Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elak lukt frÃ¥n skorstenspipa  (läst 5154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Berglund

  • Gäst
Björn Berglund
Elak lukt från skorstenspipa
« skrivet: 15 oktober 2017, 11:31:45 »
Jag har ett 114 m2 enplans Hjältevadshus med kallvind, byggt 1978.

Uppvärmingen består av en luftluft-värmepump som värmer huset ner till c:a -15, därefter så går direktverkande oljefyllda elradiatorer in som komplement. En gjutjärnsinsats i öppna spisen hjälper till vid de tillfällen när jag är hemma.

Ventilationen består av en mekaninsk frånfuftsfläkt som sitter i en låda på taket och suger ut luft genom kökskåpan.
Tilluften består av fyra "hål" i väggarna ett i varje hörn av huset.
Badummet har en egen fuktstyrd frånlutsfläkt som bara går när det behövs.
Plattan på mark är oisolerad och golvet renoverades därför för några år sedan med Platonmatta med en separat frånlutsfläkt monterad på kallvinden. Den bidrar knappt till ventilationen utan är mest till för att skapa ett undertryck under Platonmattan så att lukt från den fuktiga betongplattan inte ska nå bostadsdelen.
Allt detta utsugande av luft har skapat ett undertryck i bostadsdelen så att luft sugs in genom skorstenspipan, vilket medför att en mycket sur och elak sotlukt sprider sig i huset, mest påtagligt vid regn då soten i skorstenen är fuktig. Jag har monterat en skorstenshuv men den har inte hjälpt så mycket. Skorstensspjället klarar inte att hålla tillräckligt tätt, sommartid så pluggar jag igen skorstenspipan men vår höst och vinter vill jag att den ska vara öppen och fungera.
Nu funderar jag på hur jag löser detta problem och undrar om ett byte till en FTX skulle lösa det?
Jag kan tänka mig att den skapar samma undertryck i bodelen, men att den kanske skapar ett större ventilationsflöde?
Eller är är den endast till för att spara värme?
Finns det någon typ av ventilation som inte skapar undertryck i bostadsdelen, utan snarare övertryck? Något slags tilluftsfläkt?
Det är ju undertrycket som gör att det blir "baksug" i skorstenspipan och den elaka sura lukten kommer in.

Björn

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2017, 12:58:42 »
Får absolut inte vara övertryck i bostaden, ska vara undertryck. Fuktig inomhusluft kan annars tryckas ut i konstruktionen och orsaka kondens med fuktproblem. Frånluftsfläkten i badrummet bör alltid gå på ett lågt varvtal för att sedan varva upp när badrummet nyttjas och en stund därefter. Antalet tilluftsventiler i väggarna bör ökas till 6-7 st. Även med FTX ska det vara undertryck i bostaden, men den ger energiåtervinning av värmen i ventilationsluften upp till ca 90%. Konstigt att luckorna i gjutjärnskaminen och skortensspjället inte förmår stoppa baksuget genom skorstenen Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2017, 16:47:34 »
Vad händer om du stänger av fläkten som suger mellan platon och grundplatta?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2017, 19:06:45 »
Med ett FTX kan man balansera flödet så att undertrycket varken blir för stort eller för litet. Och den största fördelen anser jag vara den kvalitet man får på luften och att man slipper kallras.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Björn Berglund

  • Gäst
Björn Berglund
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2017, 19:14:17 »
Det var min förhoppning. Med en FTX kanske jag skulle kunna reglera undertrycket?
Jag vet inte riktigt hur de regleras men det sitter ju två fläktar, en som suger ut och en annan som suger in. Borde det inte då gå att stämma av dessa två med varandra så att man skapar ett perfekt undertryck som går att ökas eller minskas efter behov?

Platonfläkten bidrar så klart en del till problemet, så stänger jag av den så minskar undertrycket om än marginellt.
Platonsystemet är avstämt så att det ska påverka det egentliga ventilationssystemet så lite som möjligt. Tanken är ju inte att skapa ventilation i huset utan att skapa undertryck under mattan, endast några få springor i golvlisterna pyser in luft från bodelen.
När Platongolvet installerades testade jag först med att koppla det till den befintliga ventilationen, men det visade sig inte vara tillräckligt för att få sug under hela golvet, och det störde troligen den befintliga ventilationen också, därför monterades en separat fläkt för Platongolvet.
Så det troliga är väl att allt detta utsug blir för mycket och det enklaste är ju att öppna upp tilluftsventilerna så de släpper in mer luft.
Det är tre 60 mm ventiler i olika rum, plus en 75 mm ventil i badrummet. Att sätta in fler eller borra upp de befintliga hålen är ju inget stort jobb och blir det inget bättre så går det att täppa till igen.
Så det kommer jag i första hand att testa.




Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2017, 20:22:48 »
På dom flesta FTX kan man styra till och frånluftsfläktar separat och även justera till och frånluftsdonen så att man får rätt flöde.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2017, 21:30:10 »
det ska ej finnas insugsventil i badrummet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2017, 07:40:19 »
Rekommenderar dessa om du vill förbättra luftinsläppet. https://www.leifarvidsson.se/fresh-90-vit-kpl-m-genomforing-och-galler?gclid=CjwKCAjwjozPBRAqEiwA6xTOYKp7mi6wuE8CgKpaevVpkPvVy6_BKDH19QyJcvH07F9XUn2VhoJg4hoCzGwQAvD_BwE
Har du bara 60 mm ventiler nu så kommer du att se en markant förbättring.
Du kanske också skulle kolla om det går göra nåt åt skorstensspjället?
Finns det någon möjlighet att minska frånluften på centralfläkten på taket så kanske du skulle göra det också, du har ju ökat frånluften både med fläkten i badrummet, och den under golvet...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2017, 09:26:13 »
Påverkas problemet av väder - t ex vindstyrka och vindriktning?
Det kan ju tänkas att undertrycket i huset blir mycket större än avsett om vindriktningen gör att det blir undertryck där frånluftsfläktarna ska blåsa ut luft. Och om huset är placerat på ett ställe där det nästan alltid blåser från samma håll, så borde man kanske ta hänsyn till den saken då ventilationen planerades.

En sak som borde vara ganska lätt att göra är att strypa tilluftventiler som ligger på läsidan av huset, så att inte även de bidrar till att suga ut luft då det blåser hårt.

Fungerar eldstaden bra när man väl eldar i den eller är det bekymmer med lång tids inrykning innan skorstensstocken är genomvarm?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2017, 15:42:52 »
Upprepar Rocas inlägg; Inget friskluftsintag i badrummet.!

Björn Berglund

  • Gäst
Björn Berglund
SV: Elak lukt från skorstenspipa
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2017, 08:57:16 »
Vindriktning kan vara en bidragande orsak.
Bara en ventil sitter på den sidan av huset i S/V därifrån det normalt blåser, de övriga tre åt N/O. Bl.a. den 75 mm ventil som sitter i badrummet. Den hittade jag för övrigt nere vid golvet bakom badkaret, varför den sitter där vet jag inte, kanske man gjorde så på 70-talet?
Att täta skorstensspjället ser jag som ogörligt, det är en plåtlucka som fälls upp och ned och går inte att få helt tät om man inte monterar gummilister vilket ju inte går pga värmen.

Så, med era svar som vägledning så tror jag följande plan borde testas.

I första hand:
Jag testar med att minska frånluftsfläktens varvtal en aning samt öppna upp tilluften genom att byta ut de små gamla 60 mm ventilerna till modernare och större (och kanske fler?) och som då monteras företrädesvis på S/V'a sidan av huset, eller åtminstone lika många på varje sida för att få balans när det blåser.
75 mm ventilen vid golvet i badrummet pluggar jag igen helt.

I andra hand:
Byta till en FTX och balansera ventilationen med denna.
Det blir troligen svårt att räkna hem konstnaden för en sådan, c:a 25 000:-, i minskad uppvärmningskostnad då jag bara gör av med 8600 kwh per år i dagsläget (bor i södra Sverige), men den kanske kan bidra till ett trevligare inomhusklimat vilket absolut är värt investeringen i sig.

Eller kanske spara pengarna och jobbet med att sätta in nya tilluftsdon och satsa på en FTX direkt?

Om jag monterar nya tilluftsventiler, vad tror ni då om att sätta en eller flera direkt ovanför luftvärmepumpens inomhusdel? då skulle den inkommande luften sugas in i inomhusdelen värmas upp och spridas i huset?
Eller är det feltänkt?


Björn








nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!