Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud  (läst 31511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #45 skrivet: 15 oktober 2018, 18:26:12 »
Nu så!
Jag hörde av mig till Mitsubishi via appen, de har nu lagt in adressen.
Av någon anledning så blev det en bugg, så appen kunde inte förstå min adress.
Nu är det fixat och jag ser mitt hus på kartan och väder mm. Se bild 1 och 2.

När jag installerade MELCloud så skulle man skriva in serienummer mm på innedel och utedel, och det gjorde jag.
Sen att jag köpt den (MELCloud givaren) från utlandet och privat dvs inte via Mitsubishi Sverige spelade nog ingen roll. Den enda betydelse det har är om pumpen går sönder och de kan bevisa att det berodde på ex MELCloud eller den trådlösa fjärrkontrollen (som jag också köpte på nätet, sprillans ny för 500kr inkl frakt, jämfört med 4500kr i Sverige, haha vilket skämt!).

Nu ska jag testa lite saker, bland annat dagsänkning.
(Se bild 3)
Dvs 07.30 ändras BV till 18c.
14.30 ändras det till 20c.
Kan det fungera tro? Kan det finnas någon besparing? Totalt onödigt? Vad tror ni?
Bara test... kommer säkert få/kunna ändra tid/BV.
Regeringen här hemma har klubbat igenom förslaget, utan att egentligen förstå vad det innebär  Sc:,h  ;) tummenupp ^-^ a:gl
« Senast ändrad: 15 oktober 2018, 18:30:37 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #46 skrivet: 15 oktober 2018, 18:40:20 »
Lite statistik är alltid kul :-)

Men 4500 kronor för en fjärrkontroll, är det verkligen sant?
Pratar vi om en normal fjärrkontroll i samma stil som följer med luftvärmepumpar eller var detta någon specialfjärr?
Och OM dom nu tar 4500, är du säker på att den du köpte för 500 inte är någon piratgrej?
Det låter ju faktiskt helt galet.

Jag är generellt emot att köpa saker från utlandet men detta var nog bland det värsta jag hört.
Kan bara hoppas generalagenten läser ovan och inser att dom kanske borde tänka om (om det nu inte var någon ÅF som försökte sig på en rövare).
« Senast ändrad: 15 oktober 2018, 18:46:27 av BennyTheCat »

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #47 skrivet: 15 oktober 2018, 18:51:10 »
Lite statistik är alltid kul :-)

Men 4500 kronor för en fjärrkontroll, är det verkligen sant?
Pratar vi om en normal fjärrkontroll i samma stil som följer med luftvärmepumpar eller var detta någon specialgrej med överdrag av guld?

Och OM dom nu tar 4500, är du säker på att den du köpte för 500 inte är någon piratgrej?
Det låter ju faktiskt helt galet.

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/tillbehor/fjarrkontroll-med-inbyggd-rumsgivare

Det kallas för en fjärrkontroll men det är också en trådlös rumsgivaren i den. Du styr värmepumpen med denna istället för enbart ute temp. Du tar då tillvara på ex sollast (solinstrålning) eller annan internlast.
Likaså om det blåser en längre tid: det suger energi ur huset.. det fattar inte en utegivare, men innegivaren/fjärrkontrollen gör det såklart och gör att man få jämnt och fint inomhusklimat.

Jag köpte den av en kille som råkade jobba på en stor kylfirma i England (Coolair UK). Han hade 3st nya som blivit över eller något. Helt ny. Hittade den på ebay. Fick kontakt med honom, fick nummer och ringde upp. Vi snacka och han sa ”jag skickar grejerna, betala när du fått dem och testat”.

5 dagar senare kom de.
Original Mitsubishi produkt med svensk manual etc. fungerar kanon!

Gällande MELCloud köpte jag det på shopclima (Italien). Sjukt bra support via Mail! EXTREMT snabb leverans (skickades en onsdagkväll 17.00 och fanns att hämta på min ort 17.15 dagen efter). Jag sa bara wow.. Dessutom mycket billigare än i Sverige
« Senast ändrad: 15 oktober 2018, 22:11:04 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #48 skrivet: 15 oktober 2018, 19:46:13 »
Vad Mitsubishis återförsäljare tar för produkterna styr inte dom.
I många fall är det postorderföretag som ska vara billigast på tex prisjakt på själva maskinen som för att få lite mer vinst tar igen det på tillbehör.
Går nog att hitta den trådlösa mottagaren och givaren för mellan 1500-5000:-

Sen blir det lite dubbelmoral om man först jagar billigast priser i Europa och köper där för att sedan ringa till Svenska Mitsubishi och få support på en produkt som man inte handlat via dom !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #49 skrivet: 15 oktober 2018, 19:50:17 »
Vad Mitsubishis återförsäljare tar för produkterna styr inte dom.
I många fall är det postorderföretag som ska vara billigast på tex prisjakt på själva maskinen som för att få lite mer vinst tar igen det på tillbehör.
Går nog att hitta den trådlösa mottagaren och givaren för mellan 1500-5000:-

Sen blir det lite dubbelmoral om man först jagar billigast priser i Europa och köper där för att sedan ringa till Svenska Mitsubishi och få support på en produkt som man inte handlat via dom !

Jag kan hålla med dig på sätt och vis men jag har inhandlat grejer av Mitsubishi Sverige för 100.000kr (minus ca 25000kr för installation), så jag tror det är befogat att ställa ett par frågor även om jag handlat tillbehör för ett par tusen billigare genom näthandel
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #50 skrivet: 15 oktober 2018, 20:04:18 »
Hur stor del av summan efter moms och återförsäljare tagit sitt har jag ingen aning om men tror inte hela summan gick till Mitsubishi  ;)

Din montör/återförsäljare kanske ville tjäna lite extra men ville han verkligen ha 4500:- för rumsgivaren då han även gjorde jobbet hos dig ?

Visst kan man tycka man har rätt att ställa frågor eller få support på grejer man köpt utomlands då det är "samma märke" men inget jag skulle ta för givet att det fungerar jämt oavsett produkt eller märke, rimligtvis borde man ställa frågan där man köpt produkten.
Men så länge man får svar från tillverkaren/distributören så är det bara att prova  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #51 skrivet: 15 oktober 2018, 20:20:52 »
Hur stor del av summan efter moms och återförsäljare tagit sitt har jag ingen aning om men tror inte hela summan gick till Mitsubishi  ;)

Din montör/återförsäljare kanske ville tjäna lite extra men ville han verkligen ha 4500:- för rumsgivaren då han även gjorde jobbet hos dig ?

Visst kan man tycka man har rätt att ställa frågor eller få support på grejer man köpt utomlands då det är "samma märke" men inget jag skulle ta för givet att det fungerar jämt oavsett produkt eller märke, rimligtvis borde man ställa frågan där man köpt produkten.
Men så länge man får svar från tillverkaren/distributören så är det bara att prova  tummenupp

Han ville ha typ 4000kr (polarpumpen typ 4250kr). Tyckte det var för dyrt. Jag köpte istället hem den för 500kr och han installerade den samtidigt som de installerade allt övrigt utan att anmärka på det, så det var ju bra.
Tar ju 10 min att installera så jag kunde väl ha gjort själv, men men..

Givetvis är jag tacksam att Mitsubishi svarar. Jag skriver alltid ett tack för svaret och att jag uppskattar deras snabba återkoppling  :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #52 skrivet: 15 oktober 2018, 20:31:41 »
Dom satte kanske priset efter postorder priset  !

Du kanske hade pressat priset för mycket på maskin och installation så dom ville ha tillbaka några kronor  ::)

Priserna som finns på nätet är man själv inte i närheten av från Mitsubishi, men Mitsubishi Sverige har ett ganska stort lager och väldigt mycket på hyllan som man kan hämta samma dag om det är panik och det kostar nog lite slantar, då får ta att det är omöjligt att konkurrera mot nätpriset även om det suger lite grann  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #53 skrivet: 15 oktober 2018, 20:42:24 »
Dom satte kanske priset efter postorder priset  !

Du kanske hade pressat priset för mycket på maskin och installation så dom ville ha tillbaka några kronor  ::)

Priserna som finns på nätet är man själv inte i närheten av från Mitsubishi, men Mitsubishi Sverige har ett ganska stort lager och väldigt mycket på hyllan som man kan hämta samma dag om det är panik och det kostar nog lite slantar, då får ta att det är omöjligt att konkurrera mot nätpriset även om det suger lite grann  :)

Jag förstår det och hör dig från en installatörs synvinkel. Håller helt och hållet med dig men ibland tar jag (konsument) genvägar för att spara tusenlappar.
Vanliga Svensson gör inte detta, de begriper sig in på att söka upp artikelnummer och leta med ljus och lykta på nätet, så i det stora hela spelar det nog mindre roll för Mitsubishi Electric i Sverige.

Priset hade jag inte pressat alls. Hade kunnat köpa maskinen billigare direkt på polarpumpen och fått någon annan att installera, men nu skulle vi byta hela värmesystemet och jag ville köpa det som en totalentreprenad :) Därför blev det så.. :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #54 skrivet: 15 oktober 2018, 20:47:34 »
Tror nog dom flesta jagar lite på nätet, inklusive mig själv.
Beror helt på vad det är för produkt och om jag känner att det kan behövas bra support eller reservdelar .

Behövs knappt artikelnummer , tycker dom flesta prylar poppar upp bara man googlar på alla möjliga nätsajter, gäller bara att man väljer rätt så man verkligen får prylarna !!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #55 skrivet: 02 november 2018, 06:54:38 »
Hej,

Installerat och klart.
Tack för tipset !

//H
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!