Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problemen är nu lösta (Greenline C7) *uppdaterad*  (läst 7993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problemen är nu lösta (Greenline C7) *uppdaterad*
« skrivet: 16 februari 2007, 11:06:21 »
Fortfarande har jag problem med företrädesvis nattliga larm "Pressostat hög" på min VP. Ville göra en ny tråd här för att börja om på nytt och kanske få in synpunkter. Hela förhistorien finns i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12477.0

Läget är så här:
Pumpen larmar för "Pressostat hög" med jämna mellanrum, och av någon anledning nästan enbart på nätterna. Det känns nästan som att ha små barn igen... Pumpen stannar då helt, och tillskott kan heller inte ges. Huset blir alltså kallt.

Vad som händer
har vi faktiskt rett ut reparatören och jag, vi vet alltså precis varför larmet löser och i vilket läge. När pumpen värmt färdigt varmvatten och skall slå över i värmedrift blir växelventilen hängande i vv-läget och varmvattnet fortsätter att värmas tills larmet går och pumpen stannar.

Teorierna
om varför detta händer har vi haft flera. Den första var ju att växelventilen var kass, så insatsen i denna byttes! Detta hjälpte inte och då hittade reparatören kontaktfel i fördelningskretskort och kabelstam som byttes. Då detta inte heller hjälpte byttes REGO600-centralen och inte heller det hjälpte. I går bytte vi växelventilens styrhus + kablage eftersom den gamla hade fast sådant, och detta hjälpe inte heller.

I natt
stod jag och mekade med det när larmet precis utlösts och kunde konstatera att växelventilen är dragen i vv-läget trots att den inte skall vara det. Den har INTE hängt sig, den ÄR verkligen till trots att displayen visar värmedrift. Jag får stänga pannan för att få växelventieln att släppa. Kom då ihåg att reparatören nämnde att han i ett liknande läge fick växelventilen att släppa bara genom att mäta på den med en voltmeter.

Frågorna
till ärade forummedlemmar är då: Eftersom vi bytt "allt" var kan felet ligga? Jag vet inte så mycket om hur det är konstruerat, mer än principerna och jag undrar tex: Finns det något relä mellan REGOn och växelventilen som kan hänga sig? För det är väl inte så att REGOn styr växelventilen direkt, för det görs väl med 220V??

Alla förslag mottages tacksamt!
mvh
Göran Samuelsson
« Senast ändrad: 05 juli 2007, 21:33:44 av GoranS »
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2007, 11:28:42 »
Växelventilen sitter ansluten mot plintkortet, är detta bytt?

Jag tror att det är sÃ¥ att Regon är anluten mot plintkortet som sen styr växelventilen. Rätta mig nÃ¥gon om jag har fel.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2007, 13:35:01 »
Jag har ingen aning...
Men jag tror du är nära nu, otroligt vilka fel man kan rÃ¥ka ut för  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Hoppas verkligen du nÃ¥r mÃ¥l snart, nära nu  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2007, 13:57:40 »
Har du bytt växelventilmotorn?

Enligt kopplingsschema på mitt system har motorn 3 anslutningar F, N, S. Gissar på Fas, Nolla och Styr(?).
Jag skulle ta och mäta på denna signal i de olika lägena, alternativt vid omslag. (Jag vet ej hur denna motor fungerar.)
 Ã„r signaler OK, sä är motor kass. Är signaler fel sÃ¥ är styrdator eller kort felaktiga. PÃ¥ mitt system sitter inget mellanrelä. Växelventilmotor kablage gÃ¥r direkt frÃ¥n styrdatorkort.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2007, 17:12:14 »
Jo, vi har bytt växelventilmotorn, det var den jag kallar för "växelventilens styrhus" i mitt inlägg. Även plintkortet är bytt, av mig kallat "fördelningskort"...

Som sagt vi har bytt "allt". Just nu har jag i princip bara nya grejor i VP men felet finns kvar...
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 17:38:39 av GoranS »
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2007, 17:51:28 »
Jag har precis rivit lite i bland kablar mm i VP'n för att kolla hur allt hänger ihop. Jag är ju nyfiken och vill veta, och tidigare har reparatören stått i vägen... Och jag får ju säga att jag är förbryllad...

- Det finns inget mellanrelä, REGOn styr växelventilen direkt.
- Allt är bytt, rego, kabelstam, kretskort, sladden till växelventilen, växelventilmotor, växelventilens insats.

I en av terminalerna till växelventilen, den som på kretskortet är märkt "open" hittade jag en mystisk extra sladd som visade sig gå till min poolstyrning. Var den tar vägen vet jag inte i nuläget, men den är av mig just nu huvudmisstänkt. Jag skall nu leta upp och sätta mig in i samtliga scheman jag har för att verifiera om detta stämmer. Tänk om det är poolcentralen som är boven??
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2007, 19:06:20 »
Så... nu har jag kollat och funnit att allt är i alla fall rätt inkopplat. Min poolcentral är en "IVT poolstyrning" och kopplades in av min leverantör, så allt är fackmässigt utfört. (vad det nu innebär...)

Tråden jag hittade går till terminal 3 i poolcentralen. Denna går till en kontaktor HR1, och till ena änden, A1, på solenoiden. Den andra sidan av solenoiden, A2, går till nollan. HR1's uppgift är att se till att poolen inte värms upp när VP går i varmvattenläge.

Växelventilen har tre anslutningar, fas, nolla och styrning. När 220V~ påföres styr-tråden drar växelventilens motor till sitt "innerläge" dvs VPn går i VV-drift. Denna styrsignal är alltså parallellkopplad till poolcentralens kontaktor HR1, och när denna drar frikopplas poolstyrningen.

Precis nu när jag skriver detta ringde reparatören och jag diskuterade detta med honom. Vi kom överens om att jag skall lyfta bort styrtråden för att se om det blir bra. Jag misstänker ett intermittent jordfel i poolcentralen och att vi eventuellt får backström därifrån.

Vi får se...
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2007, 11:09:12 »
Det här tråden tycks utveckla sig till en monolog... :)

Man skall ju iofs inte ropa hej, men: Lyfte pÃ¥ trÃ¥den (se förra inlägget) i gÃ¥r kväll och i natt har VPn gÃ¥tt utan larm en hel natt.  :D
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2007, 12:20:39 »
Men jag lovar intressant att ta del av!

Hoppas bara det fixar sig  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2007, 13:00:28 »
Intressant, hoppas att det håller i sig, då vet du att det är poolstyrningen som ställer till det till sist...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2007, 14:30:33 »
vad är det för styrspänning på kontaktor HR1 ?
är det bara styrtråden som går till poolstyrningen eller har du med nollan också ?

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2007, 23:25:58 »
Poolstyrningen matas från värmepumpen. Fas, jord och nolla hämtas från plintarna i VP'n.

Styrsignalen till HR1 plockas från plinten som också styr växelventilen, alltså 220V~. Vid tillfälle skall jag kolla igenom poolstyrningen efter misstänkta fel, tex om 220V smiter in bakvägen. Det kan tex ligga någon bit kopparkardel från en slarvigt skalad sladd någonstans som hamnat på fel ställe vi monteringen. En dammsugning borde kunna råda bot på detta...

Jag har redan gjort detta i VP'n och hittat just bitar av koppartrådar på ett par ställen och en hel del sladdar med alldeles för långa avisoleringar och i en del fall spretiga kardeler. Dessa jag klippt av och skalat i rätt längd.

DÃ¥lig montering kan ju faktiskt ställa till det ordentligt. Och fortfarande har jag inga larm sedan jag lyfte bort styrtrÃ¥den...  :)
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2007, 10:33:27 »
Som du beskrev de initiala symptomen så låg inte VV-värmning på permanent utan den fastnade i VV-läge då och då, företradesvis på natten!
Det låter INTE som en kortis utan snarare ett logikfel i Pool-logiken? Tex ett relä som pga andra omständigheter blir självdragande?
Har detta med pool-styrningen fungerat Ok någonsin eller började problemen iom att anslutning gjordes?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2007, 12:18:19 »
Poolstyrningen har varit inkopplad i 2 - 3 år nu, och fungerade i alla fall i somras. Detta felet dök upp första gången i december, och då (nu) är inte poolautomatiken igång. Poolautomatiken är inte speciellt avancerad.



Tråden jag skrivit om går till terminal 3 i schemat ovan. HR1s soleniod blir alltså parallellkopplad med VPns värmeväxlare.

Poolstyrningens funktionssätt är att när termostaten går till, dvs < inställt börvärde, kopplas inne- och ute-givare bort och ersätts med fasta motstånd som lurar VPn att det är -30 grader ute och +15 grader inne. Samtidigts slår en värmeväxlare över från radiatordrift till pooldrift. HR1s uppgift är att koppla ifrån allt när det behövs varmvatten i systemet. Ett tidrelä ser till att poolen och radiatordrift kan samsas i det fall huset behöver värmas, eftersom jag bara värmer poolen på sommaren har jag normalt denna funktion förbikopplad.

Och som sagt, nu på vintern är hela poolstyrningen inaktiverad.

PS: bilden ovan blir lite förvrängd, den är 800 px bred men forumet visar bara 700px. Ladda ner eller högerklicka och "visa bild" (firefox) så ser du hela...
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 12:21:49 av GoranS »
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Problemen inte lösta (Greenline C7)
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2007, 14:46:28 »
Jag tycker det ser ut som att pool-automatiken kopplas IN då HR1 drar dvs då styrsignal från VV-trevägare ligger på? Men du skrev tidigare att styrsignal till trevägsventil gör att trevägare lägger sig i VV-läge??

Är du säker på att trevägaren går till VV-läge då styrsignal ligger ut? Verkar vettigt iofs då ventilen har fjäder för retur.

Beroende på hur det liggert till så finns et väl två scenarion:

1. Styrsignal PÅ vid VV-drift: av någon anledning blir signalen kvar i PÅ-läge då VV-värmning är klar. Ser svårt ut med detta krestsschema om det inte är kortis mellan tex 1-2, men då borde VV-läget ALLTID ligga på!

2. Styrsignal AV vid VV-drift: då VV-drift avslutas och styrsignal skall läggas ut drar något i Pool-automatiken så mycket ström att det blir för lite kräm kvar för trevägaren att orka dra. Detta skulle kunan förklaras av brända lindningar i HR1 och hög inre resistans i REGOs styrsignalkoppling.
Men även här har man svårt att förstå varför problemet bara dyker upp ibland.

Jag skulle mäta resistansen mellan 1 och 2, och över HR1.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!