Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)  (läst 3442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« skrivet: 16 januari 2007, 21:57:09 »
Jag har en NIBE 360p från 2005 som hamnar i avfrostningsläge väldigt snabbt. Jag har sett att ämnet tagits upp tidigare för andra modeller och förslagen är förmodligen desamma för denna pump. Jag har dubbelkollat filtret i pumpen få att inte det är igenkorkat. Jag har även kollat så att jag har luftflöde i alla mina ventiler så det verkar OK. Även om pumpen är "ny" så är huset byggt 1981 så det kanske är läge att göra rent kanalerna? Behövs verkligen detta, fastnar det så mycket skit i dem så att de begränsar luftflödet? Ventilerna kan jag förstå att de begränsar om de fastnar lite skräp i men kanalerna?

Vad som händer är att förångningstemperaturen sjunker hastigt ner till -10.9 och sedan ställer sig pumpen i avfrostningsläge (förmodligen när den mäter upp temp <= -11.0) och visar den lilla vattendroppen på displayen. Avluftningstemperaturne sjunker till +5.5 och frånluftstempen ligger på 22.5. Jag har pratat med NIBE om problemet och de säger att det förmodligen är för dåligt luftflöde vilket jag även läst mig till i forumet.

Man kan ju ställa in fläkthastighet genom att flytta kablarna på plint 22 (enligt manualen). Mina kablar sitter enligt följande: Vit-1 Grå-6 Brun-8. Där Grå är normalhastighet och Vit är lägre hastighet (I) och Brun är högre hastighet (II). Jag har provat att sätta fläkthastighet II för att öka luftflödet men det har inte hjälpt. Ni andra som har en 360p, hur har ni kopplat era fläktkablar? Är det någon som haft detta problemet och kunnat avhjälpa det med att endast göra rent frånluftskanalerna eller har det varit rengöring inne i pannan som har hjälpt, eller har det varit något annat typ köldmedelsläcka. Jag tror ju inte att det är någon köldmedelsläcka då pumpen är såpass ny men man vet ju aldrig.

/Fredrik

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2007, 16:47:21 »
Om det är köldmedieläckage ser du i synglaset att det bubblar eller är en massa luft där.
Verkar som när den startar sågår den inte så länge
Jag tippar på läckage eller igensatt exp.ventil
Mest kyla men lite värme också

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2007, 20:36:06 »
När den startar så går den inte så länge, det stämmer. Det tar kanske 4-5 minuter för förångningstempen att komma ner till -11ºC.

För att utesluta att det skulle behövas rensas i  ventilationskanalerna plockade jag bort filtret frÃ¥n pumpen och lät lucka stÃ¥ öppen sÃ¥ att fläkten kunde suga sÃ¥ mycket luft det bara gÃ¥r. Jag körde dessutom pÃ¥ fläkthastighet II. Resultatet blev detsamma som tidigare, dvs när kompressorn startade efter ett tag sÃ¥ rasar förÃ¥ngningstempen till -11ºC, kompressorn stannar och pannan tänder droppsymbolen som indikerar avfrostning.

* Var hittar man "synglaset"? Jag antar att man får skruva bort den stora svarta plastkåpan som sitter högst upp på pannans framsida?

* Expansionsventilen har jag hittat på NIBEs ritning iaf. Går det att skruva på den eller få den att rengöra sig på något sätt? Är inte insatt i detaljerna hur det funkar.

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2007, 21:06:32 »
Jag lossade på den svarta plastkåpan och hittade expansionsventilen, men det var inte mycket man kunde göra med den. Knackade lite på den iaf.

NÃ¥got "synglas" hittade jag inte...

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2007, 21:17:00 »
Det finns inte något synglas på 360! prova även om så att du inte har stopp i avluftskanalen
genom att ta av slangen på pannan.och nej det går ej att justera eller rengöra exp.ventilen

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2007, 21:25:21 »
Det blåser rätt bra på utsidan av huset så nog sitter utblåset i som det ska.

Jag tror att det enda som återstår är att ta kontakt med NIBE igen...

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2007, 21:56:54 »
Eller en servicekille om du inte har några garantier kvar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2007, 22:13:34 »
Man har väl alltit två års garanti och det har knappt gått 1.5 år. Dessutom tecknade jag NIBEs extraförsäkring efter att ha läst om alla problem som kan uppstå med en värmepump.

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 13:37:12 »
Hej

Hur gick det med ditt problem,har det löst sig?
 
Berlin.

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 21:53:19 »
En servicekille har kollat på värmepumpen men inte hittat vad problemet kan vara. Ingen uppenbar läcka men han ska byta expansionsventilen för att se om det hjälper. Återkommer när det är fixat.

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning NIBE 360p (FLVP)
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2007, 21:53:40 »
Det var expansionsventilen. Nu funkar den igen. Men hur länge???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 777
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!