Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 oktober 2016, 07:02:21 »Problemet är no att den växlar över till varmvatten, men växelventilen stänger aldrig helt, den stänger dock så mycket att den klarar att värma tappvarmvattnet, trots att en del av värmen går ut i radiatorkretsen.
Ni har troligen termostater som stryper så att det inte blir för varmt inne, det hjälper till att behålla större delen av flödet till VVB när den gör varmvatten.
Det kan hjälpa att köra cirkpumpen på högsta hastighet på varma sidan, och samtidigt manuellt växla ventilen så ansbbt som möjligt, det kan spola loss eventuell smuts som hamnat i ventilen och gör att den inte tätar som den ska.
När jag hade det där problemet på min Nibe, så lossade jag ställmotorn från ventilen, smörjde ventilaxeln och motionerade sedan "piggen" på ventilen några tiotal gånger upp/ned, sen har det fungerat i många år.
Men det kan ju även vara nåt fel på ställmotorn, och då hjälper ju inte det.
Vi talar ju inte om rymdteknologi här, så om du bara vågar öppna värmepumpen och kolla lite på det så ser du nog hur det är tänkt att fungera, och om det fungerar som det är tänkt.
Ni har troligen termostater som stryper så att det inte blir för varmt inne, det hjälper till att behålla större delen av flödet till VVB när den gör varmvatten.
Det kan hjälpa att köra cirkpumpen på högsta hastighet på varma sidan, och samtidigt manuellt växla ventilen så ansbbt som möjligt, det kan spola loss eventuell smuts som hamnat i ventilen och gör att den inte tätar som den ska.
När jag hade det där problemet på min Nibe, så lossade jag ställmotorn från ventilen, smörjde ventilaxeln och motionerade sedan "piggen" på ventilen några tiotal gånger upp/ned, sen har det fungerat i många år.
Men det kan ju även vara nåt fel på ställmotorn, och då hjälper ju inte det.
Vi talar ju inte om rymdteknologi här, så om du bara vågar öppna värmepumpen och kolla lite på det så ser du nog hur det är tänkt att fungera, och om det fungerar som det är tänkt.