera till vattenburen värmedistribution.
MEN jag tycker det blir dyrt.

Planslösningen är inte tillräckligt öppen för att sätta fläktkonvektorer och luft luft löser inte mitt ventilationproblem. Bergvärme känns dyrt i sammanhanget speciallt dessutom löser det inte ventillationen.

Vad skall jag göra för att sänka kostnaden som dessutom skall vara satt i relation till investeringen???

Torde vara ett standardproblem men det verkar inte finnas någon standardlösning (varför detta fina forum finns kanske) Sc:,h

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 14:18:47 »
Hej Jhellqvi!  Den billigaste investeringen du kan göra som har ett hus med direktverkande el är att installera luftvärmepump/ar. Luftvärmepump pÃ¥verkar inte ditt ordinarie ventilationssystem, och jag skulle tippa att du kan spara upp till ca halva energikostnaden (10-15000 kwh) gentemot den förbrukning som du har idag med luftvärmepump/ar.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 15:34:19 »
Nytt FTX-aggregat utan värmare ,komplettera med kanalmonterad L/L-pump. !
du behöver ju ventilationen ,och fresh är o-återvunnen luft. -20 ºC in på vintern= inget bra alternativ !!
och tillåter inte planlösningen konventionell L/L så har du ju bara kanalsystemet kvar att sprida luftburen värme med !!
även om du skulle välja att installera vattenburet, så får du ju installera ett nytt FTX.
så det blir ännu dyrare,men troligen det bästa.
men även med luftburet bör du kunna klara dig hyffsat, troligen spetsvärme de kallaste dagarna.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 08:24:36 »
Har ett 200m2+40 suteränghus från 1969 som har
 - direktverkande-el samt
 - mekanisk till- och frÃ¥nluftsventilation med värmeÃ¥tervinning som
 - drar ca 30,000 kwh per Ã¥r.
 - Ventilationen behövs pga blÃ¥betong.
 - FTX agregatet sjunger pÃ¥ sista versen.

Jag funderade på att installera en CE65L med ackumulatortank (300-500l med potential för solslinga). Tänkte skippa tilluften eftersom den väsnas + att jag i så fall behöver ett TA som gör det hela dyrare. Sätta Freshventiler istället. Konvertera till vattenburen värmedistribution.
MEN jag tycker det blir dyrt.

Planslösningen är inte tillräckligt öppen för att sätta fläktkonvektorer och luft luft löser inte mitt ventilationproblem. Bergvärme känns dyrt i sammanhanget speciallt dessutom löser det inte ventillationen.

Vad skall jag göra för att sänka kostnaden som dessutom skall vara satt i relation till investeringen???

Torde vara ett standardproblem men det verkar inte finnas någon standardlösning (varför detta fina forum finns kanske) Sc:,h

Så ditt ftx system är snart kass och du tycker det bullrar för mycket och du måste ha ventilation och det är för dyrt för att värma upp?
Det låter som att du har svaret på frågan. Gör rätt med en gång istället, vattenburen värme torde ju höja andrahandsvärdet rejält på huset.
En CE65L med 500 Liters tank med solslinga kostar cirka 70.000. 4 fläktkonvektorer á 3450w ligger på 14.800. Komplettera med lite rördragning, finns ju rör som man sätter i listerna idag så installationen behöver väl inte bli för dyr. Säg 100.000 totalt.
Vill du ha tysta radiatorer så ta 8st kompaktradiatorer 2m, ger nästan 14000w totalt, kostnad 21168.
Säg att du kommer ner till 20.000kwh, då spar du ju 10.000 per år med dagens elpris som ju säkerligen bara kommer öka. Du gör också miljön en tjänst.
Lånar du upp pengarna i huset kostar det dig 3500 per år i ränta. Alltså en besparing om 7500 per år som du kan lägga på byte av fönster etc etc för att ytterligare förbättra huset, amortera eller renovera.
Släng in en braskamin med premodul skorsten så har du höjt mysfaktorn och andrahansvärdet ytterligare, ca 25.000 för en Nibe Contura eller liknande. Ingen direkt besparing.
« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 08:29:32 av kave »
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2007, 09:00:34 »
Tja , hur mycket pengar är du beredd att satsa i pengar alltsÃ¥ ?   Luft-Luft-pump(ar) blir billigast .
Att konvertera till ngt vattenburet system med frÃ¥nluftspump blir dyrare givetvis ;  ...och bergvärme dÃ¥ ännu dyrare .
Ditt hus är i den storleksklassen att bergvärme inte vore nån dum lösning , men det det kostar en del som sagt !
SÃ¥ , du borde nog veta här vad DU själv tycker "kalaset" fÃ¥r kosta !?!!    :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2007, 19:35:29 »

Så ditt ftx system är snart kass och du tycker det bullrar för mycket och du måste ha ventilation och det är för dyrt för att värma upp?
Det låter som att du har svaret på frågan. Gör rätt med en gång istället, vattenburen värme torde ju höja andrahandsvärdet rejält på huset.
En CE65L med 500 Liters tank med solslinga kostar cirka 70.000. 4 fläktkonvektorer á 3450w ligger på 14.800. Komplettera med lite rördragning, finns ju rör som man sätter i listerna idag så installationen behöver väl inte bli för dyr. Säg 100.000 totalt.
Vill du ha tysta radiatorer så ta 8st kompaktradiatorer 2m, ger nästan 14000w totalt, kostnad 21168.
Säg att du kommer ner till 20.000kwh, då spar du ju 10.000 per år med dagens elpris som ju säkerligen bara kommer öka. Du gör också miljön en tjänst.
Lånar du upp pengarna i huset kostar det dig 3500 per år i ränta. Alltså en besparing om 7500 per år som du kan lägga på byte av fönster etc etc för att ytterligare förbättra huset, amortera eller renovera.
Släng in en braskamin med premodul skorsten så har du höjt mysfaktorn och andrahansvärdet ytterligare, ca 25.000 för en Nibe Contura eller liknande. Ingen direkt besparing.

Kave ser att du verkar ha ett snarklikt hus som jag på pappret. Hade du samma "problembild" som jag?
Räcker din CE65. var från 30 till 20k kwh vad du uppnådde?
Du nämner rör i listerna, vad menar du?
vad gäller braskamin har någon tidigare ägare satt in en kakelugn:)

Jag vill ju göra ovan men luft-luft käns onekligen som ett billigare alternativ medans vattenburet är en långsiktig investering på 40års avkrivningstid. 100KSEK känns billigt had räknat med ca 140ksek. Kan någon fixa ovan för 100ksek så är saken biff.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2007, 20:48:52 »
Nytt FTX-aggregat utan värmare ,komplettera med kanalmonterad L/L-pump. !
du behöver ju ventilationen ,och fresh är o-återvunnen luft. -20 ºC in på vintern= inget bra alternativ !!
och tillåter inte planlösningen konventionell L/L så har du ju bara kanalsystemet kvar att sprida luftburen värme med !!
även om du skulle välja att installera vattenburet, så får du ju installera ett nytt FTX.
så det blir ännu dyrare,men troligen det bästa.
men även med luftburet bör du kunna klara dig hyffsat, troligen spetsvärme de kallaste dagarna.
mvh.ACE

Din och Raffens förslag på luft luft känns onekligen vettigt. Vilken kanalmonterad L/L-pump tänker du på?
Med en frånluftsVP ala CE65 så behövde jag ingen FTX tänkte jag. Och att det kommer in -20 C luft skall ju in i huset i vilketfall som helst av rena luftbytesskäl eller...
En kanalmonterad L/L + vanlig L/L kanske vore något?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2007, 21:13:27 »
Nytt FTX-aggregat utan värmare ,komplettera med kanalmonterad L/L-pump. !
du behöver ju ventilationen ,och fresh är o-återvunnen luft. -20 ºC in på vintern= inget bra alternativ !!
och tillåter inte planlösningen konventionell L/L så har du ju bara kanalsystemet kvar att sprida luftburen värme med !!
även om du skulle välja att installera vattenburet, så får du ju installera ett nytt FTX.
så det blir ännu dyrare,men troligen det bästa.
men även med luftburet bör du kunna klara dig hyffsat, troligen spetsvärme de kallaste dagarna.
mvh.ACE

Din och Raffens förslag på luft luft känns onekligen vettigt. Vilken kanalmonterad L/L-pump tänker du på?
Med en frånluftsjövärmepump ala CE65 så behövde jag ingen FTX tänkte jag. Och att det kommer in -20 C luft skall ju in i huset i vilketfall som helst av rena luftbytesskäl eller...
En kanalmonterad L/L + vanlig L/L kanske vore något?
jo men att byta luft utan någon som helst återvinning är hur tokigt som helst.
dagens FTX är så effektiva,att de betalar sig inom en rimlig tid !jag anser det snudd oförsvarbart med fresh när man har ett befintligt kanalsystem.
här kommer en länk på ett exempel.
klicka luft/luft, - panasonic - kanal aggregat.

http://www.hetluften.se/

detta var bara ett exempel, det finns många som marknadsför dessa modeller.
googla och sök.
jag hade nog inte valt det minsta du kan hitta, det är inte roligt om radiatorerna startar redan vid 0 ºC ute.
mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2007, 21:35:37 »
Ace,

Jag håller med men en frånluftsvärmepump fungerar ju istället för FTX. Den tar ju värmen från frånluften och friskluft tas in antingen via gammalt kanalsystem eller via freshventilen. Utan frånluftvärmepump är freshventiler helt kass om man har ett kanalsystem.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2007, 21:40:54 »
Ace,
du föreslår en FTX OCH ett kanalaggregat eller kanalaggregatet istället för FTX?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2007, 22:26:13 »
Ace,
du föreslår en FTX OCH ett kanalaggregat eller kanalaggregatet istället för FTX?
ny FTX där du leder in återvinningsvärmd luft in till en returluftskanal för kanalaggregatet.
dv.s att du kapar dina kanaler på tilluftssidan,monterar dit ett kanalaggregat,och bygger in en returluftskanal till kanalaggregatet, där du går på med tilluftskanalen för inblandning av frisk luft.
returluftskanalen låter du suga luft på en central plats i huset.
detta var menat som ett budgetförslag. det bör bli betydligt billigare än ett vattenburet värmesystem. där du ändå behöver ny ventilation.
jag resonerade som så, att om planlösningen inte skulle kunna tillgodogöra sig en L/L så måste man ju tillföra värmeennergi i varje rum på något sätt !
då finns ju bara radiatorer eller luftburet kvar som alternativ !
vattenburet innebär rördragning,konvektorer samt en värmekälla/värmepump. utöver detta så kvarstår ju ventilationsproblemet
jag misstänker att min lösning skulle kosta ungefär hälften !
men den klarar inte värmebehovet hela året, men ett vattenburet system som klarar hela behovet utan tillskott blir dyrt. !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2007, 23:18:49 »
Now we're talking! :D
Med returluftskanal försämrar jag väl ventiltionen? Jag har blåbetong och vill inte cirkulera luft.
Om jag har en motströms FTX tex TEMOVEX 400. Ska jag då inte bara koppla in kanalaggregatet (en Panasonic tex) direkt på tillluftsuttaget (uteluften kom in i andra änden på FTXen)?
Eller är det precis det du säger kanske?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2007, 07:40:42 »
jo det var det jag menade !
du behöver nog ett större luftflöde än grundventilationen när det börjar bli kallt,för att få ut effekten.
det var därför jag tyckte du skulle blanda in returluft.
då slipper du byta onödigt mycket luft för att klara effekttransporten !
du har ju fortfarande din grundventilation !

te.x FTX , 100 l/s = tempraturhöjning 20 ºC blir enligt följande 100x1,29x20=2580w
vilket inte är så mycket att skryta med.
om vi sen kan dubbla luftflödet vi blåser in via tilluften(med hjälp av inblandning returluft) så har vi ju dubblat effekten.=5160w.
du får troligen byta tilluftsdon till en modern o tyst variant för att få ljudkomfort.
och ev kompletera med nåt extra !!
hoppas du förstod !
mvh.ACE
« Senast ändrad: 24 oktober 2007, 18:36:38 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2007, 09:24:26 »
Jag förstår.
Vilka tilluftsdon kan du rekommendera? Någon favorit FTX fö?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 30,000kwh/år med direkt el och FTX. VAD GÖRA?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2007, 19:13:55 »
Jag förstår.
Vilka tilluftsdon kan du rekommendera? Någon favorit FTX fö?
ventaggregat bör i ditt fall vara något utan eftervärmare.
vill du spara maximalt med energi ,bör det ha roterande växlare.
det jag kommer på som borde passa är östbergs HERU S:
http://www.ostberg.com/
tilluftsdon vet jag inte direkt, vet inte ens hur många du har eller anslutningsdiameter.
men leta ,och gämför db kontra flöde hos de olika tillverkarna.  te.x Lindab,halton,stifab farex mm.mm
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!