Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine fundering  (läst 8715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine fundering
« Svar #15 skrivet: 10 december 2008, 17:44:36 »
FrÃ¥gan kvarstÃ¥r dock vilket ΔT är förmÃ¥nligast ? eller pratar vi nu bara om smÃ¥saker, finns det nÃ¥t att spara pÃ¥ säg ΔT2 grader mot ΔT4 grader.

Jag mätte en gång och kom fram till att läge 1 på köldbärarpumpen gav ca 0,6 % lägre elförbrukning för samma producerade värmemängd jämfört med läge 2. COP blev 3,54 jämfört med 3,52. I läge 1 ligger deltaT lite över 3 grader.

Det är alltså inga stora pengar det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine fundering
« Svar #16 skrivet: 10 december 2008, 19:17:01 »
Citera
Jag borrade faktiskt 197 meter. Men p.g.a. strömningar och sprickor i berget så fick man bara ner 160m slang några dagar efter borrningen Sad
Ja alla gånger går det inte bra, och jag tror det är sällan man är införstådd med de bekymmer som kan komma vid borrning.

Citera
Det är alltså inga stora pengar det handlar om.
Ja då kan man ju faktiskt lägga ner sin "eneri" på annat om det inte är större skillnad.
Men hålets djup i förhållande till VP verkar skilja sig ofta, visst jag vet att det handlar om "billiga offerter" osv.
men det skulle vara intressant att se en redogörelse där man ser hålets djup i förhållande till pump effekt, kanske lättare sagt en gjort med tanke på alla bergarter osv. men nån form av "typvärden" måste väl gå att få fram!
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine fundering
« Svar #17 skrivet: 10 december 2008, 21:25:48 »
men det skulle vara intressant att se en redogörelse där man ser hålets djup i förhållande till pump effekt, kanske lättare sagt en gjort med tanke på alla bergarter osv. men nån form av "typvärden" måste väl gå att få fram!

I mellansverige är 20 meter aktivt borrhål per kW pumpeffekt ett rimligt värde. Dimensionerar man för hög effekttäckning kan man minska något då pumpen så sällan kommer att gå kontinuerligt. Norrut får man öka, likaså om det är sedimentära bergarter med lägre värmeledningsförmåga.

Lear har bra temperatur in trots det nordliga läget, strömmande vatten i sprickorna i berget.

Det spelar inte sÃ¥ stor roll om man inte hamnar pÃ¥ optimalt borrhÃ¥lsdjup, missar man med 10 meter kostar nÃ¥gra tiotal kronor per Ã¥r men vad optimalt hÃ¥ldjup är beror pÃ¥ antaganden om avskrivningstid, framtid elpris och ränta sÃ¥ det vet man inte vad det är exakt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Brine fundering
« Svar #18 skrivet: 10 december 2008, 21:37:27 »
7 grader in på en bergvärmeanläggning i Sverige, det verkar helt orimligt. Berget är inte varmare än ca 9 grader i Skåne. Var ligger huset?
Varför dÃ¥?  Jag har 9 grader in och 5 grader ut.  Jag har tvÃ¥ngskört Kb-pumpen och kontrollerat att givarna visar samma och kontrollerat att mina logg-givare och VPns givare visar samma...  Min VP-installation är i Göteborgs-omrÃ¥det.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine fundering
« Svar #19 skrivet: 11 december 2008, 13:48:08 »
Tack Roland för ditt svar, det klargjorde en del för mig.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Brine fundering
« Svar #20 skrivet: 20 december 2008, 22:29:45 »
Citera
7 grader in på en bergvärmeanläggning i Sverige, det verkar helt orimligt. Berget är inte varmare än ca 9 grader i Skåne. Var ligger huset?

Ja, nu har jag kontrollerat mot andra givare och min givare pÃ¥ KB-in visar fortfarande 7 grader efter ett par timmars drift. DOCK visar en extern givare drygt 5 grader sÃ¥ de där 7 stämmer nog inte. Vad jag verkligen har tillbaka till hÃ¥let vet jag inte för VP'ns givare säger fortfarande 0 grader. Det kanske är sÃ¥ att det egentligen är 2 ?  Dvs att jag har 5 in och 2 tillbaka... HÃ¥let ligger i Mälardalen.
« Senast ändrad: 20 december 2008, 22:31:24 av jonasmj »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine fundering
« Svar #21 skrivet: 21 december 2008, 13:15:08 »
I Mälardalen skall det vara ungefär 7 grader varmt på 100 meters djup. Så fort man börjar ta ut värme från borrhålet sjunker temperaturen pga temperaturfallet i berget, i vattnet i borrhålet och i slangväggen. Värmeöverföringen på slangens insida är så bra så det blir inget temperaturfall att tala om.

Normal dimensionering brukar ge en temperaturskillnad pÃ¥ 7 grader mellan ostört berg och köldbäraren varav temperaturfallet över själva slangväggen är ungefär en grad. Har man strömmande grundvatten med ordentligt flöde fÃ¥r man en mindre temperaturdskillnad mot berget än 7 grader. Det finns de som kan ha 3-4 grader in men 5 grader i mälardalen lÃ¥ter mycket. Är det kuperad terräng? 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Brine fundering
« Svar #22 skrivet: 21 december 2008, 18:01:28 »
Utanför Strängnäs. HÃ¥let ligger vid foten av ett mindre berg. Söder om oss (2-3 km) är terrängen nog vad man kan kalla kuperad men innan det är det öppen Ã¥kermark. (som visserligen är gammal sjöbotten).  Grannen som bor 100 meter bort har precis borrat ett hÃ¥l sÃ¥ jag ska höra med honom framöver vilken temp han har frÃ¥n hÃ¥let.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine fundering
« Svar #23 skrivet: 22 december 2008, 21:17:14 »
Det vore intressant att så småningom få veta vad grannen får för temperaturer.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Brine fundering
« Svar #24 skrivet: 06 maj 2009, 19:45:55 »
Det vore intressant att så småningom få veta vad grannen får för temperaturer.
Jaha, slår liv i denna tråd nu. Pratade med grannen häromdagen och hans hål ger enl. givarna i hans VP kring 5 grader efter en stunds arbete.
Jag ligger nu (maj månad) på 8-9°C efter en varmvattencykel.

Risken att något är fel känns överhängande, frågan är vad. Givarna tror jag nog på. Enda andra skälet jag kan tänka mig är att borrhållet mitt inte är så djupt som föregående ägare uppgivit (170m). Det tycker jag dock borde visat sig på förbrukningsstatistiken för de år vp'n varit i drift.

Innan VP låg elförbrukningen på huset (enbart elpanna) på en bra bit över 40 000 kWh. Nu är jag nere på ca 20 000 kWh. Ägare med 40 000 var en äldre ensam dam (som säkert ville ha varmt). Ägaren efter det installerade VP 2003 och sen köpte jag huset 2005. Trenden sedan 2003 har varit neråt.
Uppvärmd yta är 200m² till 19°C samt 140m² biyta till 12°C. Dessutom har jag utomhuspool som jag då och då "eldar" med vp. Uppskattningsvis 500kWh på ett år.

Nån som har lite idéer? Vad kan jag kontrollera?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine fundering
« Svar #25 skrivet: 07 maj 2009, 08:33:26 »
Grannens 5 grader är ett rimligt värde men 8-9 grader är inte det. Tycker givarna är i högsta grad misstänkta för felvisning. Grundare borrhål än uppgivet ger lägre temperatur, det blir varmare längre ner i berget. Men anläggningen verkar fungera bra så det är egentligen inget att bekymra sig över.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Brine fundering
« Svar #26 skrivet: 07 maj 2009, 08:41:48 »
Grannens 5 grader är ett rimligt värde men 8-9 grader är inte det. Tycker givarna är i högsta grad misstänkta för felvisning. Grundare borrhål än uppgivet ger lägre temperatur, det blir varmare längre ner i berget. Men anläggningen verkar fungera bra så det är egentligen inget att bekymra sig över.
Givarna tror jag som sagt på. Jag har installerat frikyla på vinden och där även monterat givare (dock enbart instuckna anläggningsgivare under isolering) som visar samma som VP på framledningen. Det är kanske som du säger inget jätteproblem men eftersom jag vill ha kyla vore det trevligare om hålet kunde bete sig enligt "regelboken" för då skulle jag få lite bättre kyleffekt.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine fundering
« Svar #27 skrivet: 08 maj 2009, 14:35:23 »
Har du kollat smutsfiltret, skit där kan vara orsaken men då borde inte anläggningen gå klockrent för övrigt, är du säker på att VP går som den ska? Service killarna borde gjort det men man vet aldrig! knUp
Har du kollat timmar tillskottet/VP har gÃ¥tt totalt?  ???
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Brine fundering
« Svar #28 skrivet: 08 maj 2009, 15:30:17 »
Har du kollat smutsfiltret, skit där kan vara orsaken men då borde inte anläggningen gå klockrent för övrigt, är du säker på att VP går som den ska? Service killarna borde gjort det men man vet aldrig! knUp
Har du kollat timmar tillskottet/VP har gÃ¥tt totalt?  ???

Något smutsfilter på brinesidan finns dessvärre inte. Har funderat på att montera dit ett men... Installationen var ju gjord då jag köpte huset.

Timmarna tillskott per år är nästan noll faktiskt. Tror att det blev 3 timmar denna vinter och då var det nog inte ens pga värmebehovet direkt utan toppkörningen för att förhindra legionella som finns för tappvarmvattenproduktionen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!